RONI HORN și interpretarea identității
Precum întrebările de la care pornește, despre sine, gen, emoții, natură și om, răspunsurile sale sunt opere de artă la fel de filosofice, conceptuale și deschise spre interpretare. Roni Horn, artist/ă vizual(ă) americană, este unul dintre cele mai importante nume și cele mai versatile talente din arta contemporană.
Nuanțe subtile, mesaje secrete și semnale erotice sunt elementele principale ale unui dialog purtat între lucrările sale și o serie de mari filme clasice în cadrul primei expoziții majore din ţările scandinave a artistei – The Detour of Identity, care este deschisă până pe 1 septembrie, la Louisiana Museum of Modern Art, cel mai mare muzeu din Danemarca, un obiectiv must-see în sine, inclus de altfel în cartea Patriciei Schultz, 1.000 Places to See Before You Die.
Roni Horn aplică adesea limbajul și efectele filmului în practica sa și, ca și în lumea filmului, exploatează tensiunea dintre lumea exterioară, în care predomină corpul definit social, și lumea interioară a realității conștiente, în care locuiește corpul, cu impulsurile și dorințele sale.
Identitatea este tema centrală și recurentă în selecția de filme și clipuri din expoziție, fiecare fiind, într-un anumit mod, important pentru Horn.
Căutarea identității, pierderea identității, identitatea greșită sau furată, fiecare reprezintă o altă identificare, fie cu acțiunile personajului, fie cu narațiunea și imaginile filmului. În galerii, fotografia, desenul și sculptura lui Horn sunt prezentate împreună cu extrase din filme ale unor maeștri precum Bergman, Dreyer, von Trier, Chabrol și Hitchcock.
Expoziția începe cu o serie de colaje, cu un amestec de imagini și note pline de spirit, unice și uneori poetice. Dar aceste colaje nu par să fie principalul obiectiv al lui Horn.
Adevăratele elemente importante apar pe măsură ce expoziția avansează, cu blocuri de sticlă impresionante, rânduri de portrete și grinzi de aluminiu inscripționate. În general, în ciuda unei cariere care se întinde de-a lungul a patru decenii, lucrările lui Horn prezintă o gamă surprinzător de restrânsă de teme: valuri gri, autoportrete, bufnițe, clovni și chipul lui Isabelle Huppert, printre câteva altele – spațiul galeriei este plin de elemente familiare ale artistei.
„Inspirația pe care Roni Horn o are din film, fascinația sa pentru imaginile cinematografice și narațiunea imaginilor reprezintă un nou teren pe care să își prezinte lucrările. Publicul de la Louisiana se va deplasa prin Aripa de Sud, trecând printre lucrările lui Horn și secvențe din film, care constituie o parte activă și semnificativă a materialului care a modelat-o pe artistă”,
a precizat Poul Erik Tøjner, directorul Louisiana.
Text de TEODORA BRATU | ART EXPO
FOTO louisiana.dk