Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 26/05/2024
Artă & Cultură / Teatru

TEATRU | Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024, repere pe harta teatrului românesc

Ioan Big De Ioan Big
Comentarii TEATRU | Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024, repere pe harta teatrului românesc Share TEATRU | Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024, repere pe harta teatrului românesc
Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024


Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024, repere pe harta teatrului românesc

Ediția a XXXII-a a Galei Premiilor UNITER îşi va desemna câştigătorii în seara de 27 mai 2024, la Teatrul Național I.L. Caragiale din București, în baza listei de nominalizări alcătuite de criticii de teatru Alina Epîngeac, Cristina Rusiecki și Octavian Szalad, care au urmărit spectacolele ce au avut premiera în teatrele româneşti pe parcursul întreg anului trecut şi, evident, continuă să rămână accesibile publicului în repertoriul curent al acestora.

Venind din partea reprezentanților breslei, propunerile, indiferent de rezultatul final, se constituie într-o sumă de repere de luat în seamă de către pasionaţii de artele spectacolului interesați inclusiv de experiențe teatrale relevante din afara ariei lor de acoperire curentă, care le-ar putea servi ca pretexte pentru escapade de going out cultural.

Drept urmare, am privit lista de nominalizări din perspectiva dispersiei pe hartă a acestor spectacole cu caracter de potențial must-see. 

Înainte de toate, trebuie salutată însă includerea printre categoriile de premii, în premieră, a celui mai bun spectacol de teatru de animaţie / teatru pentru copii, titlu pentru care, anul acesta, sunt nominalizate spectacolele Alice în Wonderland (r: Ana Crăciun Lambru), al Teatrului pentru Copii şi Tineret Gulliver din Galaţi, propus şi la premiul pentru cel mai bun video design (Andrei Cozlac), Poveşti invizibile (r: Selma Dragoș), al Teatrului pentru Copii şi Tineret GONG din Sibiu, în colaborare cu Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti, şi, nu în ultimul rând, Elixirul dragostei (r: Cristian Mihăilescu), de la Opera Comică pentru Copii Bucureşti, instituție care va primi şi un premiu special, acordat de către Senatul UNITER, pentru programele sale de educație prin artă a publicului tânăr. 

Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024
Alice in Wonderland, foto Teatrul Gulliver

Revenind la ideea de turism cultural, fiindcă am amintit de nominalizarea Teatrului GONG, ne oprim mai întâi la SIBIU, unde Woyzeck, spectacol montat la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană, este nominalizat la Premiile UNITER 2024 atât pentru cea mai bună regie (Hunor Horváth), cât şi pentru cel mai bun lighting design (Michael Bischoff).

Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024
Woyzeck Foto Andrei Văleanu TNRS

CRAIOVA se aşează pe harta teatrală din acest an nu doar datorită Festivalului Shakespeare, ci şi a spectacolului de la Teatrul Naţional Marin Sorescu, triplu nominalizat la Premiile UNITER pentru regie, scenografie şi muzică originală/sound design, Anomalia, ce poartă semnătura Nataszei Sołtanowicz, pe când la CONSTANŢA trebuie văzute 10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia, imaginate la Teatrul de Stat de către Gabriel Sandu într-un spectacol – pus în scenă în colaborare cu Elena Morar – dublu nominalizat UNITER, pentru cel mai bun debut (actriţa Ramona Niculae) şi actor în rol secundar (Ştefan Mihai).

Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024
Anomalia Foto Albert Dobrin – TNCMS

Nu chiar atât de departe, la BRĂILA, se joacă Falsa servitoare, spectacol regizat de Alexandru Mâzgăreanu la Teatrul Maria Filotti, pentru care Emilian Oprea candidează la premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar.

Nominalizat nu doar la categoria ‚cel mai bun spectacol’, dar şi pentru actriţă în rol secundar (Mălina Lazăr) şi video design (Mihai Nistor), Antologia dispariţiei, spectacol conceput de către Radu Afrim după proză feminină contemporană la Teatrul Naţional Vasile Alecsandri din IAŞI, reprezintă un reper de neratat pentru cei care vizitează capitala Moldovei.

Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024
Exod Foto – TNTM

În cealaltă parte a ţării, la TIMIŞOARA, fiecare dintre cele trei teatre locale are ceva notabil de oferit, TSCHICK. De ce am furat maşina la Teatrul German de Stat, cu Irisz Kovacs nominalizată pentru cea mai bună regie, apoi 1978 de Simona Semenič (r: Tomi Janežič) la Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely, care concurează pentru cel mai bun spectacol, dar şi pentru scenografie (Branko Hojnik), precum şi Exod de Marius Ivaškevičius (r: Oskaras Koršunovas) la Teatrul Naţional Mihai Eminescu, tot cu două nominalizări, actor în rol principal (Marin Lupanciuc) şi muzică originală (The Bandits). 

Oraşele din Ardeal merită vizitate fiecare, la rândul lor, din mai multe motive… teatrale.

La SFÂNTU GHEORGHE pendulăm între Teatrul Tamási Áron, unde Conferinţa iraniană (r: László Bocsárdi), a fost nominalizat la Premiile UNITER pentru cel mai bun spectacol, şi Teatrul Andrei Mureşanu, cu două montări remarcabile: Mobilă şi durere (r: Cristian Ban), ce i-a adus Mădălinei Muşat nominalizarea pentru rol secundar, şi Cum s-a măritat maimuţa, şi-a luat casă şi a găsit fericirea în Orlando (r: Dragoș Alexandru Mușoiu), nominalizat pentru video design (Cosmin Stancu).

La TÂRGU MUREŞ, în schimb, toate drumurile duc la Teatrul Naţional, pentru că la Compania Liviu Rebreanu se joacă Nelinişte (r: Theodor-Cristian Popescu), dublu nominalizat pentru scenografie (Velica Panduru) şi lighting design (Cristian Niculescu), iar la Compania Tompa Miklós avem un combo: Deşteptarea primăverii, pentru care regizorul Ármin Ricz este în cărţi pentru cel mai bun debut, şi Lumânările dreptăţii de Csaba Székely (r: Aba Sebestyén), cu nominalizări UNITER pentru actriţă în rol principal (Erzsébet B. Fülöp), muzică originală (Tibor Cári) şi cel mai bun text românesc montat în premieră absolută.

La ultima categorie concurează, dar de la CLUJ-NAPOCA, şi Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith, de Cosmin Stănilă (r: Doru Vatavului), de la Teatrul Naţional Lucian Blaga.

Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024
Elektra Foto – huntheater.ro

Dacă am ajuns aici, Teatrul Maghiar de Stat trebuie avut la rândul său în vedere (cel puţin) pentru  Rubedeniile (r: László Bocsárdi), care i-a adus nominalizarea pentru rol secundar lui Miklós Bács, şi Elektra, cu Botond Nagy remarcat de juriul UNITER deopotrivă pentru regie şi lighting design.

Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024
Don Juan Foto Andrei Gîndac

Încheiem, după cum era firesc, în BUCUREŞTI. În materie de interpretare, Teatrul Nottara impresionează, având reprezentanţi în toate cele patru categorii care premiază jocul actorilor, indiferent că e vorba de rol principal sau secundar: Şerban Gomoi şi Gabriel Răuţă din Don Juan de Molière (r: Cristi Juncu), alături de Cristina Juncu şi Crenguţa Hariton din Agnes, aleasa lui Dumnezeu (r: Sânziana Stoican).

Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024
Balena foto Anastasia Atanasoska

Fiecare actor sau actriţă are însă o competiţie extrem de puternică, chiar dacă ne raportăm doar la cea din Capitală, dacă îi avem în vedere pe Tudor Cucu Dumitrescu din Hedwig and the angry inch (r: Răzvan Mazilu), de la Teatrul Stela Popescu, Sorin Miron din Balena (r: Andrei Huțuleac), de la Teatrul Metropolis,  Ana Bianca Popescu din Ex (r: Theodor-Cristian Popescu), de la Teatrul Mic, Ioana Calotă din Decameron 135666 (r: Alexander Hausvater) de la Teatrul Dramaturgilor Români şi, nu în ultimul rând, Cerasela Iosifescu din Oedip (r: Andrei Șerban), de la Teatrul Bulandra, producţie nominalizată şi la categoria ‚cel mai bun spectacol’. 

Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024
Oedip – foto Teatrul Bulandra

Tot pentru interpretare a fost remarcat de către juriu şi tânărul Adelin Tudorache, nominalizat pentru debut cu rolul din Cine l-a ucis pe tata?, de la Metropolis, spectacol care îi poate aduce un premiu UNITER şi lui Andrei Măjeri pentru regie.

De altfel, Teatrul Metropolis e lider din punct de vedere al nominalizărilor în acest an, întrucât şi Lumea lui Frank (r: Vlad Zamfirescu) candidează la premiul pentru ‚cel mai bun text românesc montat în premieră absolută’.

Lista se rotunjeşte cu (R)evoluţie (r: Radu Nica), de la Teatrul Excelsior, pentru care Adrian Piciorea şi-ar putea adăuga în palmares un premiu UNITER pentru cea mai bună muzică originală şi sound design.

Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2024
Gala Uniter 2023 – 12 iunie – foto Andrei Gîndac

Cu alte cuvinte, dacă drumurile ne poartă în timpul stagiunii printr-unul din aceste oraşe ale României, cu siguranţă există spectacole de teatru care s-ar putea constitui în experienţe culturale memorabile.

Text de IOAN BIG | TEATRU

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută