În 2025, Teatrul de Păpuși „Puck” din Cluj-Napoca aniversează 75 de ani de la înființare!
O bornă care ne invită să privim înapoi, dar și să celebrăm prezentul unei instituții ce a devenit un simbol al teatrului de animație din România.
Despre cum rezonează teatrul de păpuși cu publicul din zilele noastre, ce provocări aduc vremurile moderne unei arte milenare și despre proiectele speciale care marchează această aniversare importantă, cum ar fi „Căruța cu paiațe”, „1 Iunie – Hai hui printre povești”, Festivalul Internațional PUCK sau Festivalul Stradal WonderPuck, am stat de vorbă cu Lavinia Filip, responsabil marketing Teatrul de Păpuși „Puck” și director executiv WonderPuck.


Trei sferturi de veac de existență a Teatrului de Păpuși „Puck” este o bornă care permite multe priviri retrospective. Privind înapoi, atât din perspectiva documentelor istorice, cât și din prisma experienței directe, cum ați defini întreg parcursul instituției din 1950 până în zilele noastre?
Teatrul de Păpuși „Puck” din Cluj-Napoca, înființat în 5 februarie 1950, reprezintă un reper cultural de prestigiu în teatrul de animație românesc. De-a lungul celor 75 de ani de existență, teatrul a evoluat constant, păstrându-și relevanța printr-un repertoriu diversificat și o deschidere continuă către inovație și educație culturală.
Palmaresul instituției cuprinde peste 300 de premiere, atât la secția română, cât și la cea maghiară, spectacolele sale fiind recunoscute prin importante premii și nominalizări naționale și internaționale.


Numărul anilor este important, dar care considerați că sunt principalele merite ale participării instituției la viața culturală a Clujului de-a lungul acestor aproape opt decenii, mai ales că vorbim despre perioade diverse în care perspectiva asupra rolului culturii în comunitate s-a tot schimbat?
Teatrul de Păpuși „Puck” și-a pus amprenta asupra vieții culturale a Clujului prin educația artistică oferită copiilor și prin adaptarea constantă la schimbările sociale și culturale. Funcționând bilingv, cu secții română și maghiară, teatrul a fost un model de diversitate și incluziune.
Organizarea Festivalului Internațional „Puck” și a Festivalului Stradal „WonderPuck” a transformat Clujul într-un centru important al teatrului de animație, atrăgând artiști și spectatori din întreaga lume. În plus, prin inițiative precum „Căruța cu paiațe”, teatrul a extins accesul la cultură în comunitățile rurale, oferind spectacole și activități educative copiilor care altfel ar avea oportunități limitate de a intra în contact cu arta animației.


Cum arată programul aniversar al Teatrului de Păpuși „Puck” și ce proiecte speciale sunt incluse în acesta? Care sunt principalele direcții artistice și educaționale pe care instituția le promovează în cadrul acestui program aniversar?
Evenimentele aniversare ale teatrului au început în 5 februarie cu spectacolele „Én vagyok Pinokkió”/„Eu sunt Pinocchio”, după Carlo Collodi, în regia lui Călin Mocanu, reprezentație în limba maghiară, și „Fun fact”, în regia Deliei Gavlițchi – un spectacol preponderent nonverbal, dar care include și pasaje în limbile română și maghiară, adresându-se astfel unui public divers și deschis spre dialog interetnic.
Totodată, în pragul aniversării a 75 de ani de existență, am lansat „Academia Păpușilor”, un proiect prin care Teatrul de Păpuși „Puck” din Cluj-Napoca se deschide spre comunitate, cu ocazia Anului Național al Copilului 2025, prin ateliere adresate copiilor cu vârste între 8 și 12 ani.
Un alt proiect dedicat aniversării a 75 de ani de activitate a Teatrului de Păpuși Puck este „Căruța cu paiațe”, prin care artiștii instituției își propun să vină în întâmpinarea spectatorilor din zonele cu acces limitat la cultură printr-un proiect inedit, ce le consolidează dedicarea față de comunitatea clujeană.
„Căruța cu paiațe” reia un proiect gândit de către regizoarea Mona Marian, figură emblematică din istoria Teatrului de Păpuși „Puck”, ce își propune itinerarea producțiilor teatrului în zonele rurale ale județului Cluj și oferirea unor reprezentații gratuite copiilor, care poate nu au posibilitatea de a se deplasa în municipiul Cluj Napoca pentru a vedea spectacole de teatru.
Așadar, în perioada mai-octombrie 2025, Teatrul de Păpuși „Puck” va încerca să ajungă în satele izolate ale județului Cluj, pentru a bucura copiii și adulții deopotrivă, cu magia teatrului de păpuși.
Alte proiecte importante ale acestui an aniversar sunt evenimentul „1 Iunie – Hai hui printre povești”, care continuă între 2 și 5 iunie cu cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional PUCK, urmând ca între 5 și 7 septembrie să dăm startul ediției a 9-a a Festivalului Stradal WonderPuck.
În acest an pregătim patru premiere care vor completa repertoriul teatrului.


Teatrul de păpuși este, în general, asociat cu spectacole pentru copii. Credeți că păpușa poate fi adusă cu succes și într-un repertoriu dedicat publicului adult? Care sunt provocările unei astfel de abordări?
Da, teatrul de păpuși poate captiva și publicul adult, oferind un limbaj vizual simbolic și explorând teme profunde. Totuși, o astfel de abordare implică provocări, deoarece păpușile sunt adesea asociate cu spectacole pentru copii, iar schimbarea acestei percepții necesită o direcție artistică bine gândită și o promovare adecvată.
Regizoarea Mona Marian, în perioada în care a fost managerul teatrului a inițiat secțiunea de Nocturne, tocmai pentru a familiariza publicul clujean cu acest tip de artă. În ultimii ani, Festivalul WonderPuck a dedicat o scenă spectacolelor pentru adulții și acest lucru nu a trecut neobservat, fiind un real succes. Și în acest an, la WonderPuck, strada Kogălniceanu va deveni un spațiu dedicat adulților.
În contextul spectacolelor pentru copii, cât de important este ca acestea să fie adaptate pentru diferite grupe de vârstă? Care considerați că sunt factorii cheie în crearea unui spectacol care să fie atât educativ, cât și captivant pentru diversele categorii de vârstă?
Adaptarea spectacolelor pentru copii la diferite grupe de vârstă este crucială, deoarece nevoile și percepțiile copiilor evoluează pe măsură ce aceștia cresc.
Pentru cei mici, spectacolele trebuie să fie simple, interactive și vizual atractive, în timp ce pentru adolescenți, temele pot deveni mai complexe și subtile. Factorii cheie pentru a crea un spectacol educativ și captivant sunt adaptarea limbajului și tematicii, interactivitatea, estetica vizuală și muzicală, precum și mesajul educativ.
Astfel, fiecare vârstă trebuie să fie conectată la poveste, învățând ceva valoros din ea.


În ciuda statutului său de artă cu rădăcini milenare, reușește teatrul de păpuși să rămână relevant în fața unui public din ce în ce mai diversificat și mai greu de atras? Cum reușește teatrul de păpuși să mențină pasul într-o eră în care opțiunile de entertainment sunt tot mai accesibile și mai variate?
Teatrul de păpuși reușește să rămână relevant în fața unui public tot mai diversificat și greu de atras prin adaptarea constantă la tendințele contemporane. Acesta combină tradiția cu inovația, integrând tehnologii moderne, elemente vizuale spectaculoase și teme actuale care răspund preocupărilor publicului de astăzi.
De asemenea, teatrul de păpuși a început să folosească elemente interactive, creând o legătură directă între spectacol și spectator, ceea ce sporește implicarea acestuia. Într-o eră cu opțiuni de divertisment din ce în ce mai variate, teatrul de păpuși își păstrează relevanța prin autenticitate, emoție și creativitate, oferind o experiență unică și profundă care nu poate fi înlocuită de alte forme de entertainment.
În vremuri tulburi, ca cele pe care le traversăm, poate fi teatrul de păpuși un refugiu? Mai are teatrul potențialul de a cultiva valori fundamentale în rândul tinerelor generații, dar și de a da un semnal de speranță publicului adult?
Teatrul de păpuși poate fi un refugiu în vremuri dificile, cultivând valori precum empatia și curajul pentru tineri și oferind speranță adulților. Rămâne relevant prin simbolism și emoție, educând și inspirând publicul.