Cel mai bun vin
Prietenii știu că îmi place vinul, știu de asemenea că mă ocup de promovarea vinului, ceea ce face destul de simplă introducerea mea când ne întâlnim cu oameni noi: „Ștefan, un bun prieten, pasionat de vinuri”. Această setare inițială a mea în universul unor oameni noi naște rapid două reacții: „a, ce tare, eu beau bere!” sau, cea de care vom vorbi mai îndelung, „zi-mi și mie cele mai bune trei vinuri roșii“.
Ca să intru în joaca lor, îmi place să-i confuzez rapid, completând întrebarea cu adăugiri de tipul: „la ce palier de preț te referi?”, „vinuri tinere sau vinuri care au stat ceva timp la învechit?”, „cum să fie vinificat?”, „vinuri premiate?”, „de la crame mari sau de la crame mici?”, „pentru o seară cu prietenii sau o masă fancy?”, „cu iubita/iubitul sau un companion pentru o carte bună?”, „ce vinuri ai mai încercat și ți-au plăcut?”.
Da, lumea vinurilor e complexă și taman asta o face atât de frumoasă. Vinurile sunt contexte de viață, nu clasamente sportive. Cel mai simplu de înțeles ce vreau să spun este senzația pe care mi-a formulat-o un amic (şi sigur am simțit-o mai mulți):
„Băi, Ștefane, mi-am luat vinul ăla de l-am băut la cramă împreună și nu a mai fost la fel”.
Așa e, nu a mai fost la fel, căci la cramă te-ai lăsat dus într-o poveste și ai băut nu doar vinul, dar și contextul. Apoi, acasă ai băut același vin, dar într-un alt context.
Nu vinul s-a schimbat, nu a fost mai prost, dar tot contextul a fost altul.
De aici și răspunsul pe care mulți producători, dar mai ales critici de vin detestă să-l audă: nu există cel mai bun vin.
Există, în schimb, un vin bun pentru fiecare context, căci o să insist cu această afirmație: vinul înseamnă senzația unei amintiri plăcute. Am băut vinuri decente, dar care mi s-au părut extraordinare pentru că eram cu oameni dragi, am băut vinuri scumpe care nu mi s-au părut grozave, căci nu eram în dispoziția cea mai bună, am încercat vinuri care nu-mi plăceau, dar pe care le-am reconsiderat, căci se legau foarte bine cu ce mâncam, am descoperit vinuri extraordinare pentru că am călătorit în țări care nu au tradiție în vin, dar care au pasiune.
Nu te mai încurca într-un clasament de vinuri, pentru că o să pierzi bucuria unei amintiri frumoase. Vinul este un facilitator, un instrument emoțional care leagă oamenii și asta e cea mai mare calitate a lui!
Text de Ștefan Chirițescu | Eat & Drink
Ștefan Chirițescu este Head of Strategy McCann Worldgroup Romania / Marketing Director Cramele Cotnari. Brașovean la origini, cu o experiență de 20 de ani în publicitate, Ștefan este unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați oameni de strategie din România. Pe parcursul celor 20 de ani de carieră, Ștefan a gestionat clienți locali și regionali și a câștigat numeroase premii de eficiență și creativitate, inclusiv 38 premii EFFIE și un Grand Effie. Ștefan este director de marketing la Cramele Cotnari și Head of Strategy McCann Worldgroup Romania cu o expertiză bogată în sectorul FMCG, telecom și a serviciilor bancare, marketing și consumer research.
Mai multe Opinii.