Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 19/01/2022
Povești de succes

Povești de succes | Made in Roșia Montană – produse tricotate manual din lână Merinos, direct din inima munţilor Apuseni

Gruia Dragomir De Gruia Dragomir
Comentarii Povești de succes | Made in Roșia Montană – produse tricotate manual din lână Merinos, direct din inima munţilor Apuseni Share Povești de succes | Made in Roșia Montană – produse tricotate manual din lână Merinos, direct din inima munţilor Apuseni


Made in Roşia Montană înseamnă slow fashion, sustainable fashion, Romanian fashion. Made in Roşia Montană înseamnă 35 de femei din inima munţilor Apuseni, care tricotează articole vestimentare cu design modern, dintr-o fibră naturală, de lux: lâna Merinos – cea mai fină și cea mai moale lână din lume. Brandul acesta a fost pus pe picioare de Tică Darie, cel care în vara anului 2012 și 2013, a plecat cu bicicleta din Copenhaga către Rosia Montană pentru a atrage atenția asupra proiectului minier cu cianură propus, care ar fi distrus Roșia Montană. El locuiește în Roșia Montană din 2013 și de atunci el s-a implicat direct și activ în comunitate. Tot el este și cel care ne-a răspuns la întrebări.

Care e povestea Made in Roșia Montană? 

Totul a început cu o pereche de șosete pe care le-am primit cadou de la o doamnă din Roșia Montană. Am postat atunci pe Facebook șosetele de lână și în câteva zile am avut comandă din partea prietenilor, de vreo 300 de perechi. M-am organizat rapid, am cumpărat lână, am mai găsit doamne care voiau să tricoteze și în cel mai scurt timp posibil, le-am livrat.

Așa am văzut că este potențial în Roșia Montană de a oferi un venit în plus doamnelor care știu să tricoteze.

M-am documentat ce ar trebui să fac și am avut sprijinul unor prieteni care m-au îndrumat să pornesc o întreprindere socială având ca activitate de bază producția și comercializarea produselor tricotate manual din lână. La început am folosit lână țigaie, dar apoi am descoperit lâna merinos și ni s-au deschis noi orizonturi spre o piață de nișă, orientată spre calitate și sustenabilitate.

Nu a fost greu să găsim numele Made in Roșia Montană, este suficient de transparent pentru ceea ce facem. Echipa de logistică s-a mai schimbat de-a lungul timpului, însă echipa mare a doamnelor care tricotează e cam aceeași în ultimii 5-6 ani. Anul acesta, de exemplu, colaborăm, în sezon, cu aproximativ 35 de doamne, iar persoane angajate sunt 8.

Tot anul acesta am deschis o nouă linie de producție, un atelier de croitorie în care sunt cusute haine din material de lână merinos. Visam de mult timp la momentul acesta și suntem încântați de felul în care se dezvoltă și această linie.

Echipa crește și colaborăm acum și cu designer pe partea de design de articole tricotate.

Conceptul Made in Rosia Montană crește și devine tot mai fain de la un an la altul, cred eu.

Spuneți-ne un lucru mai puțin știut despre brandul vostru.

De obicei, mai puțin știute sunt munca și deciziile din spatele a ceea ce se livrează, riscurile asumate și emoțiile investițiilor.  Pe noi ne conduce credința oarbă că facem ceva bun și fain pentru toate părțile implicate și ne dăm silința să oferim respect tuturor, de la persoana care creează propriu-zis un produs din lână, până la cel care intră pe site și achiziționează acel produs.

Povestiți-ne un pic despre produsele voastre și prin ce se deosebesc de cele similare de pe piață.

Cred că sunt multe de zis despre produsele Made in Roşia Montană. Deși avem o poveste socială în spate, încercăm să ne remarcăm pe piață prin calitatea produselor și a serviciilor oferite. Mereu îmbunătățim experiența de cumpărare și reinventăm produsele din lână astfel încât, atunci când ajung în mână cumpărătorilor aceștia să se bucure de calitatea a ceea ce găsesc în pachet și să fie mândri că au un produs Made in Rosia Montană.

Faptul că tot ce producem e din 100% lână merinos certificată OEKO-TEX, achiziționată din surse etice, lucrată manual, e pentru noi, cel puțin, o mare bucurie.

Încurajăm consumul conștient și legătura dintre client și manufactor, prin acea etichetă semnată de mână cu numele doamnei care a lucrat respectivul produs.

Cum arată Made in Rosia Montană în cifre?

Made in Rosia Montană aduce un venit suplimentar pentru 35 de doamne care lucrează de acasă. În prezent avem 8 angajați, iar anul trecut am avut o cifră de afaceri de 640.000 lei – 131.000 euro.

Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit în anii de activitate?

Fiecare an aduce cu sine o grămadă de provocări, dar pot zice că un pas mare a fost până am ajuns să organizăm întreaga echipă astfel încât să funcționeze ușor structura de bază și să primim fiecare produs tricotat la aceleași standarde. Nu e puțin lucru să reușească să se armonizeze 35-40 de persoane cu tot atâtea tipuri diferite de a tricota, fiecare din confortul propriei case.

Care este impactul pe care v-ați dori să-l aibă afacerea voastră?

„We design the future of Roșia Montană” asta scrie și pe eticheta hainelor cusute din lâna merinos, acesta e și impactul pe care ne dorim să îl avem, întâi de toate, la nivel local. Apoi, ne-am bucura să putem livra în toată lumea articole de lână merinos, create în mod etic și echitabil, și să contribuim astfel la mișcarea mondială a slow fashion-ului, pentru un plus de responsabilitate și sustenabilitate în industria vestimentară.

Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o din perioada în care ați dezvoltat acest brand?

Am învățat cu bucurie că este loc sub soare pentru toată lumea și că atunci când creezi un lucru de calitate, din toate punctele de vedere, acesta va fi mereu sprijinit să crească și să ducă binele mai departe în lume.

Cum v-a afectat pandemia și cum v-ați adaptat în această perioadă?

Oamenii s-au orientat mult în pandemie spre susținerea producătorilor locali și asta a fost grozav. Am fost plăcut surprinși să vedem că tot mai multe firme se îndreaptă spre noi atunci când pregătesc cadourile de Crăciun pentru angajații lor, iar astfel ne-am adaptat din mers la cerințele lor.

Ce urmează pentru Made in Rosia Montană în următorii ani?  

Suntem și noi curioși să vedem cum vom evolua în timp. Ce pot spune acum e că ne dorim să extindem activitatea firmei pe tot parcursul anului, iar astfel să putem asigura locuri de muncă stabile, plătite corect.

Sperăm ca prin ceea ce facem an de an, să aducem în atenția oamenilor de peste tot importanța folosirii produselor vestimentare din surse sustenabile și locale, non-invazive pentru mediu. Încet, încet credem că se poate schimba percepția oamenilor despre lână și că tot mai mulți vor beneficia de calitățile inegalabile ale acestei fibre naturale.

  • Interviu de Gruia Dragomir.

Galerie imagini

Share

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Esențiale

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.