Meniu Zile și Nopți

Festivalul Internațional Shakespeare 2024

Craiova | 16-26 Mai 2024

Secțiuni

Program festival

Spectacole indoor

În perioada 16-26 mai 2024, 30 de spectacole de Robert Wilson, Peter Brook, Declan Donnellan, Robert Lepage și alți regizori de renume mondial se vor juca în șapte săli de spectacole din Craiova, în timp ce în peste 30 de spații convenționale și neconvenționale, pe străzile din cartiere, piețe și parcuri, se va simți spiritul shakespearian.

Festivalul Internațional Shakespeare | Spectacole indoor | Cei mai mari regizori ai lumii vin la Craiova

La 30 de ani de la prima ediție, Festivalul Internațional Shakespeare aduce la Craiova cele mai mari nume ale regiei internaționale de teatru

Având o binemeritată notorietate naţională şi internaţională, considerat a fi unul dintre cele mai importante festivaluri tematice ale Europei şi printre cele mai importante festivaluri Shakespeare ale lumii, Festivalul Internațional Shakespeare vă așteaptă la Craiova, în perioada 16-26 mai 2024, să ne bucurăm împreună, de ediția cu numărul 30 a festivalului.

Peste 3000 de spectacole, de Robert Wilson, Peter Brook, Declan Donnellan, Robert Lepage și alți regizori de renume mondial se vor juca în șapte săli de spectacole din Craiova, în timp ce în peste 30 de spații convenționale și neconvenționale, pe străzile din cartiere, piețe și parcuri, se va simți spiritul shakespearian.

Peste 300 de evenimente – spectacole, concerte, expoziții, parade, sesiuni de comunicări, conferințe, lansări de carte, ateliere teatrale studențești – vor prilejui o călătorie în spațiu și timp, din anul 1600, prin Shakespeare Village, până in viitor, prin Shakespeare Dimensions: o incursiune în realitatea virtuală într-un cub multimedia bazat pe inteligență artificială, sprijinit de NEPI Rockcastle și găzduit de Promenada Mall.

Ediția de anul acesta a Festivalului Internațional Shakespeare va debuta joi, 16 mai, în Sala Amza Pellea a Teatrului Național „Marin Sorescu”, cu spectacolul „Furtuna / The Tempest”, regizat de Robert Wilson și prezentat de Teatrul Național „Ivan Vazov” din Sofia, Bulgaria.

Pe aceeași scenă a teatrului se vor juca spectacolele: „Hamlet”, în regia lui Declan Donnellan, produs de Naționalul craiovean, „Proiectul Furtuna / Tempest project”, în regia Peter Brook și Marie-Hélène Estienne, de la Théâtre des Bouffes du Nord din Paris, Franța, „Hamlet, dansul melancolicului / Hamlet, the dance of the melancholic”, un spectacol de flamenco din Sevilla, Spania, în regia lui Jesús Herrera.

Festivalul se va încheia pe 26 mai, cu „Tragedia lui Hamlet, Prințul Danemarcei / Hamlet, Prince of Denmark”, în regia Robert Lepage, produs de Ex Machina în Quebec, Canada.

Furtuna, de William Shakespeare

  • Locație: Sala Amza Pellea, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
  • Data: 16 si 17 mai, ora: 19:00
  • Traducător: Valeri Petrov
  • Nume companie: Teatrul Național Ivan Vazov, Bulgaria
  • Regizor: Robert Wilson
  • Nominalizări și/sau premii spectacol: Premiul Icarus în 2022 pentru Cel mai bun spectacol
  • Durată spectacol: 1h 30 minute (fără pauză)

Născut la Waco, Texas, Robert Wilson este unul din cei mai importanți artiști de teatru și vizuali la nivel mondial. Operele sale scenice integrează cu neconvenționalitate diverse medii artistice precum dansul, mișcarea, lumina, sculptura, muzica și textul. Imaginile pe care le creează au o estetică frapantă și încărcată emoțional, iar producțiile sale au câștigat aprecierea criticilor și publicului din întreaga lume.

Marca principală a lui Robert Wilson este reprezentată de controlul asupra luminii, pe care o utilizează în trasarea de pânze teatrale. Producția „Furtunii”, realizată cu trupa Teatrului Național Ivan Vazov, reprezintă cea mai recentă demonstrație a acestei abordări. În interpretarea sa, opera lui Shakespeare se transformă într-un basm extraordinar, descris cu ajutorul designului elaborat de sunet, a vizualurilor impresionante, a mișcării scenice stilizate și al umorului.

Proiectul Furtuna,
spectacol rezultat dintr-un research al Furtunii de William Shakespeare

  • Locație: Sala Amza Pellea, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
  • Data: 21 mai, ora: 21:30
  • Traducători: Peter Brook și Marie-Hélène Estienne
  • Nume companie: Théâtre des Bouffes du Nord, Franța
  • Regizori: Peter Brook și Marie-Hélène Estienne
  • Durată spectacol: 1h 20 minute (fără pauză)
  • Mențiuni speciale: pentru audiențe de peste 14 ani

Peter Brook a regizat o serie de spectacole la Royal Shakespeare Company înainte de a-si stabili propriul centru teatral la Paris (1974). Odată cu venirea sa, Teatrul Bouffes du Nord a devenit Centre International de Créations Théâtrales (C.I.C.T.). Abordarea sa inovatoare constă din deschiderea către toate formele și stilurile de teatru. Pentru a construi un repertoriu, și-a recrutat trupa din întreaga lume.

„Furtuna” este o enigmă. Există un cuvânt ce reverberează pe parcursul piesei – „Liber”.
Tipic pieselor lui Shakespeare, sensul cuvintelor nu e fix, ci mereu sugerat ca într-o cameră de rezonanță. Caliban își dorește libertatea. Ariel își dorește libertate, dar nu e aceeași libertate.
Prospero, adâncit în cărțile sale, în căutarea ocultului, e un prizonier al propriilor visuri. El realizează că libertatea nu o poate obține singur, că trebuie să i-o redea lui Caliban, ce are dreptul la ea, că trebuie i-o redea lui Ariel. Înțelege că trebuie să o lase pe iubita lui fiică, Miranda, să se desprindă de el iar după toate acestea să ceară propria libertate – dar cui? Nouă, tuturor.

Hamlet, de William Shakespeare

  • Locație: Sala Amza Pellea, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
  • Data: 18 mai – ora 20:00
    19 mai – ora 12:00 & 20:00
  • Traducător: George Volceanov
  • Adaptare text: Declan Donnellan
  • Nume companie: Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, România
  • Regizor: Declan Donnellan
  • Durată spectacol: 2 ore (fără pauză)
  • Mențiuni speciale: Pentru audiențe de peste 12 ani

Declan Donnellan, scriitor, regizor de film și teatru, s-a născut pe 4 august 1953, în Manchester, Anglia. În 1981, Donnellan, împreună cu Nick Ormerod, au pus bazele renumitei companii de teatru Cheek by Jowl. Pe parcursul carierei sale, Donnellan a regizat producții de teatru pe scene renumite din întreaga lume, inclusiv Teatrul Național Regal din Londra, Festivalul de la Avignon și Festivalul de la Salzburg. Contribuțiile sale literare se extind dincolo de scenă, cartea sa „Actorul și ținta” fiind tradusă în 15 limbi. Noul său volum, „Actorul și spațiul”, va fi publicat în acest an.

 

Premii obținute de Declan Donnellan, în calitate de regizor: Premiile Olivier pentru Regizorul Anului (1987), Cel Mai Bun Regizor de Musical (1994), Cel Mai Bun Regizor al unei Piese de Teatru (1995) și Realizări Remarcabile (1990).

Hamlet, dansul melancolicului, de Jesús Herrera

  • Locație: Sala Amza Pellea, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
  • Data: 22 mai, ora: 21:00
  • Nume companie: Jesús Herrera Flamenco Ballet, Spania
  • Regizor: Jesús Herrera
  • Durată spectacol: 1h 30 minute (fără pauză)

Pentru prima dată în istorie, una din cele mai marcante tragedii ale lui Shakespeare devine o producție Flamenco. Hamlet este o poveste despre familie, răzbunare, putere și crimă – iar acestea sunt aspectele care, prin intensitatea și pasiunea lor, o fac o poveste perfectă pentru Flamenco. Aici nu doar dansul flamenco dau farmec poveștii, ci și colaborarea cu corul local.

Jesús Herrera este regizor artistic, coregraf și dansator flamenco. Scriitorul Juan Vergillos l-a descris astfel:

„Jesús Herrera este un dansator cu o stranie figură. Atât chipul, cât și expresia corporală au acel ceva unic și recognoscibil al dansatorului masculin modern de flamenco. Dansul său este expresionist, îndrăzneț și puternic, susținut de un curent lăuntric.”

Nominalizări și/sau premii regizor:
Finalist al competiției “Cante de las Minas” în 2006 și 2007
Câștigător al concursului National Dance pentru Alegrias de la Perla de Cadiz în 2005.
Câștigător al concursului “Tu gran dia” la Televiziunea Spaniolă în 1999.

Hamlet, prințul Danemarcei

Bazat pe opera lui William Shakespeare

  • Locație: Sala Amza Pellea, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
  • Data: 25 mai – 20:00
    26 mai – 21:00
  • Nume companie: Ex Machina – Robert Lepage și Côté Danse – Guillaume Côté, Canada
  • Regizor: Robert Lepage
  • Durată spectacol: 1h 45 minute (fără pauză)

Creat în colaborare de către coregraful Guillaume Côté și regizorul Robert Lepage, Hamlet, Prințul Danemarcei îmbie privitorul într-o lume a aparențelor înșelătoare, unde fantomele și oamenii se întâlnesc într-o scenografie minimalistă. Luminile, umbrele și transparența joacă un rol central. Această reinterpretare metaforică a narativei lui Shakespeare trasează o linie fină între ceea ce este și ceea ce nu este în capriciile minții și mișcările corpului.

Artistul multidisciplinar Robert Lepage este actor, regizor, dramaturg și director de scenă. Aclamat de criticii internaționali, lucrările sale originale, contemporane și neobișnuite, inspirate de istoria recentă, transcend granițele și pun la încercare standardele scrierii scenice, în special prin utilizarea noilor tehnologii. Anul 1994 a marcat un pas important în cariera sa: a fondat Ex Machina, o companie de creație multidisciplinară, al cărei director artistic este. Tot sub conducerea sa, centrul de producție multidisciplinar, La Caserne, a fost creat în iunie 1997, în orașul Quebec. Acest ultim spațiu creativ a fost locul de naștere al aproape tuturor producțiilor Ex Machina până în 2019.

Bilete au fost puse în vânzare pe site-ul Teatrului „Marin Sorescu” din Craiova, tncms.ro iar abonamentele sunt disponibile la agenția de bilete a teatrului.

Cea de a XIV-a ediție a Festivalului Internațional Shakespeare va avea loc la Craiova în perioada 16-26 mai 2024 și este organizată, ca în fiecare an, de Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova și Fundația Shakespeare. În anul în care Festivalul Internațional Shakespeare împlinește 30 de ani de existență, organizatorilor tradiționali li se alătură un partener nou – Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale” ,București.

Astfel, festivalul câștigă, pe lângă dimensiunea creativă, una educativă. În 2024, pentru prima dată de la înființarea Festivalului Internațional Shakespeare, UNATC organizează o secțiune dedicată exclusiv viitorilor artiști de teatru și cineaști: “UNATC Fringe Festival – Shakespeare unleashes students”. Timp de 11 zile, în 22 de spații alternative, dispersate în întregul oraș, studenții UNATC vor da viață creațiilor lui William Shakespeare și vor recompune universul marelui dramaturg în mijlocul comunității.

Shakespeare Village

Festivalul Internațional Shakespeare | Un Shakespeare pentru fiecare: Shakespeare Village | Zona: Hipodromul Craiova

La 30 de ani de la prima ediție, Festivalul Internațional Shakespeare, Craiova prilejuiește o călătorie în spațiu și timp, până în anul 1600, în epoca elisabetană. Construit de la zero pe Hipodromul Craiova, Shakespeare Village va fi o replică a unui sat tradițional englezesc de la 1600, care va găzdui spectacole de teatru, ateliere, activități pentru copii și activări pe timpul zilei, în tip ce serile vor fi dedicate concertelor și petrecerilor.

Shakespeare Village va replica un sat din epoca elisabetană, organizatorii fiind sprijiniți în acest demers de către Griffin Historical din UK, o echipă de specialiști în servicii istorice pentru industriile de patrimoniu și divertisment. Vom regăsi aici echipe de fierari, croitori, cizmari și artizani din Marea Britanie, dar și meșteri artizani din România care vor veni cu propriile lor produse.

Conceptul Shakespeare Village a fost dezvoltat la inițiativa lui Vlad Drăgulescu, președintele Festivalului alături de regizorul britanic Philip Parr.
Implementarea proiectului este realizată de către o echipă de arhitecți profesioniști de la Getrix Comunitate.

Shakespeare Village își propune să îi transpună pe vizitatori în epoca marelui dramaturg, dar va fi totodată un spațiu neconvențional de spectacole și concerte, găzduind peste 70 de evenimente în 11 zile.

În prima zi a Festivalului, pe 16 mai, intrarea va fi liberă, iar pe scena Shakespeare Village va urca compania germană Woods of Birnam, cu Macbeth in concert, un concept de Christian Friedel, actorul principal din „The Zone of Interest”, filmul nominalizat anul acesta la 5 Premii Oscar și câștigător al Marelui Premiu de la Cannes.

Concertele vor continua în fiecare zi a festivalului, iar pe scenă vor urca trupe precum Carla’s Dreams, Robin and the Backstabbers, om la lună, Vița de Vie, Jarl Flamar, Byron, Timpuri Noi sau Vama, dar și trupe și Dj locali.

Accesul în Shakespeare Village se va face pe baza biletelor sau a abonamentelor, care încep de la 34 de lei/zi. Detalii despre programul complet, bilete și abonamente:
shakespearefestival.online/village 

Pop-up Shakespeare

Festivalul Internațional Shakespeare împânzește Craiova și cheamă publicul să fie parte din spectacolele de stradă. Reprezentațiile outdoor debutează cu un concert gratuit The Tiger Lillies pe 16 mai

„Lumea-ntreagă e o scenă si toți oamenii-s actori” – sunt cuvintele lui William Shakespeare, dar, mai mult decât cuvintele, este fina observație asupra situațiilor și relațiilor.

La 30 de ani de existență, Festivalul Internațional Shakespeare, Craiova transformă orașul într-o imensă scenă în aer liber și prilejuiește participarea intrinsecă a publicului la spectacolul shakespearian, în cadrul spectacolelor outdoor și a spectacolelor construite de scena independentă din oraș în jurul conceptului de pop-up.

Seria de evenimente outdoor debutează joi, 16 mai, de la ora 20:45, în Piața Willian Shakespeare, cu un concert The Tiger Lillies.

Între 16 și 26 mai, orașul Craiova devine o imensă scenă unde, la fiecare pas, oamenii vor găsi instalații, parade, spectacole de improvizație și scene faimoase din opera lui William Shakespeare. Celor peste 100 de spectacole în aer liber li se adaugă alte peste 50 de reprezentații pop-up, în care comunitatea va fi parte din spectacole, chiar în proximitatea casei:

„Pop-up Shakespeare provoacă artiștii independenți din Craiova și din întreaga lume, creând o scenă independentă foarte puternică și foarte aproape de comunitățile craiovene, desfășurându-se atât în piețele publice, parcuri, străzi, trotuare, până în case și curți de blocuri. Este un mod prin care publicul din comunitate se implică în organizarea spectacolelor, începând de la construcția lor – oamenii pot contribui cu piese de mobilier sau recuzită – și mergând până la implicare artistică în reprezentații.” – a declarat Vlad Drăgulescu, președintele Festivalului Internațional Shakespeare.

Pop-Up Shakespeare are la bază conceptul de teatru comunitar, iar echipa festivalului și-a asumat misiunea de a cartografia orașul pentru identificarea a nu mai puțin de 50 de puncte urbane. Dacă și la edițiile precedente ale Festivalului Shakespeare teatrul a ajuns și în cartierele orașului cu reprezentații, de această dată, oamenii sunt invitați să construiască, alături de artiști, spectacolul. Printre reprezentațiile din cadrul Pop-Up Shakespeare se regăsesc „Romeo și Julieta”, „Îmblânzirea scorpiei”, „Jesters’s Fools”, „Socoteala de acasă nu se potrivește…după noaptea de la spartul târgului” sau „Tragica poveste a lui Prius și a Timpeei”.

Din programul outdoor nu lipsesc spectacolele Visul unei nopți de vară, de la Teatrul Stela Popescu din București – un spectacol în care Shakespeare este contemporanul nostru, Romeo și Julieta – o reinterpretare a celebrei povești de dragoste, de la trupa MedACT a studenților Universității de Medicină și Farmacie din Craiova, Și dacă n-a fost vis? Alternativă urbană la clasicul Vis de Vară, de la compania ALT EU, Teatru Comunitar – o adaptare modernă și vibrantă pentru teatrul comunitar, Smashed al companiei britanice Dandini Juggling cu jongleri și o coloană sonoră inspirată de tanztheater-ul Pinei Bausch, Maclownbeth de la Projecte Longànime, Spania, o tragicomedie viscerală văzută prin ochii a patru clovni, Las horas negras, Shakespeare en miniatura (Orele întunecate, Shakespeare în miniatură), producție Chile/Spania a companiei La Roma Teatre sau Stow Pipe Band – o trupă care folosește cimpoaie, chitară bas, tobe din Stow, Scoția, sau Kraken Orchestra al companiei Systeme Paprika din Franța, o combinație între teatru și muzică, un moment strălucitor, cu mult umor.

Programul Shakespeare Pop-up Outdoor poate fi consultat aici.

Concert The Tiger Lillies,

Joi, 16 mai, ora 20:45, în Piața Willian Shakespeare

The Tiger Lillies este o trupă muzicală britanică cunoscută pentru stilul lor distinctiv și eclectic, care îmbină elemente de cabaret, circ și teatru muzical.
Fondată în 1989 în Londra de către vocalistul și acordeonistul Martyn Jacques, trupa este cunoscută pentru versurile lor întruchipând adesea teme întunecate și macabre.
Muzica lor este un amestec de diverse influențe, inclusiv muzică de cabaret, punk, teatru muzical și muzică clasică. Instrumentația lor este neconvențională, cu utilizarea frecventă a acordeonului, a pianului și a instrumentelor de percuție.
The Tiger Lillies și-au câștigat o reputație deosebită pentru prestațiile lor scenice excentrice și teatrale, care pot fi uneori controversate sau șocante. Cu toate acestea, abordarea lor artistică inovatoare și angajamentul lor față de expresia liberă i-au adus un număr de fani devotați în întreaga lume.

Stow Pipe Band,

Nume companie: Stow Pipe Band, Scoția
Regizor: Stuart Robinson
Durată spectacol: 1h 30 minute (cu pauză)

A existat „din strămoși” o trupă de cornuri scoțiene în Stow, deși trupa modernă a fost înființată în jurul anului 1950. Trupa își are sediul în Stow, în Scottish Borders, cu membri ai trupei provenind din Stow, Galashiels, Lauder, Melrose, Lilliesleaf, Edinburgh și St Boswells. Trupa cântă în mod regulat la multe evenimente prestigioase din întreaga Scoție, inclusiv la “Common Ridings” locale, jocurile Highland, concerte, festivaluri, precum și la competiții la evenimente celebre precum jocurile Cowal și Campionatele Mondiale de Trupe de Corni. Trupa a cântat recent la festivaluri în Spania, Italia, Țara Bascilor și Franța. Stow Pipe Band a cântat, de asemenea, pentru clienți în Japonia, Coreea de Sud, Taiwan, Dubai și Hong Kong.

Prim-cimpoier Stuart Robinson a condus trupa Stow Pipe Band în ultimii 30 de ani. În timpul acestei perioade, el a condus trupa care a cântat la evenimente în întreaga Scoție și Europa, câștigând în mod regulat premii la Campionatele Majore de Trupe de Cimpoi. Trupa a mai cântat și la evenimente corporate în Japonia, Coreea de Sud, Taiwan și Dubai. Stuart a învățat să cânte la cimpoi în timpul școlii primare în Scottish Borders și a cântat la cel mai înalt nivel în trupe de cimpoi înainte de a fi numit Prim-cimpoi la Stow. Încă concurează regulat pe circuitul soliștilor de cimpoi la Highland Games în Scoția, alături de cei mai buni artiști din lume. Stuart și trupa poartă tartanul Cameron of Erracht. Trupa a primit pentru prima dată kilturile Cameron de la armată în 1953 și au continuat să poarte același tartan de atunci.

  • Piața William Shakespeare – 16 mai 16:30
  • Piața Frații Buzești – 16 mai 18:30
  • Piața Mihai Viteazul – 16 mai 20:30
  • Piața Mare – 17 mai 11:00
  • Craiovița – Părculeț Orizont – 17 mai 18:00
  • Piața Mihai Viteazul – 17 mai 19:30
  • Parcul Tineretului – 18 mai 11:00
  • Piața Frații Buzești – 18 mai 18:30
  • Shakespeare Village – 18 mai 20:00

Smashed, de John-Paul Zaccarini

Nume companie: Gandini Juggling, Anglia
Regizor: Sean Gandini
Durată spectacol: 1h (fără pauză)
Mențiuni speciale spectacol: Pentru audiențe de peste 8 ani

9 jongleri, 80 mere roșii, 4 seturi de vase, interpretate pe o coloană sonoră distinctivă: cântece populare de Tammy Wynette, de la Music-Hall la Bach. Acest spectacol reprezintă un melanj senzațional de virtuozitate, inspirat de tanztheater-ul Pinei Bausch. O serie de tablouri vivante, văzute ca niște fotografii vechi care amintesc de războaie, iubiri pierdute și farmecul demodat al ceaiului de după-amiază. În Smashed, folosirea merelor drept accesorii de jonglerie nu este lipsită de semnificație. De fapt, manipularea fructului interzis oferă o privire înțeleaptă asupra relațiilor tensionate dintre șapte bărbați și două femei, îmbinând elegant jongleria tradițională și circul contemporan. Această lucrare amuzantă, inventivă și originală este comparată cu dansul teatral și provoacă percepția despre jongleria contemporană.

Sean Gandini este unul dintre pionierii jongleriei contemporane. Lucrând ca artist, coregraf și regizor, a împins limitele jongleriei ca disciplină și formă de artă timp de peste 25 de ani. Crescând în Havana, Cuba, Sean a fost fascinat de magie și matematică, dar după ce a început să jongleze, a dezvoltat o fascinație pe viață pentru toate aspectele acestei forme de artă. Cariera profesională a lui Sean a început în anii 1980, jucând regulat în faimosul Covent Garden din Londra și făcând turnee cu diverse companii de teatru – inclusiv pioniera Ra-Ra Zoo. În 1991, împreună cu Kati Ylä-Hokkala, a co-fondat Gandini Juggling și împreună au fost în fruntea avangardei a ce este jongleria și ce poate să fie. Sean este un creator prolific. Fie că lucrează cu tehnica jongleriei “pure”, creând spectacole de artă stradală sau explorând modurile în care jongleria ar putea să se îmbine cu alte forme de artă, el este ghidat de o curiozitate naturală și de bucuria felurilor multiple de a arunca obiecte în aer. Acest lucru a dus la crearea unei game diverse de spectacole precum jucăușul Sweet Life; celebrarea diabolic de complexă a Jocurilor Olimpice de la Londra Twenty/Twenty; și marele lor succes, omagiul întunecat și plin de umor teatral adus Pinei Bausch, Smashed.

Locație: Piața Frații Buzești

  • 20 mai – 21:00
  • 21 mai – 21:30

Maclownbeth, de William Shakespeare

Traducător: Lluís Graells
Nume companie: Projecte Longànime, Spania
Regizor: Lluís Graells
Durată spectacol: 1h 15 minute (fără pauză)
Mențiuni speciale spectacol: Pentru audiențe de peste 12 ani

Scoția, 1446. Duncan domnește cu o mână de fier, dar vremurile sunt tulburi. Maclownbeth se întoarce din luptă, iar vrăjitoarele îl salută ca Thane de Cawdor și îl salută cu “Toată cinstea, Maclownbeth, care vei fi rege în viitor!”. Când Maclownbeth este numit Thane de Cawdor, el crede că profeția vrăjitoarelor se va împlini. Împreună cu soția sa, Lady Maclownbeth, condus de ambiție, ei concep un plan pentru a-l ucide pe rege. Și o crimă duce la alta… Vrăjitoarele ne servesc în detaliu acest fragment necunoscut al istoriei Scoției, care ar putea la fel de bine să fie din altă parte. Maclownbeth, o tragicomedie viscerală văzută prin ochii a patru clovni.

Luís Graells este actor, regizor și profesor de teatru. Absolvent al Institutului del Teatre, cu specializări în mimă și pantomimă, precum și în regie și dramaturgie scenică. Este profesor la ESAD la Institut del Teatre, unde predă Commedia dell’arte, interpretare, improvizație și marionete. Colaborează ca profesor de măști la Académie Internationale des Arts du Spectacle, unde lucrează și ca consultant de mișcare și măști pentru spectacolele regizate de Carlo Boso în Paris. De asemenea, este profesor pentru compania de teatru Pas de Deux de Paris. A fost director artistic al Festivalului COS între anii 1998 și 2015. A lucrat cu diferite trupe precum: Jove Teatre Regina, CDGC, Pa Sucat, Germans Ciurana, Cia.Anton Font, Germans Brothers, El Sidral, printre altele.

Locație: strada Kogălniceanu

  • Data: 25 mai
    Ora: 21:00

Kraken Orchestra

Nume companie: Systeme Paprika, Franța
Regizor: Lena Viricel
Durată spectacol: 1h (cu pauză)

Traversând timpul la bordul unei nave-fosilă, echipajul Krakenului își propulsează improbabila navă cu melodiile copilăriei și bucuria vieții adunate ici și colo, din erele pe care le întâlnesc.
Cântece lente, hituri interplanetare transformate, techno acustic, Krakenul se aruncă în toate vânturile și străbate mările de asfalt în căutarea bunei dispoziții. Fii pe fază, nimic nu scapă atacurilor acestei hoarde exaltate… Ghidați de o cască preferată care este la fel de magică precum este absurdă, aceștia au puterea stranie de a detecta muzica plutind în mintea oricui o poartă! Un moment strălucitor de cupru și umor.

