Despre cum reușește Muzeul ASTRA să găzduiască, în același weekend, un festival de rock și un târg al meșteșugurilor tradiționale, am stat de vorbă cu Ciprian Ștefan, managerul instituției.


În weekendul 15–17 august, Muzeul găzduiește două evenimente diferite, dar la fel de apreciate: ASTRA Rock Festival și Târgul Creatorilor Populari. Cum reușiți să mențineți echilibrul între modern și tradițional, în același spațiu și în același timp?
A fost o provocare care, și de data asta, ne-a ieșit bine. Practic, o spun în premieră: ASTRA ROCK intră într-o nouă etapă. Nu vor fi două evenimente, ci unul singur, care are ca scop principal punerea în valoare a patrimoniului imaterial din România, sustenabilitatea ruralului din toată țara și asigurarea unui viitor tradițiilor curate. Ne gândim, și mă gândesc, cum va arăta Muzeul ASTRA peste 50 de ani. Atragerea altor categorii de public este vitală pentru acest demers, și nu conectăm doar muzeul, festivalul și târgul.
Conectăm, de fapt, resursele din ruralul României cu publicul nostru, translatând sustenabilitatea, impactul schimbărilor climatice și punerea în valoare a patrimoniului ca motor de dezvoltare locală. Vor fi ateliere interactive, curatoriate de specialiștii Muzeului ASTRA, și programe organizate de Conservation Carpathia, Geoparcul Țara Hațegului și Geoparcul Buzăului.
Ca un răspuns final la întrebare: tradiționalul e furnizor pentru un viitor sustenabil. Mai mult decât atât, și în acest an, un număr de muzee din țară vor fi parte a acestui eveniment, promovând zona în care activează, produsele culturale și, da, toți cu un singur slogan: Cultura dezvoltă!
ASTRA Rock a devenit un reper pe harta festivalurilor alternative după doar trei ediții. Ce noutăți aduce a patra ediție?
Alături de partenerii de la Rock Culture, încercăm să venim în fiecare an cu un program proaspăt. Să ne adresăm tuturor generațiilor este o mare provocare și cred cu tărie că, în proporție de 80%, reușim.
Vom susține formații din Sibiu – așa e normal – și, în același timp, logica intrărilor pe scenă confirmă că evenimentul este un act cultural de înaltă ținută, cu un scop principal: punerea în valoare a patrimoniului material și imaterial din România, printr-o abordare originală, marca Muzeul ASTRA.
Vor concerta formații ca PARADISE LOST – legendele britanice ale metalului, DOG EAT DOG – pionierii americani ai crossoverului, CEMETERY SKYLINE sau SUBCARPAȚI.
Târgul Creatorilor Populari e una dintre cele mai longevive manifestări dedicate meșteșugurilor autentice. Cum răspunde publicul la acest tip de eveniment?
Când am început ASTRA ROCK, de fapt asta a fost miza! Să aducem și alte categorii de public, consumatoare de autenticitate când vine vorba de tradiții, dar prea puțin validate la nivel național. Meșterii aveau nevoie de acest eveniment, pentru a diversifica clientela și, în același timp, pentru a se adapta la noile nevoi – de fapt, la o piață emergentă.
Modul în care specialiștii Muzeului ASTRA au curatoriat tot ceea ce se întâmplă în muzeu a crescut interesul și, automat, și vânzarea produselor tradiționale meșteșugărești. Practic, e un singur eveniment, unic în peisajul muzeelor în aer liber din Europa, care merită consumat.
E o abordare care are succes. Creșterea numărului de vizitatori din timpul zilei, mai ales a celor care decid să rămână și la concertul de seară, confirmă cele spuse. Experiențele inedite, în cel mai premiat muzeu în aer liber din Europa, profesionalismul și dăruirea colegilor mei, susținerea din partea autorităților – Consiliul Județean Sibiu, Ministerul Culturii – sunt ingredientele perfecte pentru un weekend de neuitat.
Practic, într-un weekend, vizitatorii pot asculta muzică rock și pot vedea cum se țese o ie sau cum se cioplește lemnul. Ce reacții ați primit de la publicul care vine pentru un eveniment și descoperă, poate întâmplător, și celălalt?
Reacția e pozitivă. Am reușit să integrăm totul într-un singur eveniment, cu un mesaj foarte clar: La ASTRA, cultura se trăiește! Motiv pentru care, anul acesta, avem surprize noi, abordări inovative și tot ceea ce poate oferi starea de bine. Cadrul natural, resursa umană implicată, tradițiile și viața montană – ciobănescul mioritic și rolul acestuia în modelarea peisajului montan –, peste 180 de meșteri populari, specialiști în dezvoltarea zonelor naturale, 40 de specialiști în patrimoniu, zeci de ateliere interactive – toate acestea sunt motive și argumente.


Vara aceasta, Muzeul ASTRA devine din nou un adevărat amfiteatru cultural. Cum integrați toate aceste experiențe fără ca muzeul să-și piardă identitatea?
Simplu! Muzeul ASTRA e un spațiu al comunității, iar menirea sa este, în primul rând, aceea de păstrare și punere în valoare a patrimoniului construit și obiectual – un veritabil tezaur identitar, reprezentativ pentru întreaga țară. Patrimoniul construit și obiectual are sens doar în condițiile în care putem oferi și contextul socio-cultural: peisajul natural, actanții proveniți din comunitățile de origine, patrimoniul imaterial. Pentru a putea fi relevanți și a oferi evenimente de calitate, trebuie să fim în contact permanent cu oamenii, să fim prezenți în teren, să avem informații corecte și invitați de calitate.
De aceea, eforturile noastre se desfășoară în toată țara și, așa cum s-a văzut în ultimele decenii, în Europa și chiar dincolo de ea, pentru că patrimoniul nostru obiectual și tradițiile pe care le prezentăm sunt rezultatul confluențelor multietnice – ale unei multiculturalități care a modelat cultura noastră de-a lungul timpului. Și pentru că suntem în ton cu vremurile și ne dorim să atragem generațiile noi, am diversificat mult oferta culturală.
Muzeul ASTRA oferă: expoziții etnografice, târguri și festivaluri în aer liber, plimbări relaxante în natură, experiențe gastronomice, concerte rock, teatru, film antropologic, ateliere educaționale, recitaluri poetice, muzică clasică și multe altele. E, poate, cea mai diversificată ofertă culturală din România – și ne dorim să rămână așa.
Privind spre viitor, cum vezi evoluția muzeului ca spațiu viu, unde tradiția și prezentul se completează? Ce rol joacă acest model cultural în apropierea noilor generații de muzee?
Contemporaneitatea se bazează pe tradiție, de aceea muzeul nostru e o resursă inepuizabilă de inspirație pentru elevi, studenți și specialiști din varii domenii: arhitectură, muzică, literatură, istorie, antropologie, design, teatru, meșteșuguri, pictură, turism, gastronomie și multe, multe altele. Sunt nenumărate workshopuri, stagii de practică, schimburi de experiență, studii, aplicații, documentări sau formări desfășurate aici în fiecare an.
În același timp, componenta dezvoltării sustenabile este vitală și prezentă în tot produsul cultural realizat la Muzeul ASTRA. Da, clar, și digitalul va juca un rol. Ceea ce ne dorim este ca noile generații să își asume Muzeul ASTRA ca parte a lor – e, până la urmă, moștenirea culturală care va dăinui și pentru alte generații. Cultura dezvoltă! Cultura educă!




