Clandestin Beer – Unul dintre cele mai creative branduri de bere artizanală
În spatele fiecărei beri artizanale de la Clandestin nu se află doar o rețetă bine pusă la punct, ci și o filozofie de viață.
Proprietarii acestei berării nu se consideră antreprenori sau maeștri berari, ci pur și simplu niște oameni pasionați, care fac bere cu respect pentru ceilalți. Într-o lume a marketingului exagerat și a etichetelor pretențioase, Clandestin mizează pe autenticitate: fără artificii, fără declarații pompoase, doar bere bună și oameni care se adună în jurul ei.
Am stat de vorbă cu Matei Manta pentru a afla mai multe despre acest brand creativ de bere artizanală, care experimentează și amestecă berea cu tot felul de ingrediente neobișnuite – căpșune, ananas, înghețată etc.


Cum a apărut Clandestin Beer? Și cine sunt oamenii din spatele acestui brand?
Clandestin Beer a plecat de la un hobby, homebrewing, dar a apărut ca un manifest anti-corporate. Oamenii din spatele brandului s-au schimbat la un moment dat, dar Clandestin și-a păstrat pedigree-ul și și-a clarificat discursul. Acum suntem un mic grup de prieteni care se bucură de ceea ce fac și transmit mai departe această bucurie.
Cum se face că au prins așa de bine berile voastre? Cu ce se deosebesc față de restul berilor românești craft de pe piață?
E complicat să vorbești despre o rețetă a succesului când ești într-o piață care e încă în formare. Dar, cu siguranță, curiozitatea e unul dintre motivele pentru care suntem aici. Vrem să-i propunem băutorului de bere să fie curios. Să se întrebe ce ar trebui să fie și ce ar putea fi berea în lumea actuală.
Cât de greu este pentru berea artizanală românească să se impună pe o piață dominată de marii jucători din industria berii?
Foarte greu! Ne luptăm cu bugetele lor uriașe și cu o infrastructură de business mult mai dezvoltată decât a noastră. Ei au puterea de a influența piața, modelând felul de gândire al oamenilor.
Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit?
Cu siguranță, birocrația! Apoi preconcepțiile. Oamenii se raportează la bere într-un mod eronat. Marii producători de bere industrială i-au obișnuit cu produse ieftine, din toate punctele de vedere, produse care, deși au etichete variate, sunt aproape identice, cu același gust, același miros, același aspect. Aceste produse limitează potențialul berii.
Care este impactul pe care vă doriți ca business-ul vostru să-l aibă?
Vrem să-i facem pe oameni să fie mai curioși. Dacă ești curios, pui întrebări și astfel devii mai greu de manipulat.
Ce vă place vs. ce nu vă place la berea artizanală din România?
Ne place comunitatea din jurul berii artizanale. Pe de altă parte, nu poate fi vorba de ceva ce nu ne place. Toată lumea are loc pe piață, atâta timp cât oferă un produs onest.
Ce vă place vs. ce nu vă place la consumatorul de bere din România? Și de ce credeți că atât de mulți români au început să-și schimbe gusturile și să prefere berea artizanală în detrimentul celei industriale?
Ne place că oamenii sunt tot mai deschiși spre produse locale și mai ales spre nou, e una dintre condițiile evoluției unei societăți. Ne place că oamenii au început să înțeleagă faptul ca berea industrială și berea artizanală, în ciuda denumirii, sunt produse total diferite.
Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o din perioada de activitate?
E important să ai o identitate bine definită, altfel va fi mult mai greu să vezi direcția în care trebuie să mergi mai departe.
Ce ne puteți spune despre produsele voastre?
Portofoliul Clandestin variază de la stiluri clasice (Herr Kolonel, un lager) la stiluri care intrigă (The Chicken, un New England IPA) sau beri experimentale (Don Bongiovi, un sour cu piersică și petale de trandafiri), beri unde ne jucăm cu diverse ingredientele neobișnuite (cum ar fi Dead Zeppelin, un sour cu piersică, plus căpșune, caramel și înghețată de vanilie). Ne place să provocăm, asta e baza evoluției noastre și va fi mereu centrul nostru de interes.
Ce urmează pentru Clandestin Beer?
Ceva nou, cu siguranță!