Meniu Zile și Nopți
smartbill logo

prezintă

Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 11/07/2024
Muzică Povești de succes

POVEŞTI DE SUCCES | ELECTRECORD – unul dintre cele mai importante brand-uri culturale ale României

Gruia Dragomir De Gruia Dragomir
Comentarii POVEŞTI DE SUCCES | ELECTRECORD – unul dintre cele mai importante brand-uri culturale ale României Share POVEŞTI DE SUCCES | ELECTRECORD – unul dintre cele mai importante brand-uri culturale ale României
Electrecord


De peste 90 de ani, Electrecord scrie istoria muzicii românești alături de cei mai importanți artiști și milioane de ascultători din lumea întreagă.

Povestea începe în 1932, când Nathan Mischonzniki achiziționează din Germania câteva utilaje vechi, le aduce la București și le pune în funcțiune. Atunci noua fabrică de discuri a fost botezată „Electrecord”.

În 1948, societatea este naționalizată, după care utilajele și tehnologiile îi sunt modernizate.

Tirajele cresc, iar din 1956 apar și discurile de vinil.

Anii șaptezeci sunt caracterizați prin înregistrări de o calitate îmbunătățită, precum și prin tiraje de ordinul zecilor de mii de copii lunar.

După 1990, „Electrecord” a intrat treptat în declin. Societatea s-a găsit în impas în jurul anului 1996, când producția a stagnat din lipsă de cereri, însă doi ani mai târziu a fost salvată prin achiziționarea utilajelor sale de către o societate britanică contra sumei de 40 de mii $ și prin vinderea clădirii în care se afla fabrica. Cu acești bani a fost cumpărat un studio de înregistrări performant.

În 2003, angajații societății au preluat de la stat pachetul majoritar de acțiuni „Electrecord”.

Mai multe ne-a povestit Ioana Hașotti-Cristescu, Head of Legal Department.

POVEŞTI DE SUCCES | ELECTRECORD - unul dintre cele mai importante brand-uri culturale ale României

Cum v-a venit ideea de a readuce la viață brandul Electrecord și cum ați reușit să ajungeți la povestea de succes din prezent?

Brandul Electrecord n-a trebuit a fi readus la viață, întrucât el a funcționat mereu, cu plusuri și minusuri, cu perioade mai bune sau mai dificile.

Mai degrabă a avut nevoie de o re-energizare, de refacerea legăturilor dintre el și publicul lui.

Să spunem că ăsta a fost scopul nostru pe termen scurt, să ne reapropiem de consumatorul de muzică locală (și nu numai).

Cât de greu este să revitalizezi un astfel de business în România, care au fost cele mai mari obstacole?

O spunem de la început, apropo de ideea de brand menționată înainte:

Electrecord nu este orice brand; este, foarte probabil, cel mai important brand cultural al României.

E suficient să ne gândim la istoria lui, care începe acum aproape 100 de ani, la ceea ce a însemnat în anii comunismului, la transformările pe care le-a parcurs după Revoluție, la ceea ce depozitează fonoteca și arhiva sa şi la felul în care este reprezentat în conștiința publicului său.

Ele sunt și argumentele care ne-au provocat în acest demers de revitalizare. Încercăm să transmitem semnalele corecte către un public care are amintiri importante și o afecțiune particulară pentru Electrecord.

În acest mod ne și gândim strategia de editare și reeditare ale anumitor artiști și opere, într-o relație cu dublu sens cu publicul nostru. Ne lăsăm inspirați de propunerile lor, evoluând, desigur, și într-un context cultural care propune anumite produse, la rândul lui.

Suntem atenți și la nișe, şi la noul public și generații de muzicieni și melomani, încercăm să publicăm opere esențiale din fonotecă, dar să și fim conectați la noile dinamici culturale.

În fond, provocările unui astfel de business țin mai degrabă de asemenea comportamente și gesturi, care, dacă nu sunt interpretate corect, devin obstacole.

N-am putea spune că ne-am lovit la propriu de ele, aflându-ne încă în faza de adaptare la un anumit context, iar feedbackul publicului până în acest moment e încurajator.

POVEŞTI DE SUCCES | ELECTRECORD - unul dintre cele mai importante brand-uri culturale ale României

Cum a influențat digitalizarea și noile tehnologii strategia de afaceri și produsele Electrecord?

Chiar dacă suntem încă atașați de formatele clasice, aflate într-un reviriment important de ceva vreme încoace, privim mediul digital și noile tehnologii ca parte integrantă a acțiunilor și sferei profesionale a label-ului Electrecord.

Am reușit să realizăm digitalizarea unei părți importante a fonotecii și lucrăm la ce a mai rămas. Pentru orice casă de discuri, produsele digitale sunt o importantă sursă de venit.

Noile release-uri vor fi disponibile și digital, chiar și în formate hi-res.

Spuneți-ne un lucru mai puțin cunoscut despre Electrecord.

În 1996, Electrecord a scos ultimul disc de vinil din acea epocă. Era vorba despre LP-ul solistei de muzică populară Margareta Clipa, cu numărul de catalog EPE-04417.

A urmat o perioadă lungă în care producția s-a axat pe CD-uri.

Anul trecut, după o pauză de 27 de ani, am lansat, în contextul unei creșteri formidabile a vânzărilor de muzică pe un astfel de suport, din nou un album pe disc de vinil – România. 100 de minute al grupului bucureștean Trei Parale, care poate fi cumpărat de pe magazinul nostru online, de pe electrecord.ro, în diferite formate.

POVEŞTI DE SUCCES | ELECTRECORD - unul dintre cele mai importante brand-uri culturale ale României

Cum arată Electrecord în momentul de față în cifre?

Nu e un secret pentru nimeni că Electrecord este astăzi o societate aflată în insolvență, însă evoluția din ultimul an este promițătoare.

Lucrurile se așază ușor-ușor, planurile de reorganizare a societății sunt respectate, casa de discuri redevine un nume de care se ține cont în industria muzicală, dovadă fiind faptul că recentul LP pe care l-am editat, România. 100 de minute, al formației Trei Parale, a câștigat anul acesta la Gala Premiilor Radio România Cultural, categoria „Muzică”.

Mulți români au amintiri din copilărie plăcute legate de discurile și casetele Electrecord. Care este amintirea voastră preferată legată de Electrecord, din copilărie sau de acum?

Colecția de discuri a părinților e o amintire clară și puternică, cu muzică de toate felurile, de la ușoară la clasică, cu poveștile pentru copii, cu înregistrări de teatru radiofonic și poezie.

Raftul acela mă fascina, coperțile acelor discuri mi-au rămas în memorie, la fel ca tot felul de fragmente sonore auzite ieșind din boxele pick-upului.

POVEŞTI DE SUCCES | ELECTRECORD - unul dintre cele mai importante brand-uri culturale ale României

Există dorința de a vă extinde și pe alte piețe din afara României sau de a lansa și materiale discografice ale unor artiști străini?

Sigur că da, explorăm aceste posibilități.

Ba chiar am început să primim propuneri de colaborare de la artiști străini. Ne dorim să devenim relevanți și în alte spații decât cel local.

Ce criterii folosește Electrecord pentru a selecta artiștii și muzica pe care o promovează?

E un complex de factori care concordă la aceste selecții, dar cel mai important pentru noi este feedbackul publicului.

Fiind un brand care are o importantă componentă afectivă, Electrecord nu poate funcționa fără această relație, care trece dincolo de raportul producător – consumator. Suntem complet deschiși la sugestiile, deloc puține, pe care le primim de la cei care ne urmăresc.

Sigur, există și alte criterii care determină oportunitatea unui anumit release, fie el nou sau din fonotecă – urmărim artiști tineri și genuri muzicale de nișă, observăm tendințele din spațiul muzical, suntem atenți la culturile și subculturile tinerilor etc.

POVEŞTI DE SUCCES | ELECTRECORD - unul dintre cele mai importante brand-uri culturale ale României

Ce măsuri ia Electrecord pentru a păstra și restaura arhivele istorice ale muzicii românești?

Ca păstrător al celei mai importante și vaste arhive de fonograme, Electrecord asigură condițiile optime ale conservării ei, fie că vorbim aici de totalitatea măsurilor de păstrare în condiții ideale a vechilor formate, fie că vorbim despre transferarea și arhivarea lor în format digital.

Cum colaborează Electrecord cu noile generații de artiști și ce proiecte are pentru viitorul apropiat?

În planul nostru pe termen scurt și mediu, noii artiști sunt un element important al revitalizării brandului.

Chiar zilele astea colaborăm cu Radio Guerrilla într-un proiect numit #Nesemnații, în cadrul căruia artiști și formații anonime din România au șansa de a le fi editat de către Electrecord un prim disc de vinil, alegerea câștigătorului fiind decisă deopotrivă de voturile publicului și de reprezentanții celor două organizații implicate, Guerrilla și Electrecord.

POVEŞTI DE SUCCES | ELECTRECORD - unul dintre cele mai importante brand-uri culturale ale României

Ce noutăți pregătește Electrecord pentru fanii săi în următoarea perioadă și cum pot aceștia să fie la curent cu ultimele lansări și proiecte?

Foarte recent, în jurul datei de 1 iunie, am publicat două reeditări din fonotecă: legendarul album al Grupului Stereo, format din solistele Crina Mardare și Elena Perianu, din anul 1985, pe muzica lui Adrian Enescu și textele lui Lucian Avramescu, și Basme de Ion Creangă, un disc pentru copii, dar și pentru copiii din orice adult, lansat inițial în 1982.

Pregătim noi release-uri de muzică rock și hip-hop, pe care le vom anunța la momentul oportun. În același timp, alte discuri esențiale din fonoteca Electrecord își așteaptă rândul la reeditare.

Credeți-ne, vor fi multe surprize plăcute pentru publicul nostru, care ne poate urmări pe paginile de social media, dar și abonându-se la newsletter-ul nostru.

Cum vedeți evoluția brandului Electrecord în următorii 10 ani?

Credem cu onestitate că Electrecordul va deveni în următorii 10 ani un label respectat și important al muzicii românești, revenind la magnitudinea de altădată.

» Interviu de GRUIA DRAGOMIR | Povești de succes

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută