Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 14/11/2023
Viața Orașului

Salut, Sibiu: ”Educație vs Infrastructură” de Monika Tompos

Zile și Nopti Sibiu De Zile și Nopti Sibiu
Comentarii Salut, Sibiu: ”Educație vs Infrastructură” de Monika Tompos Share Salut, Sibiu: ”Educație vs Infrastructură” de Monika Tompos


Aud tot mai des în ultima vreme scuza că am avea nevoie de mai multă educație în trafic. Primesc mesaje cu glumițe că n-avem infrastructură atunci când susțin tare și răspicat că DA, nu avem infrastructură. Mi se spune că nu e ușor nici dacă se vrea, că totuși s-a făcut, că nu sunt străzi destule, că nu sunt lungi, că nu sunt late, că nu sunt locuri de parcare și ce ne facem.

Zilele trecute a fost accidentat un bărbat care circula regulamentar cu bicicleta pe banda dedicată acestora pe strada Stefan cel Mare. Un conducător auto i-a deschis portiera în față iar biciclistul s-a dezechilibrat, a căzut și s-a lovit la cap. Nu a fost o lovitură banală. Restul vă puteți imagina și singuri.

Da, există o metodă educațională prin care poți evita astfel de situații: se numește The Dutch Reach și presupune să deschizi portiera mașinii pe partea șoferului, din interior, cu mâna dreaptă, astfel încât să te întorci cu privirea în spate, să verifici dacă nu cumva trece un ciclist, chiar atunci pe lângă tine. Evident, poți și doar să te obișnuiești să te uiți înainte să cobori, în oglinda retrovizoare.

Dar putem să ne bazăm doar pe educație în astfel de cazuri, presupunând că toți șoferii au dezvoltat instinctul de a verifica înainte de a deschide portiera?

Sau putem evita astfel de situații cu ajutorul infrastructurii potrivite? Respectiv să înțelegem odată și pentru totdeauna că benzile dedicate bicicletelor nu au ce căuta între parcări și carosabil, că trebuie să fie bine delimitate, și mai ales protejate. De mașini.

În acest caz specific educația nu ne-a ajutat. Dar infrastructura ne-ar fi ajutat cu siguranță. Dacă pe Stefan cel Mare, benzile dedicate bicicliștilor nu s-ar afla între parcări și carosabil, ci lângă totuar, despărțite de parcări și carosabil cu stâlpi, borduri sau zone verzi, domnul care circula regulamentar într-o frumoasă zi de toamnă cu bicicleta prin oraș, acum ar fi fost acasă, sănătos, alături de familia lui.

Și nu, nu e greu de implementat!

Newletter zn png
Newsletter-ZN-2025-300x250

Galerie imagini

Un răspuns

  1. Foarte bine punctat! Si mai e un aspect: bicicletele merg cu viteza mai mare decat pietonii. Pentru viitoarele piste, cele gandite pentru naveta cu bicicleta (sper ca vor fi si din acestea, nu doar piste pentru plimbare), va ajuta ca pistele de bicicleta sa fie separate si de trotuare. Ca urmatorul lovit si departe de familie sa nu fie un pieton neatent lovit de un ciclist care nu avut cum sa franeze la timp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută