Azzedine Alaïa: Couturier Collectionneur
Considerat o figură de referință care a redefinit conceptul de eleganță, designerul tunisian Azzedine Alaïa a reușit să cucerească industria modei prin creațiile sale inovatoare, moștenirea fiindu-i marcată de o puternică pasiune pentru frumusețe și perfecțiune.
După ce a descoperit în copilărie revista Vogue și a studiat la École des Beaux-Arts din Tunisia, în 1957, când avea doar 17 ani, s-a mutat la Paris, devenind croitor pentru cele mai prestigioase case de modă ale vremii, printre care se numără Christian Dior, Guy Laroche și Thierry Mugler. În anii ’70, și-a deschis primul atelier în apartamentul său de pe Rue de Bellechasse, în care a creat, punând accent pe sculptarea siluetelor feminine (obișnuia să așeze materialul pe modele și să realizeze tăieturile în jurul lor) și pe folosirea materialelor de înaltă calitate, ținutele clientelor, precum Marie-Hélène de Rothschild, Louise de Vilmorin și Greta Garbo.
În 1980, Alaïa a făcut tranziția către spații mai mari din Paris, iar până în 1988 a deschis boutique-uri în Beverly Hills și New York, căpătând, în presă, denumirea de King of Cling. Alături de cariera sa remarcabilă în sfera haute couture, designerul a fost pasionat de artă și obiecte valoroase, colecția sa personală incluzând atât tablouri semnate de Schnabel, Basquiat și Bourgeois, cât și mobilier, și piese vestimentare.
Pornind de la acest aspect al vieții lui, până pe 21 ianuarie, la Palais Galliera, din Paris, sunt dezvăluite, pentru prima dată, 140 de articole din arhiva creatorului, într-o expoziție intitulată Azzedine Alaïa: Couturier Collectionneur.
Începând cu momentul în care Cristóbal Balenciaga și-a închis casa de modă, în 1968, inspirat de schimbările aduse de maestrul spaniol, pasiunea pentru istoria modei l-a făcut pe Alaïa să acumuleze peste 20.000 de piese (ascunse în timpul vieții, fără a fi prezentate în Franța sau în alte locuri din lume), care documentează arta celor pe care i-a considerat adevărate iconuri.
De la sfârșitul secolului al XIX-lea și până la creațiile designerilor contemporani lui (a încetat din viață în anul 2017), fiecare obiect poartă vizitatorii prin evoluția industriei modei alături de nume precum Jean Paul Gaultier, Comme des Garçons, Alexander McQueen, Thierry Mugler, Yohji Yamamoto, Jean Patou, Paul Poiret, Gabrielle Chanel, Elsa Schiaparelli și Christian Dior.
Ca o extensie a expoziției, la Salle Matisse pot fi admirate și trei costume de scenă create de Henri Matisse pentru Ballets Russes, în 1919, ele amintind de modul în care Azzedine Alaïa privea fuziunea dintre vestimentație și artă:
„Omul nu este o mașinărie. Mai ales când vine vorba de creație.”
Text de Claudia Aldea | Opinii
foto © Azzedine Alaïa Foundation