Exemplul gastronomic craiovean: fă rai din ce ai
Ceea ce se întâmplă în aceste zile la Craiova, din punct de vedere gastronomic (dar nu numai, vezi și Târgul de Crăciun listat ca unul dintre cele mai frumoase din Europa) este un exemplu de bună practică și de colaborare între autorități și HoReCa.
Craiova, metropolă gastronomică est europeană este un proiect comunitar prin care elevii de la Liceul de Industrie Alimentară Craiova împreună cu chefii din 11 restaurante din oraș și cu ajutorul unor specialiști români și străini gătesc pentru oaspeți preparate emblematice din 11 țări europene + mâncare cu specific oltenesc.
Proiectul este susținut de Primăria Craiova și Consiliul Local și e implementat cu ajutorul cu Asociației „Curaj Înainte” – cea care administrează platforma de cercetare și promovare WeAreRomania.com / You Are Welcome.
Ideea e simplă: 11 restaurante au adoptat câte un meniu cu preparate tradiționale din 11 țări.
Vorbim de specific diferit față de cel clasic al localului. De exemplu, un restaurant mediteraneean gătește câteva preparate poloneze, iar la Hotel Ramada găsești un meniu cu specific georgian.
Preparatele au fost alese după consultări cu chefi din țările „adoptate”, iar elevii au beneficiat, pe lângă practica din bucătărie, de o serie de workshopuri și demo-cookinguri cu experți români și străini.
În paralel, la începutul lunii a avut loc un târg-festival gastronomic, o ediție regională de Congres de Gastronomie și Vin cu dezbateri de profil, masterclasuri, degustări și conferințe ținute de unele dintre cele mai relevante asociații din domeniu.
Este o inițiativă fără precedent care e menită să ofere know-how enorm pentru viitorii bucătari, dar și o ofertă culinară inedită și complexă turiștilor, mai ales celor care vin la târgul de Crăciun.
Cele 11 restaurante incluse în program vor pregăti și prezenta pe timp îndelungat, în afară de meniurile proprii obișnuite, preparate culinare și băuturi tipice din câte o țară-oaspete a proiectului: Azerbaidjan, Bulgaria, Croația, Georgia, Grecia, Macedonia de Nord, Polonia, Republica Moldova, Serbia, Turcia, Ungaria.
Promovarea proiectului se face pe două paliere: comunicare pentru întreg conceptul, dar și focusată pe fiecare restaurant sau eveniment în parte.
Scriam de curând, tot în această rubrică, despre Noua Ospitalitate Românească. Acesta e un exemplu, ba chiar unul diferențiator față de altfel de acțiuni de promovare a gastronomiilor.
România, una dintre cele mai mari țări din această parte a lumii, prin Craiova, devine catalizator și agregator de gastronomii zonale.
Cred că e timpul să ne evidențiem prin astfel de acțiuni care, în timp, construiesc un brand de țară puternic și evidențiază nu doar multiculturalismul, ci și celebra ospitalitate cu care ne tot mândrim de ceva vreme.
Text de COSMIN DRAGOMIR | OPINII