Performer gestual cu o formare multiplă (dans, teatru, mimă), Léna Viricel a început cu dansul (jazz modern și contemporan: CDCJ Alsace; lecții libere la Studio Harmonic și Peter Goss, Paris; BDC, New York; masterclass O.Duboc, Batsheva, J.Nadj, Keersmaeker, etc.), apoi s-a orientat către teatru la Cours Florent din Paris (cursurile lui Vitas Kraujelis și Frédérique Farina), înainte de a trece pe calea teatrului gestual la Școala Internațională de Mimodramă Marcel Marceau (2003-2005). Cu nevoia presantă de a crea forme hibride, vizuale, burlești și poetice, ea a fondat rapid propria companie în care dansul, teatrul gestual, măștile și obiectele, mecanismele improbabile și muzica se împletesc. Prin compania Système Paprika, în jur de zece creații eclectice și electrice au fost realizate din 2008 și au fost prezentate în turnee în Franța și în străinătate. În același timp, ea își continuă activitățile coregrafice la Opéra du Rhin (dansatoare în producțiile lui Robert Carsen și Waut Koeken; asistent coregrafic pentru Philippe Giraudeau la La Petite Renarde Rusée, regia lui Carsen), și predă arta gestuală aici și acolo.

  • Piața Mare – 24 mai 11:00
  • Craiovița – Părculeț Orizont – 24 mai 19:00
  • Parcul Romanescu – 25 mai 16:30
  • Piața Mihai Viteazul – 25 mai 18:00
  • Grădina Botanică – 26 mai 16:30
  • Piața Frații Buzești – 26 mai 18:00

UNATC Fringe

„VISUL UNEI NOPȚI DE VARĂ” DE WILLIAM SHAKESPEARE

  • Locație: Scena UNATC (str. M. Kogalniceanu)
    20 mai – 21:00 / 21 mai – 21:00 / 22 mai – 21:00
  • Coordonator: prof. univ. dr. Mihaela Sîrbu
  • Durată spectacol: 2 ore (fără pauză)

Într-o noapte din miezul verii, în piesa lui Shakespeare, patru tineri se aventurează într-o pădure, pentru a-şi salva sau găsi dragostea adevărată.

A DOUĂSPREZECEA NOAPTE” DE WILLIAM SHAKESPEARE

  • Locație: Scena UNATC (str. M. Kogalniceanu)
  • Data: 16 mai, ora 21:00 / 17 mai, ora 21:00 / 18
    mai, ora 21:00
  • Coordonator proiect: prof. univ. dr. Valeria Sitaru, lect. univ. dr. Vlad Logigan
  • Durată spectacol: 2ore 30min (cu pauză)

Spațiul și timpul își pierd granițele, iar totul pare că se află într-o plină curgere în ,,A douăsprezecea noapte”. Pe un fundal de petrecere continuă,  ea mai frumoasă comedie a lui Shakespeare își propune să râdă de iubire, ironizând toate fațetele ei.

„COMEDIA ERORILOR” DE WILLIAM SHAKESPEARE

  • Locație: Teatrul de Vară – Parcul Romanescu
  • Data: 23 mai, ora 21:00 / 24 mai, ora 21:00 / 25 mai, ora 21:00
  • Coordonator proiect: lect. univ. dr. Vlad Logigan, lect. univ. dr. Alexandru Pavel
  • Durată spectacol: 1h45min

Una din primele comedii scrise de Shakespeare, Comedia Erorilor spune povestea a două perechi de frați gemeni despărțiți de o furtună pe mare.

„CONTROVERSE. 1961. CUM VĂ PLACE?” EUGEN GYEMANT ȘI MIHAELA MICHAILOV

  • Locație: Sala Studio – Departamentul de Teatru
  • Data: 18 mai, ora 19:00
    Coordonator proiect: lect. univ. dr. Eugen Gyemant
  • Regia: Eugen Gyemant
    Dramaturgie spectacol: Eugen Gyemant și Mihaela Michailov
  • Scenografia: Maria Constantin
  • Durată spectacol: 1 h 45 min

Spectacolul-studiu performativ CONTROVERSE. 1961. CUM VĂ PLACE? pornește de la dezbaterea găzduită de Revista Teatrul în 1962 –„Valorificarea contemporană a dramaturgiei clasice – discuție pe marginea spectacolului Cum vă place de W. Shakespeare“.

Panoramic night

Festivalul Internațional Shakespeare | Panoramic Night | Zion Gardens – Zona dealul Bucovăț

Pe lângă evenimentele din Shakespeare Village, secțiunea de concerte a Festivalului Internațional Shakespeare va cuprinde o seară specială: miercuri, 22 mai, concertele și petrecerea se mută pe dealul Bucovăț, pentru o seară specială: Panoramic Night. Pe scena de la Zion Gardens vor urca trupele Gândul Mâței și Alternosfera, urmate de un DJ set semnat de Andrei YC.

Gândul Mâței este o trupă de muzică rock din Chișinău, fondată în 1996, care s-a remarcat prin fuziunea dintre elemente de rock alternativ, folk și influențe din muzica tradițională românească.

De-a lungul carierei lor, Gândul Mâței a lansat mai multe albume, iar versurile melodiilor sunt adesea caracterizate de un conținut profund și introspectiv, abordând teme precum identitatea, condiția umană și relațiile interpersonale. Gândul Mâții este una dintre trupele de rock de marcă din peisajul muzical moldovenesc contemporan.
Gândul Mâței nu e doar o formație, Gândul Mâței e o stare, o altă dimensiune!

Seara de 22 mai continuă cu un concert de rock alternativ cu Alternosfera. Originali tot din Chișinău, Alternosfera a devenit una dintre cele mai iubite trupe nu doar din Republica Moldova ci și din România, concertele lor fiind aproape întotdeuna sold-out.

Alternosfera este cunoscută pentru versurile lor introspective și filozofice, care abordează teme precum identitatea, existențialismul și problemele sociale. Sunetul lor muzical este o combinație de rock alternativ, post-rock și elemente de muzică tradițională moldovenească.

Bilete pentru Panoramic Night aici:

shakespearefestival.online/zion-garden/

Shakespeare Dimensions

Festivalul Internațional Shakespeare | Shakespeare Dimensions | Promenada Mall Craiova

Reimaginându-l pe Shakespeare – o experiență imersivă unică în România – în premieră, la Festivalul Internațional Shakespeare, Craiova

Anul acesta, Festivalul Internațional Shakespeare, Craiova aduce în premieră o experiență imersivă unică în România, invitând publicul în Shakespeare Dimensions – Episode 1.
O lume în care participanții vor experimenta Furtuna într-o călătorie VR captivantă în lumea spectaculoasă pe care Prospero o aduce la viață. O ocazie de a explora un tărâm în care liniile dintre magie, natură și tehnologie se estompează, oferind o perspectivă unică asupra capodoperei scrise de Shakespeare.

Cubul imersiv este un experiment scenografic 3D în spațiu virtual, în care universul shakespearian din piesa „Furtuna” este integral generat de tehnologii de secol viitor. Sprijinit de NEPI Rockcastle și găzduit de Promenada Mall din Craiova, Shakespeare Dimensions este o experiență de realitate virtuală care, prin utilizarea unor tehnologii de ultimă oră în materie de producție și proiecție video, îmbină spectacolul de teatru și inteligența artificială într-un exercițiu de creație ce depășește limitele fizice a ceea ce ar putea fi perceput și înțeles pe o scenă convențională de teatru. O experiență unică, singulară, a fiecărui spectator cu tehnologia, o punte către trecut, prin prisma viitorului, demonstrând atemporalitatea poveștii lui Shakespeare.

În cubul imersiv, publicul va avea posibilitatea de a trăi fizic experiența pe care personajele Alonso, Sebastian, Antonio, Ferdinand și Gonzalo o trăiesc la începutul piesei. Așadar, publicul devine observator activ, un actor într-o versiune vie a primei scene din Furtuna lui Shakespeare. În doar câteva minute, cât durează experiența, publicul își va crea o perspectivă asupra uneia dintre dimensiunile lui Shakespeare, cea a fantasticului.

Shakespeare Dimensions poate fi trăit la Craiova, pe toată perioada Festivalului Internațional Shakespeare, între16 și 26 mai la Promenada Mall.

Durata experienței imersive personale este de 3 minute. Accesul este gratuit, în serii de câte maximum 5 spectatori. La intrarea în Shakespeare Dimensions echipa de la primire va face un instructaj spectatorilor, pentru o experiență deplină. Publicul va fi avertizat, de asemenea, și în privința posibilității apariției unor senzații de vertij.

Shakespeare Dimensions este proiectat și produs de Ciprian Făcăeru (designul instalației imersive) , Kaustik (producția sistemului tehnologic), Augmented Space Agency (producția scenografiei virtuale)

Răsfoiește ghidul festivalului

Bilete

Interviuri

Clin D'oeil/Interviuri

CLIN D’OEIL | Zonele de interes ale lui CHRISTIAN FRIEDEL: „Avem arta pentru a ne putea gândi la noi înșine”

Interviu cu CHRISTIAN FRIEDEL este unul dintre cei mai valoroși artiști din spaţiul teatral german contemporan, recunoscut și în lumea cinematografică, fiind protagonistul filmului recent…
Clin D'oeil/Interviuri

CLIN D’OEIL | NICK ORMEROD: “Ca designer, job-ul meu este să construiesc spaţiul mental al personajului”

Despre modul în care a conceput lumea lui Hamlet, dar şi despre abordarea în general a procesului de creaţie scenografică, am stat de vorbă cu…
Festivalul-International-Shakespeare-Afis-2024
Caută