Florian Anghel este un regizor, producător și scenarist român, cunoscut pentru implicarea sa în diverse proiecte cinematografice și de televiziune.
Născut în 1982, Anghel a intrat în industria filmului după ce a lucrat în radio și publicitate. A devenit cunoscut pentru contribuțiile sale la producții care explorează istoria și cultura românească. În prezent, Florian Anghel a terminat filmările la o producție independentă, o adaptare a romanului „Cine nu e gata”, de Iulia Nani, film care va avea o proiecție privată, în afara competiției, la Festivalul de Film de la Cannes, în cadrul „Marche Du Film”.
Am dorit să aflăm mai multe de la Florian Anghel despre noul film, care este preconizat să apară în cinematografele din Europa și SUA în prima parte a anului 2025.


Care este echipa din spatele proiectului?
Filmul este o adaptare a romanului omonim „Cine nu e gata”, de Iulia Nani. În 2021 am scris scenariul alături de Iulia și am depus proiectul la Centrul Național al Cinematografiei (CNC) pentru finanțare, însă am fost refuzați. Astfel că am format o echipă independentă de cineaști, sub titulatura Demiourgos Pictures. Sunt peste 30 de profesioniști, cu zeci de filme în portofoliu. Echipa este condusă de mine, în calitate de producător general, co-scenarist și regizor.


Care credeți că este diferența între acest film și alte filme românești?
Este un film muncit, asumat și integral finanțat în mod independent, fapt care vine și cu avantajul unei libertăți de creație. Din acest punct de vedere, eu și întreaga echipă suntem foarte fericiți cu rezultatul. Fotografia filmului este impecabilă și acest lucru este datorat departamentului de imagine și lumini, dar mai ales scenografiei. Pot să afirm că filmul nostru are o scenografie impresionantă, în care decorurile, culorile, texturile și arhitectura universului creat sunt copleșitoare. Interpretarea este năucitoare, cu Ioana Budu în rol principal, oferind de asemenea o experiență imersivă, din punctul nostru de vedere.
Nu în ultimul rând, muzica și montajul, alături de întreaga postproducție, sunt la un nivel dorit de noi. Per total este un film foarte curajos, în care am fost inspirat de Lynch și Villeneuve pentru a crea universul Victoriei Lungu. O lume întunecată, dar seducătoare. Este un produs cu care eu sunt convins că vom seta cu totul alte standarde în filmul românesc. Noi suntem generația 3.0 a filmului românesc.


Înțeleg că filmările sunt gata. Care sunt următorii pași?
Filmările au avut loc în decembrie, februarie și martie. Acum s-au încheiat, iar în momentul în care vorbim, sunt la Cannes, alături de echipa mea și aici vom avea o proiecție privată pe 18 mai, la ora 14, în cadrul „Marche Du Film”. Am mai multe întâlniri fixate pentru distribuția filmului, deja avem asigurată distribuția pe teritoriul USA printr-un partener din Los Angeles (unde facem și sound mixing final).
În prezent, filmul este la Ovidiu Vacaru pentru montaj, suntem în postproducție și asteptăm un montaj final la sfârșit de iunie. Din iulie urmează prezența în circuitul festivalurilor până prin noiembrie-decembrie, după care țintim lansarea pe ecranele mari, în februarie-marie, în special în Europa și SUA.
Ce profil de spectatori așteptați?
Orice fel de spectatori. Filmul promite o experiență imersivă, cu o poveste proaspătă și originală. Fiecare spectator este transpus, pentru două ore, într-un alt univers. Este un film profund în esență, dar poate fi experimentat și superficial. Cred că fiecare om poate rezona, într-o formă sau alta, cu povestea noastră. Este vorba în primul rând despre frica oamenilor de a fi cu adevărat fericiți și mai ales teama lor de a spune „Nu!” atunci când sunt nedreptățiți.
Este un film motivațional, cu situații tragico-comice, un film suprarealist cu tendințe de super eroi credibili. În povestea noastră, Vicky chiar este o super eroină cu capă, așa cum se imaginează și ea, încercând să aducă fericirea oamenilor cu forța. Este un film deosebit de uman, empatic, cu situații neprevăzute și mai ales cu o morală puternică.
Cât a costat filmul și cum a fost finanțat?
Filmul a însemnat 400.000 de euro pe partea de pregătiri și productie, iar alți 100.000 de euro – pentru postproducție. Este un film „pe bune”, cu costuri reale, am plătit TVA la fiecare leu consumat, am oferit echipei salariile dorite, fără negocieri, am făcut decorurile și costumele așa cum ne-am dorit. Eu sunt ferm convins că în România, orice fel de film autohton costă maximum 500.000 de euro în mod real și vreau să dovedesc acest fapt în mod transparent și elocvent, dar mai ales să ridic un nou standard calitativ.
Cine vorbește de bugete ale filmelor românești de peste 1 milion de euro ori este un producător slab și incapabil să gestioneze fondurile, ori fură din bani. Cu toate prețurile din piață la maximum, cu 80-100 de oameni la figurație zilnic, cu maximum posibil pe tehnică de rental nu ai cum să depășești costurile acestea, pentru că România este o piață foarte bună de film, cu costuri reduse și oameni capabili. Finanțarea a fost integral asigurată din blockchain in web 3.0, pe Multivers X cu tokenele EGLD și OURO, pe o platformă special dedicată finanțării de filme și artă în general, de către o comunitate de câteva mii de oameni – investitori crypto în film.
Care sunt planurile de viitor?
Deja sunt în pregătiri cu următorul titlu, pe care îl vom turna în octombrie 2024. Va fi o coproducție SUA-România, în limba engleză și cu un cast internațional de talente A-Class. Țintim sus și suntem convinși că totul este posibil. Dacă în Ungaria și Bulgaria se toarnă filme precum Dune sau alte blockbustere impresionante, unde și tehnicii români sunt chemați și participă la filmări, nu văd niciun motiv pentru care pe viitor să nu se toarne filme de calibrul acesta și la noi.
Noi încă nu avem creativi de film, dar acest lucru se va schimba în viitorul apropiat. Vom ajunge și acolo, singurele condiții fiind viziunea, seriozitatea, transparența, multă muncă și mai ales dedicare. Compania noastră are deja în proprietate peste 40 de scenarii originale, cu o țintă de producție pentru trei filme pe an. Cel mai greu a fost să îl facem pe primul, de acum înainte intrăm într-o rutină de producție.
Ce este tehnologia blockchain?
Este o tehnologie de automatizare a internetului la nivel mondial, denumită și web 3.0, are la bază contracte inteligente scrise în limbaje de programare avansate. Multivers X este primul blockchain românesc, din Sibiu, cu o tehnologie impresionantă în domeniu și o echipă de sute de oameni implicați. Suntem bucuroși să punem și noi umărul și să dezvoltăm această tehnologie, lansând al doilea blockchain românesc, după MVX, în parteneriat cu ei prin tehnologia lor de Sovereign Shard.
Pe scurt, este un fel de fintech pe steroizi, cu acces la o piață de peste 6 mii de miliarde de dolari, unde și noi suntem printre pionierii web 3.0 ai acestei tehnologii. Din punctul meu de vedere, tehnologia blockchain este cum au fost Google, Apple, Facebook, Amazon la începutul anilor 2000. Este o șansă uriașă pentru ca România, prin industria foarte bună de IT pe care o are, să devină un pion principal la nivel mondial în acest domeniu.
Cât timp există triliarde de dolari la nivel mondial în web 3.0, noi vrem să aducem măcar o mică parte din acești bani sub formă de investiție în industriile românești. Așadar, tehnologia blockchain oferă instrumente de finanțare și dezvoltare economică descentralizată în valoare de mii de miliarde de dolari. Sume absolut impresionante.
Care sunt primele trei filme favorite?
Eu sunt fan sci-fi în principal, dar iubesc orice alt film bun. Star Wars este de departe povestea numărul 1 pentru mine. Pe locul 2 ar fi Aliens 1, ca execuție/concept, iar pe locul 3, să zicem, Memento, de Chris Nolan. E greu să aleg trei filme, îmi plac alte zeci aproximativ la fel de mult, dar diferit. Christopher Nolan, David Lynch, Martin Scorsese și Ridley Scott sunt regizorii pe care îi admir și urmăresc cel mai mult.
Dar din România?
În principal, filmele de dinainte de Revoluție. Nae Caranfil are pelicule extraordinar de bune după Revoluție, dar în afară de acestea nu m-a cucerit nimic autohton după ‘90 încoace. Sunt impresionat și voi fi mereu de Mihai Viteazul, dat fiind că a fost filmat prin ‘68-’69. Nu poate fi negată capacitatea regizorală a lui Sergiu Nicolaescu de a gestiona zeci de mii de oameni, costume, decoruri, de a pune în scenă toată povestea (așa cum e ea) într-un mod avangardist, cu foarte mult traveling și mișcare de cameră. Și toate acele realizări fără internet, fără tehnologie digitală, fără telefoane și softuri care să ușureze munca.
Doar prin gestionarea eficientă a zeci de mii de oameni cu o echipă de 4-5000… Este efectiv impresionant. Atunci am avut o industrie de cinema – cu mii de costumiere, sute de cascadori, mii de actori și sute de filme produse în fiecare an. Acum nu mai avem nimic, din punctul meu de vedere, trebuie să reconstruim totul de la zero. Industria de film din România este inexistentă, sunt câteva filme de autor semnate de maximum 10 regizori în ultimii 30 de ani. Pentru mine este rușinos să numim ce avem acum „industrie de cinema”.
Interviu Zile şi Nopţi




