BOGDAN SCUTARU: „Dacă lucrarea e bună, ajunge să nu mai fie a mea, ci a celor care locuiesc în zonă”
Bogdan Scutaru s-a născut și a copilărit la Mărășești, în vremea în care ruinele comunismului decorau împrejurimile micuțului oraș. Pe acele foste clădiri CFR și fabrici, Bogdan a și făcut primele sale desene pe pereți.
Acum are 35 de ani, locuiește în Danemarca și în continuare desenează pe pereți. Pe lângă asta, de vreo trei ani și jumătate el este și tattoo artist.
Cum ai ajuns să-ți creezi stilul care te definește și cât de greu a fost pentru tine să ajungi cunoscut și apreciat în România, dar și peste hotare?
Stilul pe care îl abordez cred că are legătură cu contextul în care am evoluat.
În primul rând, în perioada „graffiti”, eu făceam personaje și încercam ca acele personaje să aibă o doză mare de realism. Asta pentru că era ceva ce mă atrăgea spre figurativ și realism atunci când vedeam lucrările ce se făceau prin afară.
Acum, că mă gândesc, cred că internetul a jucat un rolul major. De-acolo au venit oamenii pe care i-am admirat de-a lungul anilor, la fel și partea de teorie a desenului. Pe lângă asta, toate resursele vizuale au venit tot de pe net. Pe de altă parte, sper că nu am ajuns la un stil super bine definit. Eu, unul, tot încerc să introduc chestii noi.
Legat de cât de greu e să te faci cunoscut, eu sunt my worst enemy. Mai degrabă am mers pe ideea că, dacă nu sunt bun la a mă promova, lucrările mele trebuie să vorbească de la sine și am lucrat la partea asta destul de mult. Aș zice doar că am avut ocazia de a fi în niște lineup-uri cu nume mari din street art și așa am cunoscut oameni faini.
Cum decurge procesul tău creativ? De unde te inspiri, de unde începi, cum intri în mind set-ul necesar pentru a crea ceva de la zero?
Procesul creativ depinde foarte mult de lucrare. În mare, totul pornește de la o idee vagă, pe care încerc s-o șlefuiesc pas cu pas. Nu am un proces foarte bine definit, tocmai pentru că proiectele sunt destul de diferite.
Cum ți-a schimbat street art-ul felul în care percepi arta și lumea, în general?
Street art-ul a fost mereu cu mine de la vreo 16 ani, așa că nu pot să-mi dau seama cum e fără. În orice caz, ai un anume sentiment de libertate, dar și teamă când ești tu cu peretele. Asta pentru că ești tu în fața ta, cred.
Cât de mult te-a ajutat social media în cariera ta? Și cum crezi că influențează social media evoluția și percepția artei?
Cu siguranță, social media m-a ajutat super mult, ca expunere.
În schimb, toate schimbările ce au apărut după pandemie au făcut ca totul să se miște prea rapid și nu am reușit să țin pasul la fel de bine. În plus, lucrurile s-au dus spre content creation, iar eu nu fac content, ci pictez.
Povestește-mi un pic care e lucrarea ta preferată pe care ai făcut-o într-un oraș din România sau din afară.
Îmi plac mult bucăți din diferite lucrări, dar nu am una preferată.
La toate e loc de mai bine și probabil de aceea nici nu pot să mă opresc la una anume. Plus de asta, procesul e partea mea preferată. După ce termin o lucrare, mă detașez de ea. Dacă lucrarea e bună, ajunge să nu mai fie a mea, ci a celor care locuiesc în zonă sau care trec zilnic pe lângă ea.
Care au fost lucrările care ți-au ridicat cele mai mari provocări?
Fiecare lucrare vine cu provocările ei. Tehnic, acum câțiva ani, în Danemarca am avut de făcut o tranziție foarte lungă, care m-a pus la încercare. Apoi sunt provocări care vin din exterior. În Albania am avut o nacelă care nu putea fi operată decât de la sol și a trebuit să învăț să îi dau indicații în albaneză operatorului. Spre exemplu, acum, la Bacău plouă și deadline-ul se apropie foarte rapid.
Din punctul tău de vedere, cât de important este pentru un artist să includă în opera sa și un mesaj social / politic?
Cred că e important să fie și lucrări cu mesaj social/politic, dar nu doar atât. Arta poate să fie de multe feluri: decorativă, conceptuală, poate descrie momente intime, idei noi sau vechi… să încercăm să le apreciem pe toate și dacă merită.
Eu, unul, am participat la tot felul de proiecte și fiecare a fost challenging și fain în felul lui.
Cu ce ai vrea să rămână cineva care trece pe stradă și vede lucrările tale?
Nu aș putea să zic exact. Sper doar ca fiecare să gândească liber și să-și facă propria idee despre fiecare lucrare în parte.
Ce urmează pentru Bogdan Scutaru?
Deocamdată sunt la Bacău într-o colaborare cu ZIDART, unde urmează să fac două lucrări. Apoi o să mă retrag în Danemarca, lângă familie, și o să fiu în studio sau în salonul de tatuat o perioadă.
Interviu realizat de GRUIA DRAGOMIR | ARTIȘTI URBANI