Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 28/05/2024
Film / Videodome

VIDEODOME | “TRUTH OR CONSEQUENCES, N.M.” (1997, r: Kiefer Sutherland)

Ioan Big De Ioan Big
Comentarii VIDEODOME | “TRUTH OR CONSEQUENCES, N.M.” (1997, r: Kiefer Sutherland) Share VIDEODOME | “TRUTH OR CONSEQUENCES, N.M.” (1997, r: Kiefer Sutherland)
Truth Or Consequences


“TRUTH OR CONSEQUENCES, N.M.” (1997, r: Kiefer Sutherland) 

Videodome | 99+ cronici de filme realizate de Ioan Big!

Deşi pare incredibil, Truth Or Consequences este numele adevărat al unui orăşel cu 6.000 de locuitori din New Mexico, nume adoptat de comunitate prin anii ’50, preluat din titlul unei emisiuni populare de radio la vremea aceea, difuzată de NBC.

Road-movie-ul lui Kiefer Sutherland, reprezentând debutul său ca regizor în lungmetrajul de ficţiune, nu are decât o legătură anemică cu această informaţie reală – doar în ultimele sale minute, acţiunea se mută din Utah şi Nevada undeva în apropierea acestei localităţi -, apropierea dorindu-se a fi ceva mai subtilă stilistic, caz în care ar fi trebuit, poate, să se numească însă mai adecvat “Truth And Consequences”. 

Truth Or Consequences

Un cvartet de borfaşi provinciali format dintr-un puşcăriaş recent eliberat, Raymond (controversatul actor-cineast Vincent Gallo – “The Brown Bunny”, “Essential Killing”), drăguţa şi, aparent, prostuţa sa prietenă Addy (Kim Dickens, actriţă cu roluri rezonabile ca substanţă în “The Blind Side” sau “Gone Girl”, dar mai cunoscută acum consumatorilor de seriale TV din “Fear of the Walking Dead” şi “Deadwood”), care se asociază cu Curtis (Kiefer Sutherland, evident, celebru pentru serialul “24”, dar cu roluri esenţiale în “Melancholia” lui Von Trier sau “Flatliners” al lui Joel Schumacher) şi Marcus (Mykelti Williamson, interpretul lui Bubba din “Forrest Gump” şi a lui Baby-O în “Con Air”), nici ei nu foarte străluciţi ca intelect, pentru a-l jefui pe traficantul local de droguri Eddie (John C. McGinley – “The Rock”, “Platoon”), din cauza căruia Raymond intrase la pârnaie. 

Truth Or Consequences

După cum se poate bănui, lucrurile nu evolueză conform planului, datorită impulsurilor ucigaşe ale lui Curtis şi a prostiei lui Raymond de a încerca să vândă drogurile în Las Vegas tocmai celui care se relevă a fi proprietarul de fapt al acestora (legendarul Rod Steiger – “In the Heat of the Night”, “On the Waterfront”), iar grupul ajunge în situaţia să ia ostatici (interpretaţi de Kevin Pollak – “The Usual Suspects”, “Casino” şi, respectiv, Grace Phillips, actriţă de TV) şi să fie hăituit atât de forţele de ordine (coordonate de Rick Rossovich – “Roxanne”, “The Terminator”), cât şi de Mafie (echipa ‘chirurgului’ interpretat de Martin Sheen – “Apocalypse Now”, “The Departed”). Finalul este unul sângeros dar… să nu ne grăbim. 

Truth Or Consequences

În ciuda unui început bluesy (OST semnat de un prieten şi partener de afaceri al lui Kiefer Sutherland, care este şi cumnatul lui Michelle Pfeiffer, Jude Cole), atmosfera este una vintage optzecistă (walkman, hair style, vestimentaţie, polemica pe marginea serialului “The Twilight Zone”, modele maşini etc), trimiţând mai degrabă la filmele lui Walter Hill decât la cele ale lui Antoine Fuqua.

Scenariul este scris în trena lui Quentin Tarantino (acţiune teoretic captivantă, dar în care violenţa este menită doar… a pigmenta o suită de dialoguri care se vor deştepte şi consistente), asta apropo de diversele schimburi de replici în care se abordează toate subiectele posibile, de la sclavagism la show-urile TV, de la teoria conspiraţiei la junk-food-ul contemporan. 

Din păcate, din punct de vedere al construcţiei narative – autorul acesteia, Brad Mirman, este şi producător – filmul este, în general, neaşteptat de… plictisitor, în ciuda unei prestaţii regizorale în ansamblu corecte a lui Sutherland, a cărui singură vină majoră este aceea că a crezut în proiect.

Comparaţi, de exemplu, scenariul lui “Truth Or Consequences, N.M.”  cu cel al lui “Seven Psychopaths” (ca să nu îl mai amestecăm pe Tarantino în treaba asta), scris de Martin McDonagh (”The Banshees of Inisherin”), şi vă veţi da seama singuri de diferenţa de calibru. Suspansul aşteptat de la un asemenea tip de subiect este cvasi-absent, căci cel puţin în primele două treimi din film nu se sugerează pregnant că un grup de criminali, care a ucis inclusiv câţiva poliţişti, sunt vânaţi cu încrâncenare de autorităţi, ale căror reprezentanţi sunt portretizaţi ca funcţionari lenţi şi pasionaţi mai mult de birocraţie decât de acţiune. 

Truth Or Consequences

Finalmente, produsul se asamblează din discuţii între câţiva omuleţi (fie ei şi criminali), între o muşcătură din taco şi o sorbitură de cola, iar tributul adus anilor ’80 este dus în derizoriu prin câteva bâlbe ridicole, precum faptul că unii ascultă muzică la walkman, dar alţii au… telefoane mobile, că pasivitatea celor doi ostatici din maşina parcată în centrul Vegasului, păziţi doar de o tânără gravidă, este inexplicabilă, sau că atmosfera de brutalitate/violenţă primitivă, nesofisticată, caracteristică cinematografiei de gen din anii respectivi, se diluează rapid într-o corectitudine politică greu de acceptat într-un asemenea produs de entertainment.

Doar shoot-out-ul din final, prestaţia actoricească de bună calitate a lui Kiefer Sutherland şi cameo-urile veteranilor Martin Sheen şi Rod Steiger mai reuşesc să salveze câte ceva din impresia lăsată de vizionare.

Una peste alta, “Truth Or Consequences, N.M.” nu este chiar atât de slab încât să vă recomand să îl evitaţi cu orice preţ, dar în mod cert nu este unul de văzut decât în lipsă de alte opţiuni mai pline de vervă, umor şi acţiune.

Text de IOAN BIG | VIDEODOME

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută