Mary Ellen Mark – Imortalizând esența umană
După ce a absolvit Universitatea din Pennsylvania, unde a studiat pictura și istoria artei, finalizând, în 1964, un masterat în fotojurnalism, inspirată de personalități precum Henri Cartier-Bresson, Robert Frank și Dorothea Lange, toți ocupându-se cu documentarea vizuală socială (care ilustrează realitatea de zi cu zi într-un mod autentic), fotografa americană Mary Ellen Mark a publicat primul ei volum, Passport, în anul 1974, după o călătorie în Turcia, documentând în iconica sa estetică alb și negru o varietate de scene și portrete ale oamenilor pe care i-a întâlnit acolo.
Totuși, aventura sa în lumea fotografiei a început la mijlocul anilor ’60, când a decis să se mute în New York, unde, lucrând pentru publicația Look, a primit sarcina de a-l fotografia pe Federico Fellini pe platoul de filmare al peliculei Satyricon și de a urmări viețile dependenților de heroină din clinicile din Londra. Ulterior, Mark a colaborat și cu Life, Time, Rolling Stone, The New York Times și Vogue.
Retrospectiva Mary Ellen Mark: Encounters
În cadrul C/O Berlin Foundation, retrospectiva Mary Ellen Mark: Encounters, prima atât de amplă și detaliată, la nivel mondial, a artistei, va putea fi vizitată până pe 18 ianuarie 2024, găzduind atât printuri (expoziția poartă vizitatorii prin cinci proiecte create între anii 1970 și 1980), cât și materiale rare de arhivă, precum notițe, scrisori și caiete care i-au aparținut.
Fiind vorba despre un fotograf care și-a petrecut anii de formare în mediul newyorkez al anilor ’60, într-o perioadă în care societatea începea să lupte pentru drepturile comunităților defavorizate, majoritatea lucrărilor ei au în prim-plan oameni marginalizați, care nu se conformau normelor sociale ale epocii. Printre cele mai cunoscute subiecte abordate se numără persoanele fără adăpost din Seattle, cele cu dizabilități din Oregon, familiile din lumea circului și lucrătoarele sexuale din Mumbai, portretizate pentru a destigmatiza circumstanțele în care se aflau și pentru a încuraja privitorii să depășească stereotipurile și prejudecățile cu care erau obișnuiți.

Astfel, ea trăia alături de subiecții săi săptămâni întregi, studiindu-le caracterele și construind pe baza lor povești vizuale pe care adesea le continua pe parcursul mai multor ani, rămânând în contact cu cei pe care îi cunoștea.
Cel mai faimos exemplu este povestea lui Erin Charles, cunoscută sub numele de Tiny, pe care a început să o fotografieze atunci când avea 13 ani și trăia pe străzile din Seattle, proiect numit inițial Streetwise. Treizeci de ani mai târziu i-a continuat istoria în colecția Streetwise Revisited.
Întrebată despre arta sa, Mary Ellen Mark spunea:
„Dacă ești interesat de fotografie pentru că o iubești, trebuie să știi să te motivezi singur, să fii perfecționist și să nu renunți niciodată.”
Text de Claudia Aldea | Art Expo | Opinii





