Andrei Şerban revine la TNB cu “Mary Stuart”, de Robert Icke
În primele zile din luna decembrie, la sala Studio a TNB, în regia lui Andrei Şerban, va avea premiera spectacolul Mary Stuart, adaptarea lui Robert Icke a piesei lui Friedrich Schiller, care fost prezentată pentru întâia oară public în 1800 la Weimar şi a stat apoi la baza operei Maria Stuarda, al lui Donizetti.
Având în vedere Doctorul de la Teatrul Maghiar de Stat din Timişoara (2022) şi Oedip de la Teatrul Bulandra (2023), este a treia producţie teatrală după un text de Icke pus în scenă de către reputatul regizor român, care revine astfel la Naţional după 32 de ani, însoţit de colaboratoarea sa permanentă Dana Dima, de compozitorul Alexei Ţurcan şi de scenografii Helmut Stürmer (decor) şi Corina Grămoşteanu (costume).
Piesa în versuri a lui Schiller, ce trimite prin fluenţa construcţiilor dialogurilor la Shakespeare, pleacă de la premiza unei întâlniri imaginate între Mary Stuart, Regina Scoţiei, întemniţată sub acuzaţia de a-şi fi ucis sotul, dar, în realitate, datorită suspiciunii că emite pretenţii la tronul Angliei, şi verişoara ei, Regina Elizabeth I.
În pofida îndoielilor care o macină, cea din urmă îi semnează sentinţa la moarte clamând că o face la presiunea anturajului, iar tentativa de pasare publică a responsabilităţii spre unii pe care îi condamnă o lasă singură la final, prizonieră privată de liberul arbitru a jocului ei riscant cu puterea.
Renunţând la unele dintre “broderiile” care datează temporal contextul, adaptarea lui Icke se centrează tocmai pe relaţia dintre Elizabeth şi Mary, actriţele distribuite în roluri neştiind până la tragerea la sorţi de dinaintea fiecărei reprezentaţii pe care dintre regine o va juca, dat fiind faptul că personajele reprezintă, în fapt, cele două feţe ale monedei.
Ambele sunt captive – dar nu neapărat şi victime – ale politicii, mediu ce ne dă frisoane în ultima vreme în viaţa reală, astfel încât spectacolul s-ar putea dovedi a fi mai relevant decât ne-am putea închipui, mai ales că printre temele din text se regăsesc, de exemplu, prevenirea fabricării de martiri sau recunoaşterea din partea unui lider dacă are cu adevărat susţinerea majorităţii atunci când… “the public has spoken”.
Nu în ultimul rând, Mary Stuart suscită un interes major şi din perspectiva distribuţiei, remarcabilele actriţe care-şi vor împărţi rolurile lui Elizabeth şi Mary – Raluca Aprodu, Ofelia Popii şi Nicoleta Lefter – fiind secondate de Marius Bodochi, Mihai Călin, Tudor Cucu-Dumitrescu, Conrad Mericoffer, Emilian Oprea, Florin Aioane, Mihai Calotă, Florin Călbăjos, Ştefan Mihai şi Ciprian Nicula.
Luna aceasta, spectacolul beneficiază de o serie de şapte reprezentaţii, programate în perioada 4-13 decembrie 2024.
Text de IOAN BIG | TEATRU