Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 01/11/2022
Festival Artă & Cultură / Teatru

Ioan Big | În noiembrie 2022, toate drumurile duc la teatru

Ioan Big De Ioan Big
Comentarii Ioan Big | În noiembrie 2022, toate drumurile duc la teatru Share Ioan Big | În noiembrie 2022, toate drumurile duc la teatru


În noiembrie 2022, toate drumurile duc la teatru

Fără a căuta să fie original, titlul de mai sus reflectă un simplu adevăr: este improbabil ca bucureştenii amatori de experienţe culturale să nu intre luna asta în contact cu teatrul, într-o formă sau alta, indiferent că e vorba de reprezentarea unor piese ori de lansări de carte, expoziţii de artă, fotografie sau costume, de creații online și VR sau instalații performative, şi asta pentru că, timp de câteva zile, teatrul se scrie cu majusculeFNT!

teatru FNT

Chiar dacă se numără cu zecile, evenimentele din Festivalul Naţional de Teatru, programate între 6 şi 13 noiembrie, nu ar putea, totuși, justifica generalizarea pe care am făcut-o, astfel că, dincolo de acestea, trebuie subliniată în egală măsură, densitatea de exprimări frumoase din teatrele Bucureştiului, de la festivalurile tematice – Zilele Dramaturgiei Româneşti, organizat de Teatrul de Comedie şi MNLR, Festivalul Naţional de Teatru pentru Adolescenţi “Ştefan Iordache” de la Bulandra – până la aşteptatele adaptări scenice ale unor texte inedite, precum Knockout, al lui Joy Wilkinson (Excelsior), Să vorbesc cu tine, al Anei Maria Bamberger (Teatrelli) sau Pandorium, viziunea lui Zoltán Balázs asupra fabulelor lui La Fontaine (Odeon).

Teatru - Cei drepți
Cei Drepți – TNB, Foto M. Donici

Tot aici se adaugă spectacole remarcabile lansate foarte recent, care abia aşteaptă să fie descoperite în stagiunea curentă, dintre care nu trebuie omise Cei drepţi, al lui Mihai Măniuţiu, şi Creatorul de teatru, al lui Alexandru Dabija, ambele la TNB, Masacrul, tratamentul în cheie comică a Jocului de-a măcelul de la unteatru, sau savuroasa comedie super-super-dark Locotenentul din Inishmore, pusă în scenă de Vlad Massaci la Teatrul Mic.

Natural, Festivalul Naţional de Teatru rămâne totuşi principalul pol de atracţie ale lunii noiembrie pentru going out-ul cultural, în primul rând pentru oportunitatea unică oferită spectatorilor bucureşteni de a vedea unele dintre cele mai reuşite montări ale anului din teatrele din provincie, fiindcă, altfel, e greu de crezut că avem o atât de mare disponibilitate pentru city break-uri la Piatra Neamț, Sfântu Gheorghe, Galați sau Oradea, de exemplu, având ca ţinte exclusive Myth Show. O istorie a neîncrederii, al lui David Schwartz, Lacrimile amare ale Petrei von Kant, al lui Radu Nica, Vrabia lui Leta Popescu sau Vinegar Tom, al lui Dragoș Alexandru Mușoiu.

Teatru
Hamlet, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, foto Biró István

În mod evident însă, miza de vârf în FNT pentru fanii artelor performative o reprezintă „importul” temporar în Capitală ale unor super-spectacole din teatrele naţionale, precum Oedip Rege (Declan Donnellan) şi câine cu om.câine fără om (Radu Afrim) de la Craiova, Macbett (Silviu Purcărete) şi Hamlet (Gábor Tompa) de la Teatrul Maghiar din Cluj, Trădare (Bobi Pricop) de la Naționalul din Târgu Mureș, Mama (Mariana Cămărășan) şi Trei surori (Andrei și Andreea Grosu) de la Sibiu, sau Antonin Artaud. Familia Cenci (Silviu Purcărete) de la Iași.

Sigur că, în baza acestei inflaţii de propuneri teatrale, rămâne ca fiecare să îşi asambleze propria agendă, a cărei configuraţie va depinde mult şi de şansa de a găsi bilete la spectacolele dorite. Oricum, ne vom vedea însă într-una dintre serile următoare la teatru, căci toate drumurile duc într-acolo, nu-i aşa?

Text de Ioan BIG

Newletter zn png
Newsletter-ZN-2025-300x250

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută