Cea de-a 19-a ediție a Festivalului SIMULTAN va avea loc între 3 și 6 octombrie 2024, la Timișoara, continuând să exploreze conexiunile dintre artă, tehnologie și societate, prin diferite metode și practici artistice.
Pe parcursul celor patru zile, festivalul va aduce în prim-plan artă video, instalații și performance-uri live, abordând teme diverse și provocatoare precum eclectismul stilistic, relația dintre om și automatizare, reciclarea și problemele ecologice, muzica de improvizație în contexte tehnice alternative sau anacronice, lirismul digital și fuziunea dintre instrumente acustice și electronice, precum și cinema-ul extins.
Pe măsură ce SIMULTAN își continuă explorarea relației dintre tehnologie și umanitate, „Desire for the Useless” servește ca o temă contemplativă.
Într-o lume în care simulările înlocuiesc adesea realitatea, granița dintre util și inutil devine neclară. Inutilitatea dezvăluie natura construită a percepțiilor, determinându-ne să reconsiderăm ceea ce considerăm real sau valoros. […]
Dorința pentru inutil nu este despre căutarea inutilității. Mai degrabă, este vorba despre găsirea sensului în ceea ce e aparent nepractic, prin creativitate, gândire critică și perspectivă. Gândește-te la dorință ca la energie, nu ca la un vid. Când dorința este eliberată de constrângerile utilității, ea devine o forță care ne conduce către idei și expresii noi, arătându-ne că inutilul are propria sa productivitate.
Fidel naturii sale exploratorii, festivalul va fi găzduit din nou la MX (Muzeul Corneliu Mikloși și atelierele fostei fabrici de tramvaie), locație devenită în ultimii ani sinonimă cu evenimentul.
Programul live al celei de-a 19-a ediții prezintă artiști care sunt implicați activ în domeniul artei sonore și în scena muzicii experimentale, după cum urmează:
Alexander Iezzi, Billy Bultheel și Ivan Cheng interpretând 33, explorează fuziunea dintre tehno mitraliat, pop experimental, tonalitățile industriale surprinzătoare și vocile baroce.
Abordarea lor exemplifică o constelație dinamică, în evoluție, de colaborări care transcend granițele muzicale tradiționale.
Dincolo de studio, spectacolele live 33, adesea desfășurate în spații neconvenționale, capătă o natură performativă și de instalație, implicând publicul într-o experiență multisenzorială, care împinge limitele muzicii convenționale.
Alessandra Eramo vocalistă și compozitoare. Arta ei explorează teritoriile acustice latente ale vocii și explorează zgomotul ca o chestiune socio-politică.
Prin colajul său de peisaje sonore și voci hipnotice, Eramo depășește limitele sunetului pentru a pătrunde în straturile mai profunde de expresie poetică. Explorează stările de transă vocală prin utilizarea unor tehnici extinse – vocalizări non-verbale, zgomot brut, beat-box, melodii, distorsiuni, cuvinte fragmentate și limbi necunoscute – intercalând cu înregistrări de teren, feedback, sampler și benzi.
Feldermelder (Manuel Oberholzer) este un creativ polimat, a cărui măiestrie cuprinde compoziție, design sonor, instalație și cod, unul dintre co-fondatorii – OUS Records.
Dezvoltănd ex nihilo, esența noului său spectacol live inovator încapsulează spiritul creației în sine. Emulând forțele dinamice ale naturii prin intermediul fizicalității, fluidității și vibrației, induce o călătorie spectrală.
Vocalista și compozitoarea Diana Miron are o legătură puternică cu hiperspectralismul românesc, din 2015 face parte din Ansamblul Internațional Hyperion, fondat de compozitorii Ana-Maria Avram și Iancu Dumitrescu.
Aceasta va prezenta Organisma Sonora, un performance sonor coral participativ, care ne provoacă percepția și înțelegerea corului ca organism în mișcare, oferind noi semnificații muzicale prin expresii vocale extinse.
Unicitatea lui Franck Vigroux vine din abordarea sa artistică, care integrează noile media și artele spectacolului, proiectând concerte audiovizuale transdisciplinare. În colaborare cu artistul vizual Antoine Schmitt, moștenitorul artei cinetice și artei cibernetice, hrănit de science-fiction metafizic, prin obiectele și instalațiile sale, interoghează la nesfârșit interacțiunile dinamice dintre natura umană și natura realității.
Împreună vor prezenta ATOTAL, un spectacol audiovizual care își propune să reconstruiască pentru a deconstrui mai bine procesele de impunere a voinței prin repetare și sincronism absolut, pentru a deschide astfel o cale către o posibilă salvare prin decoincidență.
Lucrările compozitoarei Maria W Horn explorează proprietățile spectrale inerente ale sunetului. Compozițiile ei folosesc o instrumentație variată, de la sintetizatoare analogice la cor, instrumente cu coarde, orgă și diverse formate de muzică de cameră. Maria combină tehnicile spectraliste cu materiale sursă specifice locației pentru a explora amintirile inerente ale unei clădiri, obiect sau zonă geografică.
Noul proiect audiovizual al artistului Micleusanu M. Liminal Garden, oferă o explorare conceptuală a substratului existențial, având ca scop „decodificarea semnificațiilor criptate și ascunse” ale condiției umane. Proiectul analizează procesele complexe de adaptare la dinamica evolutivă a computației, tehnologiei și ecologiei.
Hanno Leichtmann și Valerio Tricoli vor prezenta cel mai recent album al lor Cinnte Le Dia, care se bazează pe improvizație alchimică în timp real și post procesare atentă, oferind un impact cinematografic al unui întreg neuniform, construit prin intersectarea ritmurilor asimetrice, sintetizatoare greoaie, loop-uri și tonul sinistru radiat de Revox B77 al lui Tricoli.
Leichtmann este artist sonor și curator de evenimente și festivaluri muzicale experimentale, iar în ultimii ani, a lucrat cu arhive de sunet pentru a dezvolta instalații sonore complexe. Tricoli este compozitor, interpret, creator de instalații sonore și improvizator, maestru al magnetofonului.
Magda Drozd este artistă și curatoare sonoră care îmbină diverse influențe și tehnici pentru a crea peisaje sonore unice. Abordarea ei electroacustică integrează înregistrările de teren cu drone de vioară, pasaje orchestrale, melodii corale, voci fragile, zgomot și diverse instrumente care aprofundează percepțiile intuitive și speculative ale lumii prin sunet.
Aceasta va interpreta piese din ultimul ei EP Viscera, în care folosește texturi palpitante, senzuale, diverse timbre sintetice și organice, sunete de vioară puternic manipulate și înregistrări pe teren.
Roberto Maqueda se identifică ca un artist heterodox, interesat de creația de avangardă conectată la lumile electronice și arta digitală; precum şi de noi forme de comunicare şi implementarea lor pe scena sonoră a timpului nostru.
Maqueda va prezenta AIR, o instalație performativă care combină instrumente amplificate și module de electrovalve, creând percuții analogice. Scopul piesei nu este utilizarea convențională a limbajului specific instrumentelor de percuție, ci distrugerea, deconstrucția și procesarea sunetului acestora, analizând sunetul rezultat și transpunându-l într-o formă vizuală.
Duo-ul de improvizație experimental format din Tony Elieh și Andrei Cucu s-a născut dintr-o întâlnire întâmplătoare, cei doi lăsându-și intuiția muzicală să se manifeste liber în sesiunile de înregistrare, din care s-au născut cele zece piese. Aceștia își împletesc sursele de sunet, fie ele obiecte, chitară bas, cuvinte vorbite sau electronice.
Elieh este unul dintre pionierii muzicii rock și experimentale din Liban, co-fondator al primului grup post-rock din Libanul postbelic. Cucu este un artist multimedia și designer de sunet, care explorează limitele dintre sunet, imagine, text, spațiu și natură.
Într-o cooperare prietenoasă cu Bienala Beta, programul live din acest an include o punere în scenă a proiectului Messengers al Rebeccai Salvadori, o experiență cinematografică hibridă, care se derulează pe mai multe dimensiuni – între artă video, documentar și live performance, implicând muzicieni precum trupa noise japoneză Bo Ningen, Kenichi Iwasa și Maxwell Sterling.
Un spectacol care este în același timp un autoportret, un portret al unui grup de artiști, al diferitelor scene muzicale, al unui oraș într-un anumit moment din timp.
SIMULTAN 2024 este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național / AFCN.
Cu sprijinul Consiliului Elvețian pentru Arte Pro Helvetia.
Eveniment organizat în parteneriat cu Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte.
Mai multe detalii se găsesc și pe canalele de comunicare SIMULTAN.org: Website / Facebook / Instagram