favr. – Snackuri mai bune pentru noi și pentru planetă
favr. este un concept 100% gândit și realizat în România de către Alexandru Cristinoi.
El a pornit acest business din convingerea că poate face snackuri mai bune pentru noi toți și, în același timp, mai bune pentru planeta noastră. Astfel, el a dezvoltat rețete și tehnici proprii pentru a da naștere unor produse delicioase, nutritive și sustenabile, din ingrediente ce în mod obișnuit ar fi fost aruncate.
Pentru asta, Alexandru a început să colaboreze cu producători locali de băuturi artizanale, de la care obține pulpă de fructe și legume, malț și cereale, dar și nuci, cărora le dă o nouă viață în snakcsurile pe care le face.
Cum a apărut favr.?
Ideea de a folosi pulpa de la sucurile de fructe și malțul de la bere pentru a face snacksuri a apărut prin 2017, dintr-o întâmplare. În perioada aceea vizitam des un laborator de sucuri prin presare la rece și, văzând câtă pulpă de fructe este aruncată, m-am gândit că ar fi interesant să o pot transforma în ceva. Mai adăugăm nevoia personală de a avea o gustare ok, adică nutritivă și fără ingrediente care ar putea degresa motoare, dar și dorința de a nu face risipă, ce mi-a fost inoculată din copilărie (born in the 80s) și ajungem la favr.
favr. a fost înființat în 2019, după sute de teste de produs și ore de cercetare și înseamnă Fruits And Veggies Reborn. Este un brand de snacksuri dulci și sărate care au ingrediente fructele și cerealele ce rămân după producerea băuturilor artizanale (sucuri, bere și lapte vegetal).
Momentan, în spatele favr. sunt doar eu, Alexandru Cristinoi, pentru că este un concept inovativ și am dorit o creștere alimentată de rezultate. Însă, din prima zi vorbesc la plural despre acest business, fiindcă pentru a realiza potențialul pe care îl are acest concept este nevoie de o echipă.
Spune-ne un lucru mai puțin știut despre favr.
Se pronunță /’fei.v/ , prescurtarea de la favourite.
Povestește-ne un pic despre produsele tale și prin ce se deosebesc de celelalte din aceeași categorie de pe piață.
Facem doar produse care pot conține resurse upcycled. O definiție personală pentru upcycling înseamnă utilizarea de resurse ce ar fi fost aruncate, pentru a crea un nou produs mai valoros. Dacă n-are sens, google it yourself. Avem 12 produse împărțite în patru tipologii de consum, imaginate de noi. Beer Chips au condimente mai puternice, care merg foarte bine solo sau împreună cu o bere. Juice Pulp Crackers au condimente mai puțin aromate, care merg și solo, dar pot acompania și unturi tartinabile, salate sau supe. Granola 2 GO sunt cereale și nuci peste care pui ce lactate preferi și ai o gustare instantanee – there IS a spoon inside. Fruit Gums vor fi lansate vara aceasta și sunt jeleuri din fructe, cu doar două sau trei ingrediente. Căutăm simplitatea în rețete și produsele acestea excelează în acest capitol.
Cât de greu a fost să ajungi în magazine sau la consumatori?
În majoritatea magazinelor care promovează produsele artizanale nu a fost greu. În lanțurile mari de magazine nu am reușit până acum, dar nici nu ne dăm bătuți.
La consumatori, prin magazinul online favr.ro avem clienți fideli, dar încă mai căutăm rețeta pentru a crește vânzările.
Care a fost cea mai mare provocare de care te-ai lovit în perioada de activitate?
Multitasking-ul, pe care trebuie să-l duci la rang artă. Echipă mică, treabă multă.
Ai și comenzi din afara țării, vrei să intri și pe piețele de afară?
Am livrat în afara țării, dar nu este ceva recurent în activitatea noastră. Ne dorim mai mult, dar resursele fiind limitate, nu am făcut ceva în acest sens.
Care este impactul pe care-ți dorești să-l aibă afacerea ta?
Sunt sigur că în viitorul apropiat, produsele upcycled vor avea un raft propriu în marile magazine, așa cum îl au cele bio, eco ș.a.m.d. Ne-am dori foarte mult ca favr. să ajute prin ceea ce facem la acest rezultat.
Care e cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o din perioada în care ai dezvoltat acest brand?
Nu amâna! Perfect nu va fi niciodată.
Ce planuri ai pentru favr. pentru restul anului?
Căutăm resursele pentru o dezvoltare accelerată a brandului.
Text de Gruia Dragomir | POVEȘTI DE SUCCES