Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 17/11/2023
Artă & Cultură / Teatru Viața Orașului / Jurnal de bucureștean

JURNAL DE BUCUREȘTEAN | Comicul trăiește bine mersi în „Azilul de moarte”

Horia Ghibuțiu De Horia Ghibuțiu
Comentarii JURNAL DE BUCUREȘTEAN | Comicul trăiește bine mersi în „Azilul de moarte” Share JURNAL DE BUCUREȘTEAN | Comicul trăiește bine mersi în „Azilul de moarte”
Azilul e moarte Teatrul Bulandra


Noua premieră de la Teatrul Bulandra, regizată de Alexandru Dabija, e o demonstrație de aranjare cu dichis a unui schelet ușurel.

La intersecția fină dintre vodevil și comedie de situații, noua piesă a regizorului Alexandru Dabija, „Azilul de moarte”, după Georges Contamin, își atinge scopul de a ne furniza o sursă de divertisment cinstit pe scena unui teatru consacrat de montări serioase: stârnește hohote oneste, nu de complezență.

Azilul de moarte

E, cum sună descrierea oficială, „un policier deștept și plin de umor, dar și o comedie cu accente sociale – un spectacol despre prejudecăți, oameni aflați la limită, jocuri ale minții, dar mai ales despre cum nimic nu e niciodată ceea ce pare”.

Alexandru Dabija, Azilul de moarte
Alexandru Dabija. Foto © Horia Ghibuțiu

Nu știam că influentul Sandu Dabija nu mai făcuse nicio comedie polițistă, până în momentul în care am asistat la o repetiție a spectacolului, la finele căreia reputatul om de teatru mi-a acordat un interviu, precizând:

„E un spectacol terapeutic, cred, și pentru mine, și pentru actori și sper că și pentru public. E ceea ce se cheamă «un spectacol de gen», nu vrea altceva decât ceea ce este – o comedie polițistă. N-am făcut în viața mea așa ceva, mi-am dorit întodeauna – e una dintre dorințele mele secrete – și îmbătrânind, apropiindu-mă de o zonă în care renunțările sunt mai numeroase decât avânturile, m-am gândit să apuc să fac o comedie polițistă”.

Azilul de moarte

Iată că a apucat și bine a făcut! M-a făcut să râd sănătos, chit că de surse facile de umor, dar să și mă gândesc îndelung, așa cum am făcut-o la precedentele spectacole pe care i le-am văzut relativ recent: „Viforul” (o declarație de independență față de istoria noastră scorțoasă, intangibilă, imposibil de interpretat decât în cheie sforăitoare) și „Creatorul de teatru” (montare care avea să devină o ars dramatica).

Azilul de moarte

Farsa „Azilul de moarte” are o distribuție cu un potențial comic de netăgăduit, de la Mihai Bisericanu și Rodica Lazăr la Dana Dogaru. Iar în fruntea distribuției stă un om de teatru și de film pe care îl socot unul dintre cei mai profunzi artiști ai noului val: Andrei Huțuleac, acum, protagonist al unui spectacol provenit din universul inconfundabil al lui Dabija. Șchiopătatul, sufocatul, schimonositul, trecerea la stări diferite de pe o clipită, toate astea izbutite maiestuos de Andrei, lasă extrem de puțin loc pentru a ne imagina pe altcineva în acest rol.

Azilul de moarte

Așez prestația lui Andrei Huțuleac fix lângă cea a lui Horațiu Mălăele pe scena comediei-fanion din 1992, „Scapino”, regizată tot de Dabija, care explica atunci:

„Pentru mine important este lucrul cu actorul. Pentru asta sunt cunoscut, pentru asta mi s-a dus buhul. Şi atunci, foarte importantă este distribuţia, foarte importantă pentru adecvarea actorului la rol. Şi după aceea, importantă este chimia aceea specială care se întâmplă între actor şi regizor şi care este, poate, cea mai spectaculoasă parte ascunsă a unui spectacol”.

Azilul de moarte

Urez viață lungă „Azilului de moarte” de la Teatrul Bulandra, e făcut să rămână. Un spectacol fără pretenții de rege al stagiunii, dar bine închegat de Alexandru Dabija și realizat fără economie de mijloace artistice.

» Text de Horia GHIBUȚIU. | Teatru

» Foto articol © Anastasia Atanasoska

Newletter zn png
Newsletter-ZN-2025-300x250

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută