Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 23/11/2022
Artă & Cultură / Art Expo

„Objects of Desire”: Suprarealismul și designul

Claudia Aldea De Claudia Aldea
Comentarii „Objects of Desire”: Suprarealismul și designul Share „Objects of Desire”: Suprarealismul și designul
Objects of Desire


Dacă expoziția Hello, Robot ne poartă printr-o lume tehnologizată, în care omul și mașinăria devin aproape de nedespărțit, Objects of Desire: Surrealism and Design 1924 – Today, din cadrul Design Museum, din Londra (dar organizată tot de Vitra Design), recent vernisată şi deschisă până pe 19 februarie 2023, ne propune o călătorie în subconștientul uman, prin observarea efectelor suprarealismului asupra designului.

Astfel, expoziția are ca punct de pornire anul 1924, când poetul André Breton a publicat primul manifest al curentului artistic, și se încheie arătând cum suprarealismul influențează designul și moda în lumea contemporană, prin respingerea convenționalului și prin eliberarea creativității.

Având la dispoziție aproximativ 350 de piese, prima încăpere prezintă vizitatorilor două dintre lucrările lui Salvador Dalí, The Lobster Telephone și canapeaua Mae West Lips, create în anul 1938, care, datorită modului în care sunt plasate în spațiul muzeului, încurajează schimbarea percepției privitorului, prin trecerea de la elementele de artă, văzute ca sculpturi ieșite din comun, la înțelegerea lor ca obiecte de design interior (o temă comună pe parcursul spectacolului).

Objects of Desire

Astfel, începutul expoziției se concentrează asupra perioadei 1920-1950, prin creații ce aparțin artiștilor precum René Magritte (The Red Model), Max Ernst (Forest and Sun), Méret Oppenheim (Traccia, Fur Bracelet) și Elsa Schiaparelli (care s-a folosit foarte mult de tehnica trompe-l’oeil), fiind completată de o secvență dream-like, care face parte din animația Destino, rezultată din colaborarea dintre Dalí și Walt Disney, în anii ’40.

Următoarea secțiune este dedicată modului în care suprarealiștii au explorat arhetipurile obiectelor de zi cu zi, modificând semnificațiile lor și construind, astfel, o nouă lume, cu un nou sistem de referință. Aici, publicul poate privi generația de artiști care a succedat anii ’50, marcată de personalități ca Gaetano Pesce (scaunul La Mamma) și Pedro Friedeberg (Hand Chair).

După ce a treia parte a expoziției prezintă temele abordate de artiștii suprarealiști, cele mai importante fiind corpul uman și erotismul, finalul ne apropie de modernitatea care, conform curatorilor, este profund influențată de un suprarealism ce poate fi simțit extrem de puternic în mediile digitale, un exemplu perfect fiind construcția Sketch Chair, făcută de Front Design, alături de exprimări artistice ce aparțin personalităților precum Björk, Daniel Roseberry și Iris van Herpen.

Păstrând umorul și iraționalul specifice curentului, expoziția ne amintește, în fiecare moment, de cuvintele lui Salvador Dalí: Suprarealismul este distructiv, dar zdrobește doar cătușele care ne limitează viziunea.

Galerie imagini

Share

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Esențiale

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.