Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 21/11/2025 10:00
Lifestyle

Sunetul în jocuri

Claudiu Petrescu De Claudiu Petrescu
Comentarii Sunetul în jocuri Share Sunetul în jocuri
Sunetul în jocuri


Sunetul dintr-un joc poate defini identitatea acestuia și poate fi un factor decisiv pentru succes.

De la efecte sonore realiste care creează atmosfera, până la teme muzicale instant recunoscute și dialoguri care devin sinonim cu jocul, sunetul poate îmbunătăți experiența de jucat, transformând jocuri obișnuite în aventuri memorabile care rezistă în timp.

Evoluția sunetului în jocuri

Sunetul a parcurs un drum lung de la inventarea stereo-ului în anii 1930. Odată cu progresul tehnologic, și designul audio a devenit mai complex.

În primele zile, tehnologia limita sever sunetul. Dispozitive precum oscilatoarele și sintetizatoarele produceau o varietate de bipuri și tonuri simple, care totuși reușeau să captiveze jucătorii și au rămas în memoria lor decenii întregi.

Jumătatea anilor ’80 a adus tehnologia MIDI, un protocol standard care a permis crearea de melodii și sunete mai complexe și dinamice. Piesele MIDI puteau folosi instrumente diferite și puteau crea armonii, adăugând o nouă dimensiune muzicii de joc. Acest pas ne-a apropiat de sunetul adaptativ, personalizat pentru diferite etape, acțiuni sau stări de spirit din joc.

Anii ’90 au adus CD-ROM-ul și, odată cu el, un nou nivel de calitate sonoră. Sunetul a devenit mai realist, cinematic și imersiv. Sunetele erau folosite pentru a ghida acțiunile jucătorilor, iar dialogurile au devenit cristalin de clare. În această perioadă, multă muzică licențiată a făcut apariția în jocuri, coloanele sonore ale titlurilor precum Tony Hawk’s Pro Skater, Gran Turismo și Grand Theft Auto includând piese ale unor artiști de top.

Anii 2000 au marcat explozia sunetului și graficii 3D. Tehnologii precum sunetul surround și audio-ul pozițional s-au îmbinat cu tehnici precum modulația și mixajul pentru a crea medii mai viscerale și reactive. Toate acestea au sporit emoția și imersiunea jocurilor.

În prezent, mediile 3D sunt un dat, așa că compozitorii se confruntă cu provocarea unică de a crea sunete care să răspundă acțiunilor jucătorilor în aceste spații.

Acest lucru este și mai complicat pentru jocurile de realitate virtuală (VR). Creierul uman detectează discrepanțe sonore atunci când ne mișcăm capul, așa că sunetul trebuie să fie la fel de reactiv, complementând mișcările capului atunci când porți casca VR. Alți factori pe care designerii de sunet pentru VR trebuie să îi ia în calcul sunt alegerea dintre sunet diegetic și non-diegetic, echilibrarea dintre confortul și performanța jucătorului și chiar modul în care sunetul poate reduce răul de mișcare indus vizual (VIMS).

Realitatea virtuală este un domeniu extrem de interesant de explorat. Experții în sunet au ocazia să experimenteze cu instrumentele și tehnicile necesare pentru a crea medii virtuale perfecte și imersive. Vor fi necesare soluții audio inovatoare pentru a ține pasul cu tehnologia VR în continuă schimbare.

Dincolo de VR, apar oportunități la fel de captivante în sfera jocurilor bazate pe sunet. Fără elemente vizuale care să ofere indicii, jocurile precum Papa Sangre și The Nightjar scufundă jucătorii în medii bazate doar pe audio; ascultătorii joacă un rol în construirea lumii, fiind nevoiți să-și folosească imaginația pentru a determina originea sunetelor pe care le aud, ceea ce creează o experiență deosebit de captivantă și incluzivă.

Tipuri de sunet în jocuri

– Muzică de fundal: Este coloana sonoră a jocului. Acest element are o influență deosebită asupra emoțiilor jucătorilor, fiind esențial pentru imersiunea și plăcerea lor de a juca.

– Efecte sonore (SFX): Sunt toate sunetele pe care le fac obiectele din joc (de exemplu, sunete ambiante, sunetul când Mario colectează un coin în Super Mario Bros, sunetele de meniu sau strigătul unui inamic lovit). Ele oferă o a treia dimensiune sunetului, îmbogățind peisajul sonor, oferind feedback instant și consolidând acțiunile de pe ecran.

– Dialoguri și narare: Sunt replicile personajelor, anunțurile, dialogurile sau narațiunea. Acestea ajută la perceperea stării de spirit, a intențiilor, a personalității și chiar a unor indicii culturale ale personajelor, permițându-ne să le deosebim de altele. Narațiunea și anunțurile pot oferi, de asemenea, un context suplimentar, ghidând jucătorii prin poveste și imersându-i în ea.

Arta muzicii de fundal

Cea mai bună muzică de fundal funcționează în armonie cu elementele vizuale, auditive și tactile ale jocului. Ea poate amplifica emoția și adâncimea acțiunii de pe ecran, fiind un element crucial. Lungimea, tempo-ul, stilul și genul trebuie să se potrivească perfect cu fiecare etapă a jocului pentru a conduce povestea și a transporta jucătorul în călătoria jocului. De aceea, dezvoltatorii trebuie să ia în considerare ce fel de muzică evocă cel mai bine emoțiile și imersiunea jucătorului în fiecare moment. Melodiile principale ar trebui să aibă suficiente variații pentru a surprinde jucătorul și a-l menține implicat.

Din acest motiv, compozitorii lucrează de obicei cu două sau trei teme principale, pe care le adaptează pentru anumite niveluri, etape sau personaje, adăugând culoare și reflectând caracteristicile unice, reducând în același timp oboseala jucătorului și păstrând identitatea generală a jocului.

Muzica de fundal adaugă profunzime și varietate experienței de jucat. Ea funcționează în sinergie cu celelalte elemente sonore și cu efectele vizuale pentru a crea un impact multi-senzorial, îmbogățind interacțiunea jucătorului cu lumea jocului. Este un instrument excelent pentru construirea lumii: de pildă, muzica iconică “Dragonborn” din The Elder Scrolls V: Skyrim, cu tobele de război, corzile epice, cornitele și vocile profunde, contribuie semnificativ la crearea atmosferei tundrelor înghețate, a palatelor antice și a descendenților dragonilor.

De asemenea, poate ajuta la storytelling, intensificând intriga și conexiunea jucătorilor cu personajele: muzica de fundal din jocul de aventură What Remains of Edith Finch devine treptat mai bogată pe măsură ce imaginația fiecărui personaj evoluează.

În cele din urmă, atunci când este făcută corect, muzica de fundal poate ridica jocul la noi înălțimi: listele de redare cu piese din jocuri și cover-uri făcute de fani au devenit tot mai răspândite în ultimii ani, extinzând audiența jocurilor respective.

Integrarea efectelor sonore cu mecanica jocului

Efectele sonore sunt fundamentale pentru designul jocurilor video: ele oferă o pânză auditivă pentru toate celelalte elemente sonore, cum ar fi dialogul și muzica. Încorporarea sunetelor ambiante poate ajuta la construirea lumii, iar efectele punctuale, precum pașii sau încărcarea unei arme, pot oferi un feedback important, influențând strategiile și acțiunile jucătorilor.

Per ansamblu, efectele sonore contribuie la bogăția senzorială a jocului, imersând jucătorii în acțiune prin amplificarea evenimentelor de pe ecran, aducând imediatitate și prezență mediului și întărirea narațiunii jocului.

