Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 04/03/2022
Evenimente

Poveste pentru copii și oameni mari „Iepurele alb”

Costinela Caraene De Costinela Caraene
Comentarii Poveste pentru copii și oameni mari „Iepurele alb” Share Poveste pentru copii și oameni mari „Iepurele alb”


Se joacă la Teatrul de Artă București un spectacol-fenomen: Iepurele alb, poveste pentru copii și oameni mari. Fenomenul îl descoperi în sală. Când, adult fiind, mergi cu copiii la teatru și, pe măsură ce povestea prinde viață, ochii celor mici sclipesc de zâmbet, iar ai tăi se umplu de lacrimi. Și le simți de nestăvilit, de parcă o forță neintuită le ținuse captive până în exact acele momente, când ești prea luat prin surprindere pentru a căuta firul logic a ceea ce ți se întâmplă. Și nici nu încerci să o faci.

Suspendarea neîncrederii. Eliberarea copilului interior

Suspendarea neîncrederii este evitarea logicii în expunerea la ficțiune, pentru a crede. Aristotel a explorat conceptul în relație cu principiile teatrului: publicul ignoră irealitatea pentru a experimenta catharsis. Criticul psihologic Norman Holland dă o explicație neuroștiințifică: când urmărim o narațiune, creierul intră în modul percepție, dezactivând sistemele de acțiune și de evaluare a realității. Când ieșim din modul percepție și alegem să ne gândim la ceea ce am văzut/auzit, evaluăm valoarea-adevăr. Dacă ne aflăm în ficțiune, transportați, suntem, așa cum spunea I. Kant, dezinteresați: nu judecăm adevărul a ceea ce percepem. În vreme ce copilul face asta în mod natural și se lasă purtat în călătorii ficționale (nu caută să înțeleagă, ci trăiește), adultul evită cu greu judecata. Reflex de apărare? Cât de periculos este să te regăsești dintr-o dată vulnerabil?

„Nu știam de ce plâng adulții fără să se oprească, după spectacol. Am realizat că e mai mult decât a intra în poveste, când vine vorba de păpuși”, spune Ana Crăciun Lambru, artistă păpușar, regizoarea spectacolului Iepurele alb. „Și mi-am amintit de conceptul suspendarea neîncrederii, așa cum ni l-a explicat profesorul Bart Roccoberton, la Puppet Arta Program de la University of Connecticut: când suntem copii credem în obiecte care prind viață dar, pe măsură ce creștem, societatea ne spune că magia nu există, e timpul să ne maturizăm. Și așa uităm de noi și împietrim pe interior. Când păpușa e mânuită bine, în mintea spectatorului dispar bariere și el crede din nou în lumea fantastică în care orice lucru poate avea o poveste. Termenul copilul din tine pare clișeu, dar e foarte profund. Pentru că aceea e o stare de vulnerabilitate: trăim lucrurile frumoase, nu avem filtre și nevoia de explicații pe care ni le impun societatea și maturizarea.”

Iepurele alb 

Concept, scenografie, costume: Ana Craciun Lambru, Lavinia Pop Coman

Regie, mișcare scenică, ilustrație muzicală: Ana Crăciun Lambru

Lumini: Traian Marin

Producție Teatrul de Artă București

Text de COSTINELA CARAENE

Galerie imagini

Share

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.