Despre ANNA KARENINA în lumea spaimelor de azi: Aparté
Timpul în care trăim și estetica teatrală modernă predispun spre o relectură scenică a textului clasic. Păstrând esența romanului, am corelat conținutul acestuia cu starea de spirit, mentalitatea, modul de comunicare, gama de sentimente și mediul social ale omului de azi.
Dincolo de lirică și romantică, cu generozitate explorate în multiplele creații artistice pe marginea celebrului subiect, aducem în scenă și ceea ce părea, până în prezent, ascuns sau abia schițat în roman: stările de maximă tensiune, halucinațiile, comportamentul deviant ale eroinei cauzat de consumul drogurilor.
O urmărim pe Anna cuprinsă de vârtejul iubirii, dar și zbătându-se în lumea spaimelor. Dacă soțul înșelat se va răzbuna? Dacă nu-și va vedea niciodată fiul? Dacă societatea n-o va ierta? Dacă Vronski va înceta s-o iubească? Toate acestea sunt amplificate pe fundalul realității actuale, care ne amenință cu un final apocaliptic al omenirii.
Compoziția spectacolului este construită, pe axa lui principală, din trei ședințe ale Annei Karenina cu psihoterapeutul, marcând trei faze semnificative de transformare psihologică a eroinei, din care rezultă un final cu totul neașteptat.
Am experimentat, dând voce, în plus la ceea ce spun eroii romanului, monologurilor interioare. Efectul l-am obținut prin redefinirea în contextul contemporan al procedeului aparté adus din epocile teatrale apuse. Acest lucru a impus elemente noi de tehnică a jocului actoricesc.
– DUMITRU ACRIŞ, regizorul spectacolului „Anna Karenina”
(Teatrul Mic)