MICHAEL BERGER: Artistul care a revoluționat bijuteriile kinetice
Michael Berger este un artist renumit în lumea bijuteriei contemporane pentru abordarea sa inovatoare și creativă.
În primii ani ai carierei sale, a explorat diverse designuri, inclusiv cele non-kinetice. Cu toate acestea, datorită interesului deosebit pe care l-au generat piesele sale în mișcare, el a decis să se concentreze exclusiv pe bijuteriile kinetice.
Recunoașterea talentului său a venit odată cu primirea Premiului de Stat pentru Arte și Meșteșuguri din Renania de Nord-Westfalia în 2009, o confirmare importantă că se află pe drumul cel bun. În acest an, a adăugat încă o onoare primind Premiul de Stat Bavarez pentru o piesă din grupul său actual de lucrări cu sticlă dichroică.
Michael Berger va fi prezent la ediția aniversară Romanian Jewelry Week, în perioada 2-6 octombrie 2024, la Biblioteca Națională a României.
Ce te-a atras inițial la arta designului de bijuterii și cum ți-ai descoperit pasiunea pentru bijuteriile kinetice? Poți să ne descrii prima ta experiență cu bijuteriile kinetice și impactul pe care l-a avut asupra carierei tale?
Drumul meu către designul de bijuterii a venit prin intermediul meșteșugului. În căutarea mea de a crea ceva creativ cu mâinile mele, am descoperit profesia de bijutier.
Am intrat în contact pentru prima dată cu bijuteriile kinetice în perioada în care am lucrat pentru Friedrich Becker. Cu cunoștințele și tehnicile sale, mi-a deschis un domeniu complet nou de design de bijuterii și mi-a îndreptat atenția spre o abordare mai artistică a acestui domeniu.
Am dezvoltat primele mele piese kinetice pentru competiții. Desigur, nu era previzibil în primii ani că arta kinetică va domina mai târziu lucrările mele.
Cum ți-a influențat ucenicia și formarea ca bijutier în Münster abordarea designului de bijuterii? Ce abilități și tehnici ai învățat în această perioadă pe care le folosești și astăzi?
Formarea mea în Münster mi-a oferit o bază foarte solidă în stăpânirea celor mai importante tehnici de bijuterie, baza pentru orice design de bijuterii sofisticat.
O bază solidă în meșteșug îți oferă multe posibilități în realizarea ideilor și o înțelegere bună a ceea ce este fezabil.
Lucrul cu Friedrich Becker trebuie să fi fost o experiență transformatoare. Cum ți-a modelat mentoratul său viziunea creativă și abilitățile tehnice? Poți împărtăși o lecție sau un sfat specific de la Becker care ți-a rămas în minte?
Friedrich Becker a fost o personalitate impresionantă și formativă pentru mine.
În multe conversații, chiar și dincolo de muncă, mi-a deschis lumea designului contemporan de bijuterii și a artei în general. Relatările și anecdotele sale dintr-o perioadă în care Düsseldorf era un centru al lumii artistice și el se întâlnea cu multe nume celebre ale vremii ar fi meritat o carte.
Faptul că trebuie să-ți formezi propria opinie asupra pozițiilor în artă și, poate, chiar să le reprezinți împotriva tendințelor predominante, era o preocupare importantă pentru el. Tehnic, prelucrarea oțelului inoxidabil ca material pentru bijuterii a fost un teritoriu nou pentru mine.
Am reușit, de asemenea, să includ utilizarea strungurilor și fabricarea de unelte în repertoriul meu ca mijloc de realizare a construcțiilor complicate.
Bijuteriile kinetice introduc mișcarea ca a patra dimensiune în design. Ce inspiră mișcarea în piesele tale și cum o realizezi tehnic? Poți să ne povestești despre procesul de proiectare a unei piese de bijuterie kinetică, de la concept la finalizare?
Descrierea completă a procesului ar depăși cadrul acestui articol, dar în principiu procesul constă întotdeauna în următorii pași: Ideea de bază schițată manual, transferul într-un desen 3D CAD urmat de o revizuire și variație a proporțiilor pentru optimizare.
Urmează construirea unui prototip și testarea secvențelor de mișcare.
Adesea urmează o altă revizuire – în special a distribuției greutății pentru optimizarea mișcărilor și, în final, producția versiunii finale. Aceasta este adesea variată ulterior în ceea ce privește materialele utilizate.
Există provocări particulare în echilibrarea formei și funcționalității în designurile kinetice?
Anumite volume sunt necesare pentru a găzdui componentele tehnice astfel încât piesele să poată rezista uzurii.
Planificarea acestora în procesul de design este întotdeauna o provocare și a făcut ca multe designuri să dispară în adâncurile sertarului meu.
Ce materiale preferi să folosești atunci când creezi bijuterii kinetice și de ce? Cum contribuie aceste materiale la mișcarea și durabilitatea pieselor tale?
Materialul meu preferat este oțelul inoxidabil.
Se potrivește perfect cu modul meu destul de tehnic de a proiecta bijuterii. Distribuția unilaterală a greutății necesară pentru anumite mișcări trebuie, de asemenea, luată în considerare atunci când aleg materialul.
Aurul este, desigur, un material fascinant și mai ușor de lucrat. Cu toate acestea, creșterea vertiginoasă a prețului aurului îl face mai puțin atractiv pentru lucrări noi.
În ultimii ani, lucrul cu sticlă dichroică m-a condus către un grup complet nou de lucrări, care include majoritatea pieselor recente.
Cum influențează energia kinetică a corpului mișcarea bijuteriilor tale? Proiectezi cu mișcări specifice în minte sau permiți mișcărilor naturale ale purtătorului să dicteze dinamica piesei?
Temperamentul și gesturile fiecărui purtător sunt, în mod natural, transferate în modul în care se mișcă piesele.
În acest fel, fiecare purtător creează un efect foarte unic al piesei prin momentul său individual de mișcare. Este o parte esențială a impresiei pentru privitor și subliniază, de asemenea, că pieselor le lipsește ceva esențial fără un purtător.
Bijuteriile kinetice nu sunt pentru vitrină – ele doresc să fie purtate și să te joci cu ele!
De la înființarea propriului studio în Düsseldorf-Oberkassel în 1999, cum a evoluat filosofia ta de design?
În primii ani, am fost – cum se spune – un pic mai diversificat. Am creat, de asemenea, multe designuri non-kinetice.
Cu toate acestea, deoarece cel mai mare interes a fost întotdeauna generat de piesele în mișcare, în special inelele, am făcut o schimbare după câțiva ani și m-am concentrat exclusiv pe lucrările kinetice.
Din ce în ce mai des, au fost create și lucrări mai mari, cum ar fi obiecte de masă sau de perete.
Care sunt câteva repere semnificative sau descoperiri pe care le-ai experimentat în cariera ta de atunci?
Primirea Premiul de Stat pentru Arte și Meșteșuguri din Renania de Nord-Westfalia în 2009 a fost o confirmare importantă pentru mine că eram pe drumul cel bun cu munca mea.
Anul acesta, o altă onoare importantă a fost adăugată cu Premiul de Stat Bavarez, de care sunt foarte încântat. Se referă la o piesă din grupul actual de lucrări cu sticlă dichroică și, desigur, reprezintă un impuls pentru a continua pe acest drum.
Povestește-ne despre participarea ta la Romanian Jewelry Week 2024 în București.
Urmăresc cu mare interes apariția evenimentelor de bijuterie contemporană în multe țări.
Fiind un expozant de lungă durată la IHM Munich, apreciez atmosfera interesantă a acestor evenimente. Anul acesta am fost, de asemenea, expozant pentru prima dată la Brussels Jewelry Week, ceea ce mi-a adus onoarea de a primi premiul Romanian Jewelry Week Award.
Desigur, am fost atras și de oferta ROJW de a prezenta grupul meu de lucrări „Goethe Series”, care a fost rar expus până acum, într-un eveniment special la Institutul Goethe din București.
Cum vezi evoluția bijuteriilor kinetice în viitor și ce rol speri să joci în dezvoltarea acestora?
În acest moment, din păcate, cunosc foarte puțini designeri de bijuterii care să se dedice acestui subiect – și de obicei nu în această amploare și profunzime. Dar, desigur, acest lucru s-ar putea schimba.
Cu toate acestea, este o ramură foarte solicitantă din punct de vedere tehnic a designului de bijuterii și am observat, de asemenea, că în ultimii ani, formarea în acest domeniu s-a concentrat în principal pe exprimarea artistică și mai puțin pe dezvoltarea abilităților tehnice și meșteșugărești.
Acest lucru face foarte dificil pentru tinerii designeri să se dedice cu succes acestui subiect complex.
Există tehnologii sau tehnici emergente pe care ești încântat să le explorezi în munca ta?
Urmăresc îndeaproape evoluțiile în domeniul tehnicilor de imprimare 3D și le folosesc din ce în ce mai mult în designurile mele.
Cu toate acestea, este important să nu subordonezi designul posibilităților tehnologice. În opinia mea, o lucrare din care se poate vedea ce mașină sau software a fost folosită pentru a o crea nu are o mare valoare. Combinațiile neobișnuite de materiale și tehnici de producție din domenii tehnice complet diferite pot fi însă foarte interesante.
Merită să fii curios și dornic să încerci lucruri noi. Învățăm doar din greșeli.
Piesele tale invită adesea la interacțiune și angajament. Cum speri că purtătorii se vor conecta cu bijuteriile tale la un nivel personal? Ce feedback ai primit de la clienți despre experiența de a purta designurile tale kinetice?
Din fericire, bijuteriile au o putere incredibilă de a crea o legătură emoțională cu purtătorul. Bijuteriile kinetice au, de asemenea, o componentă jucăușă, care este uneori folosită pentru a calma sau a reduce stresul.
De asemenea, dezvoltă un aspect comunicativ fascinant atunci când sunt purtate. Mulți clienți îmi spun despre apariția lor atrăgătoare și interesul enorm al privitorilor față de funcționalitatea și senzația bijuteriilor.
Purtarea bijuteriilor kinetice creează comunicare chiar și cu străini compleți – un adevărat „inițiator de conversație”.
Ce sfaturi ai da designerilor de bijuterie aspiranți care sunt interesați să exploreze elemente kinetice în munca lor? Există resurse sau tehnici pe care le-ai recomanda pentru cei care încep în această nișă?
Internetul oferă nenumărate resurse pentru găsirea soluțiilor la problemele de inginerie de precizie.
Nu vreau să menționez niciuna specifică, deoarece căutarea lor reprezintă, de asemenea, un pas major de învățare. Multe soluții pe scară largă pot fi, de asemenea, transferate la dimensiunile mici în bijuterii, fizica din spatele lor fiind exact aceeași.
Cum echilibrezi expresia artistică cu viabilitatea comercială în design-urile tale de bijuterii?
În grupurile mele de lucru, există întotdeauna piese paralele de bijuterii clasice cu acel „ceva special”, pe de o parte, și piese care sunt mai mult ca obiecte de artă purtabile, pe de altă parte.
Ambele au clientela lor și, prin urmare, nu sunt neapărat mai mult sau mai puțin de succes comercial. Piesele de competiție ceva mai îndrăznețe atrag uneori mai multă atenție, în special pe rețelele sociale, dar piesele clasice din colecția mea încă pot cuceri clienții chiar și după mai bine de 25 de ani.
Ce strategii ai găsit eficiente în promovarea și vânzarea bijuteriilor tale kinetice?
În primii ani de activitate independentă, am avut destul de mult succes la târguri și am reușit să plasez inelele mele kinetice în multe galerii și magazine la nivel internațional.
Din păcate, aceasta nu a fost viabilă financiar pe termen lung, din cauza design-urilor foarte complexe. Lipsa contactului cu clientul final m-a făcut să optez tot mai mult pentru vânzările directe.
Aceasta îmi permite să lucrez într-un mod foarte personalizat și să construiesc o loialitate bună a clienților. De mulți ani, bijuteriile mele sunt disponibile aproape exclusiv direct de la mine. Desigur, aceasta mă obligă să călătoresc mult, ceea ce înseamnă până la 12 expoziții pe an, unele dintre ele internaționale.
Interviu de ALEXANDRA BUJENIŢĂ | INTERVIURI
Citește mai multe articole din LIFESTYLE.
Un răspuns
Felicitari!…