Știința asocierii sunetelor cu acțiunile

Relația dintre sunet și gest a devenit foarte pronunțată: apeși un buton pe microunde și te aștepți să auzi un sunet de confirmare. Deschizi o aplicație de streaming și aștepți un ton de bun venit. Dacă auzi un sunet neașteptat în acest proces, creierul înregistrează că ceva nu a mers bine, ceea ce te încurajează să investighezi. Încerci din nou sau încerci o altă strategie.

Unele efecte sonore sunt atât de profund înrădăcinate în psihicul nostru, încât nu mai avem nevoie de un indiciu vizual pentru a identifica ce ne cer să facem: de exemplu, sunetul de eroare Windows XP este un apel la acțiune atât de prolific, încât la 10 ani după ieșirea din uz, îl putem auzi în numeroase skit-uri pe rețelele de socializare și știm exact ce vrea să transmită creatorul – fără să fie vreun computer în preajmă. Aprofundând acest fenomen, profesioniștii în sunet asociază adesea acțiuni specifice din joc cu un indiciu sonor, iar repetiția consolidează această asociere în mintea jucătorilor.

Exemplele includ sunetele pentru selectarea diferitelor opțiuni dintr-un meniu, șuieratul unei lovituri de karate, motivul sonor descrescător care însoțește căderea sau moartea unui personaj, sau sunetul de “game over”. Sunetele asociate cu acțiunile sunt un tip de feedback – una dintre cele mai eficiente metode de a ghida jucătorul prin joc. Aceste indicii sonore le spun jucătorilor ce ar trebui sau ce nu ar trebui să facă (de exemplu, în Pac-Man, mănâncă punctele, dar nu atinge fantomele, fiecare având sunet distinct) și cât de bine progresează.

De-a lungul timpului, jucătorii formează aceste asocieri în mintea lor și le pot folosi în mod subconștient pentru a-și influența următoarele mișcătri, concentrându-și atenția și îmbunătățindu-și modul de joc.

Diversele roluri ale notificărilor sonore în joc

Se știe că muzica influențează starea. Creierul nostru eliberează substanțe chimice ale fericirii, precum dopamina și serotonina, atunci când auzim sunete vesele și optimiste, iar experții în sunet pot folosi acest lucru pentru a recompensa eforturile jucătorilor.

Jucătorii depun adesea un efort considerabil pentru a termina fiecare nivel. Oriunde altundeva în viață, ai aștepta ca un astfel de efort să fie răsplătit. Nerecunoașterea unui realizări în joc poate stinge entuziasmul. Pentru a menține moralul jucătorilor și a-i motiva să continue să se provoace până la final, profesioniștii în sunet ar trebui să includă măcar o oarecare fanfară, pregătită să-l laude pe cel care îndrăznește să înfrunte toate obstacolele și să ajungă la nivelul următor.

Dacă jucătorul a reușit să termine un nivel – sau, mai bine, întreg jocul – “trâmbițele triumfului” pot lucra împreună cu grafica de pe ecran pentru a le ridica spiritul, o palmă audio pe spate care le întărește sentimentul de realizare, încheind acea etapă a jocului. Când jucătorii nu reușesc să termine un nivel, experții ar trebui să folosească sunetele de “game over” pentru a-i motiva să se regrupeze, să-și recapete suflul și, în cele din urmă, să-și sporească dorința sau determinarea de a încerca din nou.

Sunetul dintr-un joc trebuie să fie atent gândit, calculat și fascinant. Muzica, dialogurile și efectele sonore sunt inima și sufletul oricărui joc, conducându-i narațiunea și imersând complet jucătorii în tărâmul său. Viitorul sectorului de sunet pentru jocuri este luminos, promițând peisaje sonore și mai inovatoare, noi tehnologii, efecte sonore interactive și tehnici imersive care vor îmbunătăți și mai mult experiența de jucat.

Sursa: GameDeveloper

Newletter zn png
Newsletter-ZN-2025-300x250

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută