Reuniunea fraților Gallagher sau războiul cu platformele de ticketing
În anii ’70, fanii muzicii live îl puteau vedea în concert pe Bruce Springsteen plătind 8 dolari (echivalentul a 40 de dolari astăzi), în timp ce concertele unor artiști precum Led Zeppelin sau Queen rareori depășeau pragul de 10 dolari.
Cu două decenii mai devreme, americanii puteau să se delecteze cu un show Elvis la prețul de 1 dolar și 50 de cenți, în timp ce Beatles cereau 5 dolari pe un bilet la concertele din primul lor turneu american.
Desigur, înghesuiți pe o scenă de câțiva metri pătrați și transmițându-și muzica prin minusculele boxe dedicate anunțurilor din timpul meciului, Beatles nici că și-ar fi imaginat evoluția masivă a industriei de concerte, așa cum nici zecile de mii de oameni înghesuiți la Woodstock nu și-ar fi putut imagina apariția ecranelor uriașe.
După ce The Eras Tour al lui Taylor Swift a scandalizat opinia publică, demonstrând monopolul american al platformei de bilete Ticketmaster și incapacitatea acesteia de a se lupta cu fanii care cumpărau bilete pentru a le vinde ulterior la prețuri astronomice, iată că a venit și rândul fraților Gallagher să cadă victime ale nemulțumirii publicului dornic de experiențe live.
Proaspăt reuniți după 15 de ani de certuri, ce au devenit veritabile mărci înregistrate ale trupei, Oasis și-au anunțat revenirea în august 2024, turneul urmând să aibă loc în Europa, Asia și Statele Unite, în cea de-a doua jumătate a lui 2025.
Revenirea fraților Gallagher pare că a luat prin surprindere fanii devotați ai trupei, deși contextul cultural al redescoperirii muzicii britpop prin intermediul platformelor de tip TikTok le oferă celor doi un spațiu ideal de updatare a esteticii ce i-a făcut faimoși la nivel global în anii ’90.
Atrași de atitudinea rock and roll a lui Liam, fanii s-au înghesuit pentru șansa de a vedea cea mai improbabilă reuniune a rock-ului, însă lumea lui 2024 nu pare atât de blândă cu plătitorii de bilete, căci cozile de pe Ticketmaster au ajuns până la un milion de oameni, fanii reali au fost confundați cu roboți puși pe achiziționat bilete la grămadă, vânzările second-hand ale biletelor au ajuns la prețuri de peste 20.000 de lire sterline, iar cei ce au avut norocul de a prinde un bilet nu au avut la dispoziție decât câteva secunde până când platforma ajungea să cedeze.
Achiziționarea biletelor pare că a devenit o bătălie la nivel global, căci dormitul în fața arenelor de concerte s-a transformat într-un război al click-urilor purtat de fanii ce își doresc din răsputeri să-și vadă idolii live.
Fie că am prins sau nu bilete, reuniunea Oasis a devenit nu doar un moment important în contextul muzical al prezentului, ci și un posibil punct de plecare în ceea ce privește noi reglementări în industria concertistică.
Text de ALEX MUŞAT | MUZICĂ







