Rezumat
SHARAREH AGHAEI, câștigătoarea Romanian Jewelry Week 4.0 | InterviuCu o educație bazată pe meșteșugurile tradiționale și o pasiune pentru reimaginarea materialelor, Sharareh Aghaei și-a croit un traseu unic în domeniul expresiei artistice.
SHARAREH AGHAEI, câștigătoarea Romanian Jewelry Week 4.0 | Interviu
Cu o educație bazată pe meșteșugurile tradiționale și o pasiune pentru reimaginarea materialelor, Sharareh Aghaei și-a croit un traseu unic în domeniul expresiei artistice.
Arta ei este o mărturie a creativității neînduplecate și a angajamentului său de a explora teme complexe precum identitatea, memoria și reciclarea pietrelor prețioase.
Juriul Romanian Jewelry Week 4.0 i-a acordat Marele Premiu pentru materialele inedite pe care le folosește și temele complexe pe care le abordează în creațiile sale, dezvăluind astfel un artist ce transformă metalul și pietrele prețioase în opere de artă care încântă și provoacă imaginația.
Când a început drumul spre bijuteria contemporană?
Am început educația academică în 2003, dezvoltând abilități solide în lucrul cu diferite materiale precum lemn, sticlă, ceramică, textile și altele.
Mai apoi a trebuit să aleg un domeniu pentru lucrarea finală de licență, iar eu am considerat metalul, în special bijuteriile, cel mai fascinant mediu pentru a pătrunde în lumea expresiei artistice.
Primul pas în lumea bijuteriilor m-a făcut să gândesc mai profesional și m-a condus să practic manevrarea aurului într-un mod tehnic mai înalt, devenind expert în producția de bijuterii clasice.
Pe parcurs, am avut norocul de a avea un profesor care era interesat atât de bijuteriile artistice, cât și de cele clasice, ceea ce mi-a oferit oportunitatea de a crea lucrări mai creative și de a experimenta cu materiale neconvenționale.
Ce s-a întâmplat mai apoi? Cum te-ai format în creația de bijuterii?
După absolvirea licenței, mi-am deschis un atelier ca freelancer.
Din martie 2013, am început studiile postuniversitare la Universitatea de Arte Aplicate din Trier, la secția de pietre prețioase și bijuterii, Idar-Oberstein, ceea ce mi-a schimbat percepția și m-a introdus în lumea bijuteriilor contemporane, precum și în magia pietrelor prețioase.
În septembrie 2015, am avut oportunitatea de a efectua un semestru de schimb la Școala Alchimia de bijuterie contemporană din Florența, Italia.
În iulie 2017 am terminat masteratul meu la Universitatea de Arte Aplicate din Trier, la secția de pietre prețioase și bijuterii, Idar-Oberstein. De la absolvire, lucrez ca sculptor și artist de bijuterii contemporane cu normă întreagă.
Care au fost primele bijuterii pe care le-ai creat?
Pe lângă formarea clasică în bijuterii pe care am avut-o în cursul studiilor, aș considera primele bijuterii create cele din colecția pentru lucrarea mea de licență la Teheran.
Această colecție conținea textile lucrate manual, țesute pe război (mașină de țesut) și metal, care au fost inspirate de broderiile tradiționale, ornamentele și îmbrăcămintea femeilor din sudul Iranului.


Ce te inspiră acum? Ai anumite teme pe care le abordezi în creațiile tale?
Ceea ce m-a preocupat de când am început studiile în străinătate a fost conceptul de identitate și memorie. Acest concept a devenit principala temă a lucrărilor mele de când am emigrat din țara mea de origine și m-a condus să abordez această noțiune din diferite perspective.
În plus, în ultima vreme lucrez pe tema reciclării pietrelor prețioase. Odată ce am intrat în lumea pietrelor prețioase, am conștientizat partea tragică a industriei pietrelor.
Am observat cum pietrele prețioase, care sunt resurse naturale limitate, sunt extrase în exces de către industria modernă, în special industria modei și a bijuteriilor, care selectează doar cele de cea mai înaltă calitate.
Aceasta înseamnă că pietrele cu caracteristici naturale precum incluziuni, linii mici sau fisuri care nu sunt vizibile cu ochiul liber sunt considerate nepotrivite și, în consecință, o cantitate mare de roci neșlefuite ajunge în depozitele de resturi și sunt considerate gunoi.
Am început să colectez acest material care nu mai era „folosibil” de la diferite companii de prelucrare a pietrelor, ateliere de prelucrare a pietrelor sau de la resturile artiștilor pentru a le recicla și a le oferi șansa de a-și arăta frumusețea uitată.


