20+ spectacole văzute în 2025
Un bilanț al spectacolelor pe care le-am văzut anul acesta până acum, în ordinea preferințelor mele.
1. Morții nu mai mănâncă iaurt (r. Tiago Rodrigues, NTGent).
Altceva! Teatru cum poți vedea în România doar într-un festival internațional.


2. Casa dintre blocuri (r. Radu Afrim, Compania Tompa Miklós, Teatrul Național Târgu Mureș).
Prin idee, text, regie, scenografie, distribuție, a devenit de la premieră spectacolul anului la noi.
3. Proorocul Ilie (r. Botond Nagy, TNB).
Lectură regizorală fecundă a fanatismului religios și a condiției umane. Viu discutat, puțin înțeles.
4. Zi de bucurie (r. Radu Afrim, Teatrul Național Iași).
Tandrețe reflectată printr-un glob de discotecă. Mi-a luat ochii.
5. Iona (coord. r. Victor Ioan Frunză).
Lari Giorgescu, Adrian Nour și Lucian Maxim transpun nemaipomenit ce a vrut să ne zică Marin Sorescu.
6. Ecce homo (r. Tamás Farkas și Ernő Tapasztó, Teatrul Trei Scaune–Háromszék).
Tablourile pictorului Mihály Munkácsy prind viață.
7. Otravă (r. Toma Dănilă, unteatru).
Cum ne desparte moartea și cum ne apropie apoi – într-o montare mișcătoare.
8. Orașul cu fete sărace (r. Radu Afrim, Teatrul Național Iași).
Cum face teatru Afrim se știe, cum citește din Tudoran, seduce.
9. Șapte minute după miezul nopții (r. Bobi Pricop, Excelsior).
Rămâi în cap cu teatrul senzorial al lui Bobi Pricop, regizorul și povestitorul urechilor tale.


10. Onirius (r. Gigi Căciuleanu, Art Production Foundation, Gigi Caciuleanu Romania Dance Company și Les Ateliers Nomad).
Minunată descriere – un spectacol visat de Gigi Căciuleanu!
11. Cineva are să vină (r. Chris Simion-Mercurian, ARCUB).
Soții Ofelia Popii și Ciprian Scurtea descifrează cu har spațiile dintre rânduri.
12. Tomcat (r. Vlad Bălan, Excelsior).
Dacă ar exista un plânsometru care să înregistreze reacțiile publicului, ar fi un spectacol de cinci lacrimi.
13. Toto (r. Bobi Pricop, Masca).
Cum ar caracteriza spectacolul câinele din curtea teatrului: „ce tare complicați lucrurile, voi, oamenii!”


14. Secundar (r. Alexandra Badea, TNB).
Un thriller psihologic demn de cea mai importantă scenă.
15. Jurnal de România (r. Carmen Lidia Vidu, Masca).
O demascare fără precedent a abuzurilor din teatru.
16. Reminsicencia (r. Malicho Vaca Valenzuela).
„Zoom” tandru și complex pe rămășițele vieții simple din Santiago de Chile.
17. Panică (r. Dorin Boca, Teatrul Coquette).
Spectacol mare, cu râs sănătos, de la un teatru micuț.
18. Micul prinț (creație colectivă, Asociația Goong).
Un tandem actoricesc de zile mari: Lari Giorgescu – Oana Pellea.
19. Moroi și păpădii (r. Gavril Pătru, TNB).
Pitorești ipostaze ale felului oltenesc de a fi, de la sacru la profan, de la înmormântare la nuntă.
20. Cum vă place (r. Andreea Lucaci, Bulandra).
Dacă ăsta e viitorul în materie de regie și actorie, prefer trecutul.


21. Antiportret de familie (r. Alex Bogdan, Prestige Art Production).
Punct ochit, punct lovit: toate ingredientele unei comedioare bulevardiere de succes.
Text de HORIA GHIBUȚIU | JURNAL DE BUCUREȘTEAN
cover foto: Morții nu mai mănâncă iaurt – NTGent – Foto: Michiel-Devijver





