Premiere teatrale de urmărit la final de toamnă
Datorită Festivalului Naţional de Teatru, a cărui ediţie aniversară, remarcabilă prin densitatea şi varietatea evenimentelor, a acaparat în mod natural atenţia publicului amator de artele spectacolului până aproape de finele lunii trecute, o mare parte din teatrele bucureştene, fie acestea subvenţionate sau independente, şi-au programat noile premiere stagionale abia după încheierea acestuia, astfel încât finalul de toamnă se anunţă a fi surprinzător de antrenant şi dinamic din acest punct de vedere, în pofida contextului auster.




După ce, chiar în ultimele zile din octombrie, la Teatrul de Comedie şi la Teatrul ACT au avut loc primele reprezentaţii a unor spectacole care merită a fi trecute deja în agenda noastră de going out cultural, Lirda, de Leta Popescu, şi, respectiv, Trădare, de Harold Pinter, în regia lui Silviu Debu, iata că noiembrie debutează încă din primul weekend cu nu mai puţin de patru noi propuneri: la Teatrul Excelsior, Radu Apostol pune în scenă o radiografie a adolescenţei în era digitală – Dark Play, de Carlos Murillo -, în timp ce la Teatrul Odeon, Alexandru Berceanu, interesat de metempsihoza violenţei şi inspirat de Jorge Luis Borges, a conceput Asterion, iar la Teatrul Coquette se joacă Rege Negeluit, comedie în regia lui Ingrid Bonţa după Regele Cerb al lui Carlo Gozzi, pe când la Teatrelli avem parte de Supernormali, de Esther F. Carrodeguas, un “freak show” în care regizoarea Mara Oprea abordează o temă tabu, sexualitatea persoanelor cu dizabilităţi.




După acest început furtunos, luna noiembrie continuă apoi să fie jalonată de premiere teatrale, ce concurează pentru a atrage publicul cu festivalurile din alte zone ale artelor performative, precum cel de dans contemporan, Iridescent, de la CNDB, de muzică nouă (Meridian) şi camerală (SoNoRo) sau de artă şi tehnologie (NOVA), iar oferta acoperă o paletă foarte largă de preferinţe de consum cultural ale spectatorilor, de la musical şi comedie bulevardieră până la piese deja clasice sau docu-drame contemporane.
La Teatrul Masca, de exemplu, este programat spectacolul de teatru-dans creat de Anca Stoica şi Mihai Ivaşcu, (Im)Posibil, în care senioare descoperite în ateliere de scriere şi mişcare rescriu o poveste în baza propriilor trăiri, iar la Sala Palatului va avea premiera teatrul muzical Invizibilii, compus de Cornel Ilie de la trupa Vunk, inspirat din apreciata carte a Ioanei Pârvulescu.
Mergând şi mai departe, în spaţiul sobru şi meditativ, sunt de testat în mod cert noutăţi precum Trei femei înalte de la Teatrul Mic, unde Zsuzsánna Kovács pune în scenă textul premiat cu Pulitzer al lui Edward Albee, sau Metamorfoza de la Excelsior, cu Kafka beneficiar a unei traduceri colective sub îndrumarea reputatului regizor Yuri Kordonsky, care se bazează pe echipa super-talentată a teatrului, din care fac parte actori precum Marius Turdeanu, Oana Predescu, Dan Pughineanu sau Dana Marineci.
În ceea ce priveşte spectacolele destinate purului entertainment, ne mulţumim a aminti aici premierele a două piese foarte populare, Comedie pe întuneric, de Peter Shaffer, programată la Sala Luceafăul într-o montare a lui George Dogaru, şi Ai, n-ai… dai!, de Ray Cooney, pe care Şerban Puiu o pregăteşte la Teatrul Elisabeta, aşa că, deşi realitatea cotidiană nu e foarte stimulativă pentru dispoziţia noastră de ieşit în oraş, avem, totuşi, destule motive în luna noiembrie să ne vedem… măcar la un teatru.
Text de IOAN BIG | TEATRU
cover: Lirda / Geatrul de Comedie






