Cea de-a patra ediție a Dracula Film Festival, eveniment dedicat iubitorilor de filme horror și fantasy, revine la Brașov, între 12 și 16 octombrie. Anul acesta tinerii cu vârste cuprinse între 16 şi 29 ani din toată ţara, pasionaţi de film și fotografie sunt provocați să devină regizori de film horror sau fantasy. Până pe 30 septembrie au fost înscrierile, iar acum urmează celelalte etape. Despre acest concurs inedit, dar și despre lumea filmului în general am discutat în cadrul unui interviu cu Laura Căpățână, regizor de film documentar și membru al juriului Dracula Digital.
Laura Căpățână este regizorul documentarului „aici… adică acolo” ce a fost distins cu premiul Zilele Filmului Românesc la TIFF (2012).
Din 2015 s-a mutat din București la Brașov. Aici a co-fondat Asociația culturală Artburg care organizează local seri de film documentar ce au loc în fiecare luni, Festivalul de film documentar și drepturile omului One World Romania sau Noaptea Albă a Galeriilor.
1. Până pe 30 septembrie tinerii au avut timp să se înscrie în Competiția Dracula Digital. În perioada 1-7 octombrie oamenii pot vota filmulețul preferat. Ce urmează apoi? Povestește-ne puțin despre competiția Dracula Digital, din juriul căreia faci parte.
Dracula Digital este o competiţie nou introdusă în cadrul Dracula Film Festival, care se adresează tinerilor interesaţi să facă filme cu telefonul mobil. Aceste filme sunt înscrise pe site-ul festivalului, iar regizorii primelor cinci filme cu cele mai multe voturi vor fi invitaţi la Braşov unde vor realiza un nou film, pe o temă horror sau fantasy, tema dată de juriu. Dintre aceste 5 filme, cel mai bun va câştiga 500 de euro.
Cred că e foarte atractiv pentru tineri să creeze poveşti cu telefonul mobil.
2. Care este părerea ta despre acest concurs? Crezi că veți descoperi noi talente?
Mi se pare bine că participanţii pot folosi telefonul şi la altceva decât să îşi facă selfie şi să posteze pe Facebook. Şi că au ocazia să spună o poveste, să transmită un mesaj printr-un filmuleţ care să fie văzut de multă lume, iar dacă intră în competiţie poate fi împărtăşit cu un public şi mai numeros şi poate mai avizat.
Şi cred că e foarte tentant să poţi filma ce vrei, când vrei fiindcă ai telefonul la tine şi practic nu ai nevoie de echipa de filmare, de buget, de producţie etc. care sunt necesare când faci un film.
Cât despre noi talente… E bine dacă participanţilor le face plăcere ceea ce fac şi dacă le şi iese bine. Nu cred că trebuie să sperăm la o mare surpriză, dar nu poţi şti niciodată. Cu siguranţă vom afla cu toţii, dacă e cineva super talentat.
3. Ai regizat documentarul „aici… adică acolo”, ce prezintă povestea unor copii ai căror părinți erau plecați la muncă în Spania. Ce crezi că e important cel mai mult la un film, fie el de lung sau scurt metraj?
Cred că orice film bun are nevoie de toate ingredientele – povestea, personajele, mesajul, imaginea, sunetul, montajul, efectele. Nu există reţeta perfectă cu dozajul ideal; fiecare dintre acestea are rolul său şi ele nu pot exista unele fără altele ca să iasă bine întregul.
4. Dar despre Dracula Film Festival ce crezi? Sunt sigură că oamenii ar vrea să afle și părerea cuiva cu experiență în spatele camerei de filmat. De ce trebuie să venim la festival?
Dracula Film Fest este, alături de Festivalul „Luna Plină” de la Biertan, singurul festival cu filme horror şi fantasy din ţară şi cred că pentru iubitorii acestui gen de filme este neapărat necesar să vină la Braşov pentru asta! Poate fi foarte horror aici. Muahahaaa.
Eu abia aştept să văd ce efecte speciale vor folosi cei de la Dracula Digital în filmele lor!
5. Crezi că Brașovul este un oraș cinefil? Ai organizat seri de film documentar ce au loc în fiecare luni, în Piața Sfatului. A venit lumea?
Oraş cinefil? O, nu. Dar ar putea deveni – îmi fac speranţe! J Dacă insistăm şi perseverăm şi obişnuim publicul cu filme proiectate în mod regulat, atunci braşoveanul va începe să iasă din casă constant pentru a le vedea.
Şi cred că festivalurile pot creşte un public fidel. Dar în timp! Trebuie să avem răbdare şi să mergem înainte!
Din februarie proiectăm film documentar de autor, creativ, independent românesc şi internaţional la Hof Cafe, în Piaţa Sfatului. În general sunt filme de festival, premiate, la care marele public are mai greu acces. Şi mă bucur enorm că deja s-a format un public care vine constant la aceste proiecţii. Uneori, după film, facem discuţii cu invitaţi pe tema filmului sau cu regizorii – aceste evenimente sunt foarte bine primite de către public, care participă intens la ele.
Pe timpul verii am proiectat în Piaţa Sfatului. Fiind în exterior, a venit foarte multă lume să vadă filme. Mulţi au ajuns acolo în mod întâmplător, dar au revenit lunile următoare. Asta îmi dă speranţă că există interes pentru filme de non-fictiune şi că merită să continuăm.
Iar facilitarea accesului liber la proiecţii ar trebui să îi încurajeze să vină şi să revină. Adică, chiar nu au nici o scuză 😀
6. Urmează Noaptea Albă a Galeriilor, un alt eveniment de care te ocupi. Ne poți oferi mai multe detalii?
Noaptea Alba a Galeriilor (NAG) este unul din evenimentele dragi nouă, pe care ne bucurăm să îl avem în Braşov. NAG crează o platformă de promovare a artei contemporane româneşti, susţinând contactul dintre artişti, spaţiile de expunere şi public. În Bucureşti, NAG e la ediţia aniversară cu nr. 10 şi s-a extins acum, pentru prima dată, în alte 9 oraşe – Arad, Baia Mare, Braşov, Cluj-Napoca, Iaşi, Craiova, Sibiu, Târgu Mureş şi Timişoara. E fain că după Timişoara, Braşovul are cele mai multe locaţii înscrise – 13. Neavând sumedenie de galerii de artă în oraş, artiştii vor expune şi în spaţii alternative sau huburi creative. Sperăm că pe viitor, datorită NAG, să se nască mai multe galerii de artă şi evenimentele de artă contemporană să fie mai numeroase şi mai diverse.
7. Vii din Capitală, unde oferta de film, cultură, evenimente e mai mare decât la Brașov. Noi am rămas doar cu un cinematograf și o Cinematecă. Cum ai simțit această diferență? Ți se pare că e mai greu să îl scoți pe brașovean din rutina lui zilnică?
Viaţa culturală a fost singurul motiv pentru care am mai fi rămas în Bucureşti – soţul meu e actor şi bucureştean sută la sută. La Bucureşti ai aşa o varietate de oferte, încât nu apuci să bifezi tot ce vrei să vezi. Aici totul e calm şi liniştit – şi în domeniul filmului. Şi uneori e frustrant că ai câteva ore libere şi vrei să ieşi la un film şi nu ai unde, la ora la care vrei, sau nu ai ce să vezi. E un sentiment trist, uneori. Pe de altă parte ştiu că lucrurile se vor schimba – deja se schimbă. Sunt câţiva oameni foarte implicaţi în a face viaţa culturală (şi nu numai) mai vie şi alături de ei vom dezmorţi braşovenii, dar vom aduce și lume din alte oraşe aici, ca să participe la evenimente locale foarte bune.
Eu cred mult în perseverenţă şi de aceea mă şi străduiesc să fac în fi-e-ca-re luni, fără nici o excepţie, serile de film documentar de la Hof Cafe. După mai bine de opt luni „Serile Artburg” fac parte din peisajul cultural local şi aş vrea să menţin asta, pentru ca lumea să îşi poată programa / dedica seara de luni documentarului, să aibă certitudinea că dacă e luni, e seară de documentar.
Interviu realizat de Theodora Ștefan, redactor șef Zile și Nopți Brașov