Sibiul, orașul fără Operă, e până la mijlocul lunii octombrie capitala operei românești.
Sibiu Opera Festival reunește în cadrul celei de-a 23-a ediții spectacole din repertoriul teatrelor muzicale din București, Cluj-Napoca, Iași, Constanța, Brașov și Galați. Am aflat mai multe despre ediția în curs de la Cristian Lupeș, managerul Filarmonicii de Stat Sibiu.
Cele mai importante Opere din țară ajung în această toamnă la Sibiu Opera Festival. Cum s-a conturat programul acestei ediții?
Organizăm primul și cel mai longeviv festival de operă din România, ajuns la ediția 23. Decizia mea de a da o importanță maximă acestui festival a făcut ca orașul fără operă să devină, chiar și pentru două săptămâni, capitala operei românești.
Suntem mândri ca în 2024 să prezentăm 11 producții complexe de operă, un concert de gală, un recital de muzică sacră, activități în spații neconvenționale sub titlul ”Take an Opera Break”, la care se adaugă conferințele și masterclass-ul cu mezzosoprana Ruxandra Donose și soprana Elena Moșuc.
Directorul artistic al festivalului, Claudia Robu, este – din fericire pentru noi – responsabilă pentru prezența tuturor oaspeților din cadrul acestui eveniment grandios.
În 3 octombrie, vă invităm să trăim fragedele emoții ale tinerelor voci în Gala Sibiu Opera Festival. Urmează, în 4 octombrie, recitalul de muzică sacră de la Biserica Romano-Catolică din Piața Mare, cu faimoasa soprană Elena Moșuc și Eduard Antal – orgă. Iar din 5 octombrie deschidem porțile spectacolelor de operă! Așadar, în 5 octombrie, la Sala Thalia, vă invităm la ”Elixirul dragostei” de G. Donizetti.
Pe 6 octombrie, în Sibiu Opera Festival debutează Teatrul Național de Operă și Operetă ”Nae Leonard“ din Galați, cu ”Boema” lui Puccini. Iar în următoarea zi, pe 7 octombrie, vom asculta din nou Puccini: opera în concert ”Manon Lescaut”. Marți, 8 octombrie, nu puteam să îl ratăm pe Mozart cu ”Nunta lui Figaro” și pe 9 octombrie, pentru prima dată la Sibiu, Teatrul Național de Operă și Balet ”Oleg Danovski” din Constanța ne propune ”Pescuitorii de perle” de G. Bizet.
Fiind Anul Puccini, producția anuală de operă a Filarmonicii de Stat Sibiu va fi ”Madama Butterfly”, prezentată împreună cu soliștii și corul Operei Brașov. Conferințele Sibiu Opera Festival au loc în data de 11 octombrie, în foaierul Hotelului Împăratul Romanilor, pentru ca pe 12 octombrie să ne bucurăm de succesul tinerei producții ”La Traviata” de G. Verdi.
Cât de important era ca în 2024, an centenar Puccini – unul dintre cei mai mari compozitori de operă ai lumii, festivalul să aducă în atenția publicului operele sale?
În primul rând, am ales opera hit a lui Puccini, ”Madama Butterfly” – nemuritoarea lecție despre puritatea iubirii – și nu întâmplător. Filarmonica trăiește acum o perioadă la fel de contrastantă, între mândria unor performanțe fără precedent și căutarea de soluții prin care să stingă nemulțumirile angajaților sindicaliști.
Sperăm ca la Sibiu să învingă iubirea. Puccini e prezent și prin ”Boema” și ”Manon Lescaut” – aceasta din urmă, imediat după ce va avea premiera la București.
Festivalul propune o experiență muzicală inedită prin concertul lui Eduard Antal, un tânăr organist în plină ascensiune. Cum își regăsește muzica sacră loc în Sibiu Opera Festival?
E o privire către originile operei. Dacă oratoriul, în care tablourile Evangheliei erau regizate muzical, reprezintă incipitul operei, care, folosind aceleași principii muzicale, iese din biserică și abordează subiecte literare laice, atunci înțelegem cum acest recital ne așează cuminți în fața unui ”bunic” muzical, care ne povestește de unde a început aventura vocilor și care sunt izvoarele operei europene.
Ce oportunități le aduce festivalul tinerelor voci prin programele dedicate lor, masterclassul și gala din 3 octombrie?
Noi le punem la dispoziție câteva zile de cursuri, săli de studiu, piane, profesori excepționali, corepetitori și, în final, șansa pentru unii unică de a urca pe scenă alături de prima orchestră profesionistă cu care vor cânta. Așteptăm publicul să voteze vocea preferată, va exista și un juriu de specialitate și, în final, vocea cu cele mai multe voturi va fi desemnată viitoarea stea a concertului de Crăciun.
Sibiul este un oraş fără o instituţie dedicată operei, dar care găzduieşte un festival al acestui gen muzical de 23 de ani. Cât de necesar e să avem în viitor o operă?
În anii 1947-1948 a avut loc la Sibiu un experiment. Am detectat în arhivă faptul că atunci a fost prima încercare de a crea Opera Națională Sibiu și vom scoate la lumină câteva mărturii ale acelei încercări.
Orașul nostru are o mare notorietate dată de FITS, e deja vizibil prin spectacolele Teatrului de Balet și, evident, Filarmonica a devenit o vedetă națională în ultima vreme. Cred că trebuie să ne gândim serios la succesul celor trei entități, la apetitul publicului pentru artele spectacolului și pentru muzică. Publicul reușește să transforme Sibiu Opera Festival într-un succes inclusiv de box-office, de câteva ediții mândrindu-ne cu spectacole sold-out.
Trebuie purtate discuții cu autoritățile locale și naționale pentru a se detecta modalitățile cele mai potrivite prin care o instituție dedicată teatrului muzical să împlinească așteptările firești ale publicului care pare să ne împingă spre așa ceva de 23 de ani.
Cum ați descrie experiența pe care sibienii o pot avea participând la Sibiu Opera Festival?
Sibienii sunt norocoșii locuitori ai unui oraș cu o ofertă culturală unică în România și greu de găsit chiar în Europa. Avem nevoie de spații mult mai generoase decât Centrul Besoiu sau Sala Thalia. O sală de 900-1.000 de locuri e absolut obligatorie. Eu am speranța că vor fi chiar două.
Sibienii sunt norocoși că aici există poate topul managerilor culturali ai țării, iar autoritățile susțin cultura într-o concurență emulantă care ne face pe toți câștigători. Sibiu Opera Festival e organizat de Filarmonica de Stat Sibiu și susținut constant de Consiliul Județean Sibiu, suntem sprijiniți de Ministerul Culturii și beneficiem de confinanțarea de la Agenda Culturală a Primăriei Sibiu. Le mulțumim tuturor în numele publicului și al artiștilor.
Suntem o echipă destul de mică de organizare, dar le mulțumesc tuturor colegilor care înțeleg că frumusețea trebuie să fie întotdeauna însoțită de înțelepciune pentru a avea forța de a continua. Sibienii au norocul să fie în centrul lumii culturale și aici a apărut, acum 23 de ani, Sibiu Opera Festival, pe care împreună îl susținem și pe care împreună îl așteptăm cu sufletul la gură.
INTERVIU DE RĂZVAN SĂDEAN, apărut în revista Zile și Nopți Sibiu, nr. 17, 1-15 octombrie 2024