Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 12/04/2025
Artă & Cultură POP-UP STORiEs

POP-UP STORiEs | CARTIER – O poveste despre eleganță și tradiție

Claudia Aldea De Claudia Aldea
Comentarii POP-UP STORiEs | CARTIER – O poveste despre eleganță și tradiție Share POP-UP STORiEs | CARTIER – O poveste despre eleganță și tradiție
Cartier


CARTIER – O poveste despre eleganță și tradiție

Casa Cartier, un simbol al rafinamentului și inovației în domeniul bijuteriilor de lux, are o istorie de aproape două secole, marcată de realizări și personalități remarcabile. Fondat în 1847, brandul a evoluat rapid într-o reprezentare a eleganței și exclusivității, atrăgând oameni din toate colțurile lumii.

De la creații emblematice, precum brățările Love și ceasurile Tank, până la bijuterii create pentru regi și regine, casa a devenit un punct de referință în industrie, reușind să îmbine perfect tradiția și inovația. Începând cu data de 12 aprilie, admiratorii vor avea oportunitatea de a vizita prima expoziție majoră Cartier din ultimii 30 de ani, organizată la Muzeul V&A din Londra. Cu o colecție de peste 350 de obiecte, unde regăsim ceasuri, bijuterii și pietre prețioase care au marcat istoria, evenimentul celebrează evoluția moștenirii și măiestriei Cartier în artă, design și Popular culture.

Cartier

Fondată în 1847 de Louis-François Cartier, casa a debutat ca un mic magazin de bijuterii în inima Parisului, pe 29 rue Montorgueil. Preluând afacerea mentorului său, Adolphe Picard, ideea lui Louis-François a captat rapid atenția elitelor pariziene datorită calității remarcabile a pieselor. În 1856, Prințesa Mathilde, verișoara lui Napoleon, a achiziționat prima sa bijuterie Cartier. Doi ani mai târziu, fondatorul a început să creeze piese pentru familia regală franceză și alți aristocrați europeni, consolidându-și statutul de bijutier de lux.

În 1874, Louis-François și-a lăsat afacerea celor trei fii ai săi, care au continuat să extindă și să diversifice brandul. Louis, Pierre și Jacques au transformat mica afacere de familie într-un imperiu global, deschizând magazine în orașe importante din lume, cum ar fi Londra și New York. Odată cu moartea lui Louis-François Cartier din 1904, alături de o echipă de designeri vizionari, precum Charles Jacqueau, Pierre Lemarch și noul director creativ, Jeanne Toussaint, designurile Cartier au abordat o gamă largă de influențe printr-o serie de bijuterii originale, definind astfel diferite momente ale secolului XX.

Cartier

Una dintre cele mai cunoscute și apreciate colecții, Tutti Frutti, a fost creată în anii ‘20. Având în centrul său o combinație vibrantă de pietre prețioase colorate, inspirate din stilul indian și ornamentica orientală, designurile reprezintă un amestec de smaralde, rubine, safire și diamante, adesea tăiate în forme neobișnuite. Utilizând motive vegetale, cum ar fi flori și frunze, creatorii au adăugat o notă naturală fiecărei bijuterii. Cele mai reprezentative piese au locuit alături de colecționari legendari, precum Barbara Hutton, moștenitoarea americană care a popularizat fraza „Poor Little Rich Girl”, și Ducesa de Windsor. Un exemplu excepțional al acestui stil a fost vândut în aprilie 2020, la o licitație din New York, pentru 1.340.000 de dolari.

În 1913, Louis Cartier l-a rugat pe ilustratorul francez George Barbier să creeze o campanie care să reflecte imaginea femeii moderne. Rezultatul, Dame à la Panthère, reprezintă tranziția brandului către stilul Art Deco: un model elegant, împodobit cu lungi coliere sautoir și perle, având la picioare prima legătură dintre Cartier și mascota brandului: pantera neagră. Potrivit legendei, Louis a ales pantera ca un omagiu pentru Jeanne Toussaint, pe care o numea „Petite Pantheré” (purtând un faimos palton lung, din blană de panteră).

Cartier

Casa s-a distanțat de stilul Art Deco în anii ‘40, când Toussaint a devenit pasionată de creații sculpturale și tridimensionale, de obicei încrustate cu diamante albe sau galbene, smaralde și onix. Prima bijuterie din colecția Panthère, o broșă din aur în formă de panteră, montată cu un smarald, a fost realizată pentru Wallace Simpson, Ducesa de Windsor, în 1948. Succesul său a transformat colecția într-un simbol al grației și puterii, fiecare piesă fiind construită pentru a reflecta privirea și mișcările captivante ale animalului. Inelele, cerceii candelabru și pandantivele Panthère s-au transformat la scurt timp în elemente statement pentru elitele europene și americane.

Cartier

Lansată în anii ‘70, colecția Juste Un Clou a devenit o emblemă a minimalismului îndrăzneț, punând în evidență abilitatea Cartier de a transforma obiecte de zi cu zi în lucrări extraordinare de artă. Prezentată publicului într-o perioadă de schimbări sociale și inspirată de spiritul newyorkez al momentului, colecția provoacă noțiunile tradiționale de design. Confecționate din metale prețioase precum aur sau aur roz, liniile elegante și forma simplă reprezintă o rebeliune împotriva creațiilor ornamentale și complicate care dominau bijuteriile de generații, susținând eleganța subtilă și exprimarea autentică. Ideea a fost continuată prin colecția Love, un simbol al iubirii eterne, angajamentului și emoțiilor profunde. Având la bază un mecanism de închidere unic, care necesită o cheie specială pentru a fi închis și deschis, piesele vorbesc despre puterea și exclusivitatea legăturii pe care o reprezintă.

Cartier

În ceea ce privește ceasurile, fiecare piesă spune o poveste despre măiestrie tehnică și inovație estetică. Colecția Santos, introdusă în 1904, a revoluționat designul prin lansarea primului ceas de mână, ilustrând moștenirea aviatorului Alberto Santos-Dumont, care, având nevoie să verifice ora în timpul zborurilor, a apelat la prietenul său, Louis. Colecția Tank, cunoscută pentru eleganța geometrică, este inspirată din silueta unui tanc, rezultând piese atemporale, care leagă istoria și modernitatea. Ballon Bleu se remarcă prin forma sferică distinctivă, Calibre evidențiază excelența mecanică a brandului, iar Drive de Cartier atrage pasionații de mașini vintage.

Cartier

În universul Pop culture regăsim casa într-o serie de momente definitorii. Printre ele se numără prezența bijuteriilor pe marele ecran. Pentru început, în High Society (1956) putem observa inelul de logodnă primit de Grace Kelly din partea Prințului Rainier al III-lea de Monaco. O altă piesă Cartier apare și în The Las Vegas Story, la gâtul lui Jane Russell, colierul valorând, în 1952, aproximativ 150.000 de dolari. Cutia roșie, o semnătură personală a casei, este un obiect de colecție care își face debutul pe Broadway, în producția Gentlemen Prefer Blondes din 1926, în timp ce ceasul Tank este purtat de Steve McQueen în The Thomas Crown Affair (1968).

Cartier

La sfârșitul anilor ‘60, Cartier a început să achiziționeze piese importante Art Deco din colecții americane datorită unei renașteri culturale a stilului anilor ‘20. În acest context, pelicula Marele Gatsby, din 1974, a integrat o serie de bijuterii vintage, în special cele cu diamante, smaralde și perle. În aceeași perioadă, Richard Burton i-a oferit lui Elizabeth Taylor un diamant de 69 de carate, achiziționat de la Cartier și transformat într-un colier cu pandantiv. Piesa a costat peste un milion de dolari, iar Taylor a vândut diamantul în iunie 1979 pentru a finanța construcția unui spital în Botswana.

Cartier

Brandul era preferat și de personalități precum Andy Warhol, care vedea accesoriul ca pe un obiect de design, Prințesa Diana, Jackie și John F. Kennedy, Regina Elisabeta a II-a, Muhammad Ali, Truman Capote, Ingrid Bergman și celebrități contemporane, precum Elle Fanning sau Jisoo. În ceea ce privește istoria României, Regina Maria a purtat un safir Cartier transformat într-un colier din diamante cu pandantiv la ceremonia de încoronare a Regelui Ferdinand.

Cartier

Istoria Cartier este marcată de inovație, eleganță și dedicare față de meșteșug și calitate, influențând profund lumea bijuteriilor prin piese care vor rămâne actuale, indiferent de perioada în care ne aflăm.

Citește mai multe articole din LIFESTYLE.

Newletter zn png
Newsletter-ZN-2025-300x250

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută