RANDOM HOUSE, un nou hub dedicat domeniilor creative
Random House este un nou hub: co-working, bar & spațiu de evenimente – situat într-o casă construită la începutul anilor 1900, pe Strada Vasile Lascăr 69, unde s-au adunat deja câteva studio-uri și organizații din domenii creative.
În mai puțin de jumătate de an a strâns în jurul său o frumoasă comunitate, iar terasa de aici a fost la mare căutare.
Cristian Paraschiv, co-fondator Random Space / House, ne-a dezvăluit despre acest nou loc care-și lasă deja amprenta pe București.
Cum a apărut Random House? Cine sunt oamenii din spatele acestui business și cum ați ajuns la acest concept?
Random House a apărut în februarie 2024 și duce mai departe povestea începută acum 3 ani cu Random Space, în strada Popa Petre 21. Random House este un spațiu multifuncțional construit pe 3 piloni: bar, spațiu de evenimente și co-working.
Cum partea de bar & evenimente de la Random Space funcționează doar sezonier, din aprilie până în octombrie, am fost mereu în căutarea unui loc nou în care să avem continuitate pe tot parcursul anului. După 3 ani de căutări, noul spațiu se mulează perfect pe nevoile și strategia noastră de dezvoltare a proiectului.
Acum sunt 12 studiouri plus un open-space în mansardă care găzduiesc aproximativ 60 de persoane care lucrează în industrii creative. La acestea, se adaugă parterul și curtea generoasă pentru evenimente, pentru lucrat remote din cafenea dimineața, dar și pentru seri cu prietenii la un longdrink.
Echipa din spatele Random House este aceeași care a început proiectul Random, în 2021. Fiecare dintre noi are capabilități diferite și experiență în domenii diverse precum: supply chain management în diverse multinaționale, management agenție de digital sau marketing experiențial & brand management în agenții de publicitate sau companii mari. Pe lângă ei, Random Space a avut alături o echipă de prieteni cu aptitudini complementare, care ne-au oferit consultanță acolo unde nu stăpâneam atât de bine subiectele.
Care a fost investiția inițială și în cât timp preconizați că o să v-o amortizați?
Prima etapa de investiții, pentru demararea proiectului, a fost în jur de 50.000 euro și va mai crește în viitorului apropiat.
Sunt mai multe idei pe care vrem să le implementăm, dispuse în mai multe etape de dezvoltare. Lucrăm cu un P&L ce se întinde pe o perioadă de 5 ani, unde spațiul de evenimente și barul au rolul principal în amortizarea investiției.
Ne dorim ca Random House să rămână pentru cât mai mulți ani un spațiu alternativ în mijlocul orașului București.
Spuneți-ne un lucru mai puțin știut despre serviciile pe care le oferiți la Random House.
Lucrăm la extinderea meniului, astfel încât să avem și mâncare.
Nu ne-am grăbit, pentru că scopul este de a găsi soluții și parteneri de calitate, care să se diferențieze de majoritatea. Pentru primele 2 momente din zi, am început să colaborăm cu cei de la Gluten Glory, care realizează o multitudine de produse minunate de tip bakery & viennoiseries.
Experiența câștigată în celelalte domenii în care am activat, cum ar fi organizare de evenimente și publicitate, ne dă posibilitatea să oferim servicii complete când vine vorba de a găzdui evenimente sau de a lucra cu alți organizatori, agenții sau companii care caută un spațiu inedit pentru diverse scopuri – workshop-uri, lansări de produse, susținere de prezentări etc.
Ați strâns deja în jurul vostru o comunitate frumoasă. Care este „rețeta succesului” vostru?
În cei 3 ani de când există proiectul Random ne-am înconjurat de oameni și proiecte pe care le apreciem, fie că vorbim de cei care au avut primele studio-uri la noi, de cei care au venit să organizeze evenimente sau cei cu care am lucrat de-a lungul timpul în dezvoltarea Random.
Am încercat în tot acest timp să nu ne îndepărtăm de acest fir roșu și să rămânem în zona industriilor creative. Fie că vii să lucrezi de la Random House, să bei o bere în grădină sau să participi la un eveniment, vei fi înconjurat de oameni mișto.
Care a fost cea mai mare provocare de care v-ați lovit până acum?
Nu trece nicio zi fără vreo provocare, avem parte de o doză de adrenalină foarte des.
Provocarea principală a fost să ne calibrăm într-un timp cât mai scurt pentru noul episod, Random House. Spre deosebire de Random Space, aici barul funcționează pe un program extins, de dimineață până seara, atât în interior cât și în grădină; numărul studiourilor și al celor care lucrează în co-working este mult mai mare; iar evenimentele pe care le putem găzdui sunt mult mai diverse (workshopuri, expoziții, party-uri, evenimente corporate etc.).
Care este impactul pe care v-ați dori să-l aibă spațiul vostru de co-working, bar & spațiu de evenimente asupra orașului sau asupra zonei în care l-ați deschis?
Random House este situat în centrul Bucureștiului, pe strada Vasile Lascar 69, într-o zonă foarte ușor accesibilă și foarte frumoasă.
Este o zona într-o continuă schimbare, au apărut numeroase spații și business-uri. Casa unde ne desfășurăm activitatea este una superbă și păstrează într-o proporție foarte mare identitatea originală, atât în exterior, cât și în interior. Avem inclusiv câteva corpuri de mobilier care au aparținut primilor proprietari. Ne bucurăm să putem deschide casa pentru publicul larg și să redăm un astfel de loc Bucureștiului.
Din punct de vedere al co-working-ului, e inedit să ai un birou, comunitate, barul favorit și o terasă mare în același loc – te ajută și la creșterea productivității. Suntem convinși că vom vedea o creștere a numărului de micro-cowoking-uri și un număr cât mai mare de persoane care vor alege astfel de spații în detrimentul celor din clădirile clasice de birouri.
În plus, credem că apariția unor astfel de spații alternative poate contribui, ajuta într-o oarecare măsură și la dezvoltarea unei scene cultural-artistice. În lipsa infrastructurii, a unor spații puse la dispoziție de autorități (cum se întâmplă în alte orașe din lume), locuri precum Random House pot apropia publicul larg de proiectele unor artiști sau business-uri creative.
Ce vă place vs. ce nu vă place la București?
Deseori ne imaginăm că suntem turiști în propriul oraș și luăm la pas diverse zone din București.
Descoperim în fiecare lună câte un colțișor, câte o stradă, câte un nou loc.
Ne place că apar și în cartiere locuri sau evenimente („Dâmbovița Delivery”, „ÎntreVecini”) pe care, până acum ceva timp, le puteai vedea doar în centrul orașului. Ne place efervescența orașului. Ne place că există continuitate în instituția care se ocupă de gestionarea orașului.
Nu ne place că s-a construit mult și haotic, nu ne plac aglomerația și calitatea aerului.
Care e cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o din perioada de activitate?
Am învățat cât de important este să ai răbdare, asta în timp ce rămâi concentrat pe implementarea planului, a ideilor agreate în echipă.
Să avem răbdare și încredere în noii colegi. Să avem răbdare să parcugem niște etape din care să învățăm. Desigur, când ești în mijlocul unor situații mai grele, se poate întâmpla să mai uiți de acest deziderat.
Ce planuri aveți pentru Random House pentru 2025?
În 2025 ne dorim să fie anul în care putem afirma că am reușit să punem pe harta Bucureștiului Random House și că a devenit o destinație top of mind atunci când te gândești la „de unde lucrez astăzi”, „unde ieșim să bem un vin” sau „unde putem organiza un eveniment”.
De asemenea, anul viitor ne dorim să transformăm alte 3 camere pe care le avem și să le adăugăm în circuit, să putem oferi opțiuni de mâncare pentru toate cele 3 mese principale ale zilei, și să completăm experiența avută de cei care ne trec pragul, atât din punct de vedere funcțional, cât și estetic.
Interviu de GRUIA DRAGOMIR | POVEȘTI DIN BUCUREȘTI