“OLEANNA”, de David Mamet
Debutul lui Marius Turdeanu pe scena Teatrului Excelsior
A patra premieră a acestei stagiuni la Teatrul Excelsior este Oleanna, de David Mamet, în regia lui Mădălin Hîncu, cu scenografia semnată de Răzvan Bordoș.
Actorii care dau viață celor două personaje ale acestei drame psihologice sunt Ioana Niculae, familiară deja publicului Excelsior datorită rolurilor din Punk Rock, Două ore cu pauză sau Pterodactili, şi Marius Turdeanu, cel mai nou actor al echipei teatrului, multiplu nominalizat la Premiile UNITER și apreciat pentru o carieră de peste două decenii pe scenele din România, dar şi pentru roluri în filme precum Libertate, al lui Tudor Girugiu, sau Aurora, al lui Cristi Puiu, deci un tandem care promite o experiență teatrală mai mult decât interesantă, inclusiv prin modul în care nuanţează temele sensibile conţinute în textul dramaturgic.
Oleanna, controversata piesă a lui David Mamet, publicată în 1992, aduce în prim-plan o confruntare intensă despre putere, educație și manipulare dintre un profesor universitar carismatic și una dintre studentele sale, aparent vulnerabilă, care îl acuză de hărțuire sexuală.
Între cei doi se naște un dialog tensionat, care escaladează rapid într-o confruntare psihologică imprevizibilă, ce chestionează referinţele morale și ambiguitatea adevărului. Celebrul dramaturg şi cineast american David Mamet (American Buffalo, Glengarry Glen Ross), câştigator al premiului Pulizter şi dublu nominalizat la Tony, a numit această piesă după titlul unui cântec popular norvegian ce ironiza comunitatea Oleona – una dintre așezările înființate de violonistul norvegian Ole Bull, în colonia New Norway din Pennsylvania – o “societate perfectă”, evident utopică şi, drept urmare… eșuată.
Despre protagoniştii montarii de la Teatrul Excelsior, regizorul Mădălin Hîncu, nominalizat la premiul UNITER pentru debut în 2018, care este cunoscut pentru capacitatea sa de a îmbina temele clasice cu cele contemporane, spune:
“Marius aduce o energie incredibilă și o profunzime care transformă fiecare replică într-o confruntare autentică, iar Ioana răspunde cu aceeași intensitate, generând o formă complexă de dinamism, în care ambele personaje se impun prin intensitatea și subtilitatea argumentelor lor. Sper că acest spectacol îi va provoca pe tinerii spectatori să reflecteze asupra modului în care cuvintele și acțiunile pot schimba realități”.
Rămâne de văzut cum va reacţiona publicul, întrucât Harold Pinter, după ce a regizat-o la Royal Court Theatre din Londra în 1993, a afirmat că “nu poate exista o piesă mai dură sau mai curajoasă decât Oleanna. Finalul original este, în mod genial, ultima răsucire a cuțitului.”
Recomandare de IOAN BIG | TEATRU