România. Campioană mondială.
Da, avem o echipă națională care e campioană mondială. La vin. De fapt, la degustarea de vin. Și mai precis, la degustare de vin în orb. Ce înseamnă asta?
Degustarea în orb presupune recunoașterea unui vin turnat dintr-o sticlă sau un decantor acoperit, astfel încât nu ai nicio informație despre vin, în afara culorii.
Într-o competiție profesionistă, degustătorii trebuie să identifice țara de origine, soiul, zona din care provine (în aceeași țară poate fi un climat cald și unul rece, pentru același soi) și, eventual, marca de vin.
Deci, da, să fii campion mondial la degustarea în orb și să bați echipe din țări cu tradiție în vin, cum ar fi Italia, Franța sau Spania, este o performanță mai mult decât lăudabilă.
Probabil că vă gândiți, ia uite, au făcut ăștia concurs de bețivi și acu’ se laudă cu asta! Singurul adevăr este că da, ca să fii un degustător bun trebuie să încerci multe vinuri și în mod repetat. Dar nu la aceeași masă, să zicem.
Ai nevoie de sesiuni repetate cu vinuri, aceleași vinuri, dar și cu vinuri diverse ca să începi să-ți construiești și, mai ales, să-ți consolidezi memoria aromelor.
Poate părea simplu, dar același soi de vin poate avea expresii atât de diferite în funcție de țara din care provine, climatul rece sau cald își pune amprenta, maturarea în baric, la fel. Tipul baricului, vârsta lui înnobilează vinul cu expresii diferite.
Degustarea vinului este o artă, dar și o bucurie.
Nu este neapărat destinată doar profesioniștilor. Poate fi un joc de jucat cu prietenii în weekend.
Cea mai simplă variantă a lui este așa:
Găsește în grupul tău expertul în vin (toți avem prietenul ăla care știe cu vinul), invită 5-6 prieteni, fiecare dintre aceștia trebuie să aducă o sticlă cu vin, maschează sticlele și începeți degustarea. După fiecare pahar din fiecare sticlă, încearcă să descoperi vinul: zona, anul, soiul.
Hai că ți-am făcut program de weekend. Cu plăcere!
Dar mai important, după câteva weekenduri bune, o să știi mai multe despre vinuri. Ceea ce te face mereu mai interesant pentru ceilalți.
Text de Ștefan Chirițescu | Eat & Drink
Ștefan Chirițescu este Head of Strategy McCann Worldgroup Romania / Marketing Director Cramele Cotnari.