Care este specificul tău în creația de bijuterii? Cu ce materiale lucrezi?
Creez bijuterii și obiecte. Lucrările mele sunt despre memorie și identitate culturală. De obicei, lucrările mele au un aspect pătat, asemenea obiectelor vechi, aparent rupte, care par a fi săpate din situri istorice.
Îmi place să încerc diferite materiale, deoarece cred că jucându-mă liber cu texturi noi voi descoperi noi perspective și îmi voi extinde modul de a transpune ideea în obiecte sau bijuterii.


Cum creezi o bijuterie?
În majoritatea pieselor mele, structura este țesută pe război. Înlocuiesc firul cu sârmă pe război, țes plase delicate din metal și le acopăr cu straturi de ciment, fragmente de piatră și pulbere de piatră pentru a le oferi o suprafață aspră, cenușie și pătată. De cele mai multe ori, procesul progresează în mod intuitiv.
Sursa mea de inspirație nu urmează de obicei o anumită direcție. Emoțiile mele sunt deschise față de mediul înconjurător și uneori găsesc contexte care îmi ating inima, simt nevoia de a-mi extinde cunoștințele și de a-mi exprima sentimentele în obiecte materiale.
Aceasta este prima etapă.
Cea mai dificilă parte este să începi de la acest punct: cum să traduci ideea în bijuterii, cum să transferi subiectul la un obiect care să interpreteze noțiunea și să faci dreptate temei. Bineînțeles, vederea rezultatului este cea mai frumoasă parte a creației pentru mine.


Unde îți place să lucrezi? Care este rutina ta de lucru, ce te însoțește când creezi?
În timpul proceselor de creație, trebuie să mă gândesc și să privesc piesa timp de mai multe zile. Las noua piesă să se odihnească pe bancul meu o vreme. Uneori încep chiar mai multe piese în același timp.
Atunci când rămân blocată, cea mai bună modalitate de a ieși din impas este să mă joc cu diferite materiale sau obiecte care mă inspiră și pe care le-am colectat. Uneori durează ceva timp, dar aceasta este cea mai bună soluție pentru mine.
Cafeaua și liniștea mă însoțesc cel mai bine atunci când creez.


Ce înseamnă premiul obţinut la Romanian Jewelry Week 4.0?
Acesta a fost cu adevărat o surpriză plăcută pentru mine. Apreciez foarte mult că juriul a ales Marele Premiu pentru mine.
Lucrarea mea a fost prezentată în cadrul Festivalului Legnica Silver la Romanian Jewelry Week și este o onoare să fiu premiată și prezentată la ROJW 4.0.


Ce materiale ai folosit? Care este tema centrală?
Această piesă a fost creată după ce am conștientizat o realitate tristă din industria pietrelor prețioase.
Când am intrat pentru prima dată într-o cameră plină de pietre prețioase sintetice colorate, care erau moștenirea unui maestru olar de pietre prețioase pentru familia sa, am simțit o contradicție puternică, deoarece această cameră era situată în inima lumii pietrelor prețioase naturale.
Tensiunea dintre valoarea comorilor din acea cameră și standardele din afara ei, în lumea reală a pietrelor prețioase, era atât de puternică încât dintr-o dată acele mici bijuterii seducătoare au devenit un morman de gunoaie lipsit de valoare, tratat ca atare și neglijat. Piatrele erau aruncate peste tot pe podea, între murdărie și în fiecare colț între mașinile vechi.
Toată lumea pășea pe ele într-un mod foarte lipsit de respect. Doar pentru că erau doar niște pietre sintetice și nu cele corecte, conform cerințelor lumii pietrelor prețioase.
Fragmentele folosite în această piesă au fost colectate din mormanul de resturi al unui olar de pietre prețioase sintetice după moartea sa. Tije de alamă au fost folosite pentru a ține piatra în timpul procesului de rectificare, în contact cu roțile cu diamant, pentru a le modela mai ușor.
Cum arată o zi în atelier?
Lucrez pentru o companie de prelucrare a pietrelor prețioase ca angajat. După serviciu și în weekenduri, petrec cel mai mult timp în atelier. Încerc să fac câte puțin în fiecare zi. Unele zile mai mult, altele mai puțin, depinde. Dar cred că este foarte important să mențin fluxul creativ.
Ce crezi că diferențiază piesele tale de cele de pe piață? Care este superputerea ta?
Cred că superputerea mea este fascinația de a crea materiale noi prin amestecarea altor medii.
Așa cum am menționat anterior, jucându-mă cu diferite materiale este o pauză mentală, chiar o formă de meditație în timpul lucrului, care nu numai că îmi liniștește mintea, dar îmi aduce și rezultate uimitoare, descoperind noi medii pentru a crea artă.
Cred că aceasta este o posibilitate care mă face capabil să creez oriunde și oricând, nu cunosc limite.
Interviu de ALEXANDRA BUJENIŢĂ
Fotografie credit: The Tight One, Necklace, brass, gold leaf, synthetic quartz, dop sticks (Stone Holding tool) 2021, Foto: Nima Ashrafi