Care e definiția undergroundului de fapt? În lipsa unui dicționar specializat, aș spune că undergroundul e despre muzică experimentală, cusută în diverse forme, cu influențe multiple, amestecături de genuri și creativitate. Așadar, dacă te adaptezi ușor la nou, la avangardă și ești spontan, artiști din vaste colțuri ale Europei își acordează instrumentele pentru tine. Și ca să nu te chinui să îți instalezi Shazam sau cine știe ce, îți las câteva vorbe de la artiștii ce te așteaptă pe 6 septembrie în Expirat, la Mastering the Music Business Showcase. Să vedem așadar, ce i-a adus aici, ce ar vrea să știi despre ei și cum vizează ei industria muzicală:
:PAPERCUTZ (PT)
:PAPERCUTZ este un grup de muzică pop-electronică, condus de compozitorul Bruno Miguel, cu sediul în Portugalia. Ultimul lor album, King Ruiner (2020), a fost înregistrat în Porto, NYC, Hamburg și Tokyo. Piesele lor pop, cu tulpini din toată lumea, prezintă sunete electronice exotice, voci corale și stratificate din folk și synth-uri euforice. Pentru următorul lor album, Bruno se împarte între Portugalia și Islanda cu producătorul Francesco Fabris.
Ce te-a adus în industria muzicală?
Muzica a făcut parte din viața mea de când mă știu. Acestea fiind spuse, în anii mei de adolescență a devenit nu doar o modalitate de a-mi face zilele mai bune, ci foarte un mod de viață, și aș spune că mulți dintre pasionații pe care i-am întâlnit de-a lungul drumului au fost cruciali pentru astfel de lucruri.
Ce ar trebui să știe audiența românească despre tine?
Ar trebui să știe că sunt și producător și că lucrez cu artiști din SUA, Europa, Japonia, Africa, India și mulți alții. De asemenea, compun și muzică pentru TV și film. Pentru acest spectacol, voi performa alături de un artist pop suedez la început de drum. Am invitați diferiți la spectacole și turnee, astfel că fiecare dintre ei sunt speciali pentru mine și pentru public.
Cum arată pentru tine industria muzicală ideală?
Nu cred în scenarii perfecte. Speranța mea vine din faptul că, datorită omniprezenței muzicii pe canalele de streaming, toți cei implicați, de la compozitor, tehnician, producător, artist și toți ceilalți, se pot bucura de o parte din această acoperire globală masivă, chiar dacă înțeleg că nu toți pot trăi exclusiv din asta. Industria muzicală este una dintre cele mai dificile, plină de personalități ocupate și super muncitoare. Este cel mai probabil vina noastră că alegem să o cosmetizăm, dar poate ar fi timpul, mai ales după pandemie, ca mesajul acesta să iasă la suprafață.
IVA (BG)
IVA – surorile controversate. Vocea joasă și unică a lui Iva, combinată cu versurile neconvenționale și vocea suavă a Elenei, prezintă dimensiuni diferite ale unui sunet atrăgător atmosferic. Inspirate de trupe precum Massive Attack, Portishead, Jefferson Airplane și The Rolling Stones, IVA combină structuri convenționale cu producții experimentale. LP-ul de debut al trupei a fost coprodus alături de Bulgarian National Radio.
Ce v-a adus în industria muzicală?
Muzica a venit la noi. Fiind surori, a fost destul de ușor să ne influențăm reciproc și să rămânem legate de muzică. Elena a început să cânte la chitară de la o vârstă foarte fragedă și Iva a decis că are nevoie de o mică chitară.
Ce ar trebui să știe audiența românească despre voi?
Iva este cea serioasă, cu vocea profundă. De obicei, ea se asigură că restul membrilor trupei se ocupă de treaba pe care o au de făcut. Elena este un adevărat entertainer, o inimă tânără avidă să călătorească în lumile pe care le creează atunci când scrie versuri. Iar băieții…vor rămâne băieți!
Cum arată pentru voi industria muzicală ideală?
Industria muzicală perfectă ar avea o structură plană, fără 27 club, cu ingineri de sunet prietenoși, basiști care dansează și…multe poliritmuri.
KOIKOI (RS)
Expresia muzicală a lui KOIKOI se află la intersecția dintre patrimoniul muzical regional alternativ și tendințele occidentale contemporane. Albumul lor de debut prezintă o formă interesantă de pop neortodox, simultan moale ca mătasea și jucăuș de tare, întotdeauna marcat de un melos balcanic hipnotic: o împletire de extaz și nostalgie. Armoniile încântătoare vă vor aminti fie de trupa The XX, fie de practicile folk locale. Sofisticatul indie pop este noul punk!
Ce v-a adus în industria muzicală?
Ca muzician, te simți foarte bine să cânți la propriul instrument, să-ți petreci timpul cu el și de asemenea, se simte foarte să auzi muzică și armonii, mai ales dacă le-ai produs tu. Pentru noi, muzica e cea mai importantă formă de expresie, datorită conexiunii sale universale cu poezia și artele performative.
Ce ar trebui să știe audiența românească despre voi?
Dacă îți place rock’n’roll-ul – dar contemporan, dansul – dar cu atitudine, muzica indie – dar cu un twist de furie, atunci vino să ne vezi la București MMB 2022. Abia așteptăm să ne întâlnim acolo!
Cum arată pentru voi industria muzicală ideală?
Industria muzicală perfectă nu cunoaște granițe și limitări. Regulile sale estetice sunt ușor formate în timp și nu limitate de genul muzical. Nu discriminează la niciun nivel. Aceasta plătește artiștii în mod corect și nu îi supraestimează pentru public.
STURLE DAGSLAND (NO)
Sturle Dagsland te captivează și te duce într-o călătorie suprarealistă și frumoasă. Frecvent în turnee și la festivaluri din întreaga lume, de la Shanghai la New York, muzica sa are o intensitate întunecată, eterică, care încântă publicul. Peisajul muzical este format dintr-o gamă largă de instrumente, percuție și sunete electronice, dominată de vocea nestăpânită a lui Sturle, care variază de la țipete feroce și cântat din gât, la melodii angelice din altă lume.
Ce te-a adus în industria muzicală?
Mi-a plăcut întotdeauna să îmi explorez visele și creativitatea în diverse moduri. Mi-a plăcut să scriu povești, să joc, să fac filme, să cânt. După un timp, muzica a fost cea mai interesantă și vitală platformă pentru mine, pentru a mă exprima și a continua să-mi explorez creativitatea. Cântam operă cu toată puterea mea în fiecare zi când mergeam acasă de la școală și când aveam 10 ani, am câștigat un concurs de talente interpretând piesa Barbie Girl (de la Aqua) într-o fustă mini și sutienul mamei mele umplut cu bomboane, în timp ce cântam, dansam și simulam sexul cu o păpușă de mână pe care o făcusem. În același timp, fratele meu și viitorul meu coleg de trupă, Sjur, au făcut o mulțime de roboți și invenții minunate din gunoi pe care le-a găsit în containere în jurul suburbiilor, ceea ce l-a condus în cele din urmă să provoace aceeași energie creativă în muzică, iar după un timp am început să facem muzică împreună.
Ce ar trebui să știe audiența românească despre tine?
Muzica noastră este explorativă, aventuroasă și expresivă. Folosim o gamă largă de instrumente din întreaga lume amestecate cu sunte electronic, coloane sonore moderne, muzică pop și o mulțime de tehnici vocale diferite. Atunci când creăm muzică și interpretăm un spectacol, atât noi, cât și publicul, mergem într-o aventură cu multiple fațete.
Interviuri de ALINA BĂLAN