Gucci este unul dintre cele mai cunoscute branduri de lux din lume, ajungând în anul 2021 la o valoare de aproximativ 15.6 miliarde de dolari. Aparținând Grupului Gucci deținut de compania franceză Kering (Pinault Printemps Redoute), casa de modă și-a făcut apariția pe piața românească în anul 2011, prin intermediul magazinului din București, aflat pe Calea Victoriei.
Foto: Gucci Aria, 2021
Povestea sa începe în anul 1897, cu italianul Guccio Gucci, care pe vremea aceea lucra ca spălător de vase și portar la faimosul hotel Savoy din Londra. Conform legendei, fondatorul a fost atât de inspirat de valizele de lux purtate de aristocrații cazați la hotel, încât după ce s-a întors în Italia a decis să se angajeze la magazinul de bagaje Franzi pentru a învăța cum sunt făcute, urmând să-și pornească propria afacere prin care să ofere consumatorului sentimentul de lux asociat pe atunci cu averile de familie și cu obiceiurile celor foarte bogați, cum ar fi echitația (de unde vine și faimosul simbol „Horsebit”, reprezentativ astăzi pentru brand).
Gucci a luat naștere în 1921, când Guccio a deschis primul magazin în Florența, unde comercializa produse din piele (valize de lux, genți și accesorii pentru călărie). Între anii 1935 și 1936, în urma acțiunilor Ligii Națiunilor asupra Italiei, fondatorul a dezvoltat materialul folosit pentru primul tip de valiză Gucci, cânepa țesută în Napoli care era decorată cu o serie de diamante mici, interconectate, de un maro închis, plasate pe un fundal de bronz. Până în 1938, magazinul deja avea un loc pe faimoasa stradă Via Condotti din Roma.
Tot în anii ‘30, fiul lui Guccio, Aldo, care s-a alăturat afacerii în 1933, a realizat designul pentru faimosul logo Gucci, format din dublul G care amintește de importanța și de caracterul atemporal al fondatorului care a murit în anul 1953, lăsându-și noul imperiu celor trei băieți, Aldo, Vasco și Rodolfo (tatăl controversatului Maurizio Gucci), cel din urmă deschizând, în 1951, primul magazin din Milano, pe Via Monte Napoleone, introducând atunci și emblematica dungă formată din cele două linii verzi, întrerupte de o singură bară roșie.
Foto: Guccio și Rodolfo în fața magazinului din Roma, 1938, via Gucci
Cu 15 zile înainte de moartea tatălui său, Aldo a extins afacerea familiei în Statele Unite, înființând primul magazin Gucci din cadrul Savoy Plaza Hotel de pe East 58th Street (New York), una dintre cele mai deosebite creații din perioada aceea fiind faimoșii „Horsebit Loafers”, afișați în anul 1985 la Metropolitan Museum of Art. Emblema casei a devenit marcă înregistrată în 1955, urmând ca brandul să introducă ochelari, ceasuri și bijuterii câțiva ani mai târziu, anii ’60 aducând noi magazine în Londra, Palm Beach, Beverly Hills și Paris.
ASCULTĂ AICI PODCASTUL ZILE ȘI NOPȚI POVESTEA GUCCI
Un episod emblematic din istoria casei de modă a avut loc în aceeași perioadă, când Grace Kelly (care era Princess Grace de Monaco de 4 ani) a intrat în magazinul Gucci din Milano pentru a-și cumpăra o geantă „Bamboo”. Văzând-o, Rodolfo a dorit să îi ofere un cadou special, dar nu a putut găsi nimic suficient de spectaculos. Astfel, cu ajutorul ilustratorului italian Vittorio Accornero, cei doi au realizat modelul Flora, inspirat din „Allegory Of Spring”, de Botticelli, transpus pe o eșarfă din mătase care ilustrează, prin trandafiri, violete, margarete și crizanteme, eleganța prințesei.
Un alt moment important are loc în anii ’70, când faimosul model de geantă „Fifties Constance” este redenumit „The Jackie” după ce Prima Doamnă a Statelor Unite, Jacqueline Kennedy, este fotografiată de paparazzi acoperindu-și fața de camerele de filmat cu ajutorul accesoriului. În 1972 se deschid noi magazine în Tokyo și Hong Kong, alături de unul dedicat hainelor Gucci pe 699 Fifth Avenue, în New York, în timp ce primul parfum, „Gucci No. 1”, este introdus la scurt timp. În 1981, casa a ținut primul show de tipul ready-to-wear în Sala Bianca, din cadrul Palazzo Pitti, din Florența, unde au fost prezentate mai multe elemente din colecția Flora.
Totuși, în 1982 încep să apară probleme în ceea ce privește conducerea. Compania devine a lui Rodolfo Gucci, care, după ce moare un an mai târziu, îi lasă fiului său, Maurizio, întregul imperiu, acesta dându-i afară pe verișorii și pe unchiul său, Aldo. În anii următori, Maurizio, care era căsătorit din 1972 cu Patrizia Reggiani (poreclită Lady Gucci), a dus afacerea familiei în pragul falimentului (în cuvintele soției sale, „For you, hell is yet to come”), aceasta fiind salvată de compania de investiții Investcorp, care a cumpărat 50% din Gucci în 1989, aducându-i pe Dawn Mello (președintele Bergdorf Goodman), Richard Lambertson și Neil Barrett.
Cea mai puternică schimbare s-a produs în anul 1990, când Tom Ford s-a alăturat echipei, urmând să devină Creative Director patru ani mai târziu. În 1993, Maurizio și-a transferat toate acțiunile către Investcorp („I did what I had to do”), oprind astfel implicarea familiei Gucci în brandul care îi poartă numele, urmând să fie asasinat în anul 1995 de către Benedetto Ceraulo, care, conform poveștilor, a fost angajat de soția sa, Patrizia, mister care face subiectul Biopic-ului „House Of Gucci” al lui Ridley Scott, care îi are pe Lady Gaga și Adam Driver în roluri principale şi va fi lansat în cinematografele noastre pe 26 noiembrie.
Noua etapă Gucci este marcată de numirea omului de afaceri Domenico De Sole ca CEO al companiei, care, alături de Tom Ford, încearcă să schimbe imaginea negativă construită de nepotul lui Guccio, oferindu-i un nou aer elegant, sexy și modern, definitivat prin colecția de toamnă din 1995, cei doi fiind denumiți „The Tom and Dom Dream Team”. La începutul anilor 2000 li s-au alăturat Frida Giannini (designer Fendi), care lucra în cadrul departamentului de accesorii, John Ray, pentru vestimentația de bărbați și Alessandra Facchinetti, care se ocupa de womenswear. În aceeași perioadă, Bernard Arnault (directorul executiv Louis Vuitton Moët Hennessy) a început să cumpere părți din companie (împotriva dorințelor CEO-ului), doar că, înainte ca brandul să fie controlat în totalitate de el, François Pinault (de la Pinault Printemps Redoute) a decis să devină principalul stakeholder, Gucci rămânând parte a companiei sale până în prezent. În 2004, Tom Ford (care și-a înființat propria casă de modă în 2005) și Domenico De Sole au părăsit compania, făcându-l astfel pe Robert Polet noul CEO al Gucci Group, căruia i se alătură Mark Lee (CEO YSL) ca brand chief.
Foto: Tom Ford și Domenico De Sole, via MadameLeFo
Când Frida Giannini a devenit, în 2006, noul Creative Director al brandului, aceasta a renunțat la direcția abordată de Tom Ford până în acel moment, readucând casa de modă, prin reinterpretarea modelului Flora și prin refolosirea simbolurilor de tradiție, la imaginea elegantă și strălucitoare pe care fondatorul o iubea atât de mult. În 2007 s-a difuzat prima reclamă TV pentru parfumul „Gucci by Gucci”, concepută de regizorul David Lynch, iar în 2009 Patrizio di Marco (șeful grupului Bottega Veneta) devine noul CEO. Mai departe, brandul continuă cu un nou parfum, „Flora by Gucci”, „The Jackie” primește o reinterpretare modernă, devenind „The New Jackie”, Gucci deschide primul magazin pop-up în New York, unde se comercializează o linie de încălțăminte semnată de Mark Ronson, faimosul „Bamboo Bag” devine „The New Bamboo”, iar până la aniversarea de 90 de ani a brandului din 2011, luxul caracteristic lui Guccio Gucci își găsește un echilibru perfect în modernitatea timpurilor.
Foto: Reinterpretarea modelului GG, 2021, via Hypebae
În 2017, casa a decis să promoveze în mod activ egalitatea de gen, diversitatea și sustenabilitatea, reușind, până în prezent, să aibă un impact social pozitiv prin practici precum eliminarea blănurilor și distrugerea barierelor în ceea ce privește produsele gender-fluid sau seasonless, arătând în permanență cum „calitatea rămâne pentru mult timp după ce prețul este uitat” și ducând astfel mai departe viziunea și moștenirea fondatorului.