ACHINOAM CINA | Universul artistic al unui designer de bijuterie: machiaj, dans modern și semințe încolțite la Romanian Jewelry Week 4.0
Achinoam Cina este un designer de bijuterie polivalent care jonglează între machiaj pentru mirese și design de bijuterie pentru inelele de logodnă, creează piese de autor pentru performance-uri coregrafice de dans modern și este profesor în argint în departamentul de design de bijuterii de la Shenkar College.
La Romanian Jewelry Week 4.0 participă în cadrul colectivei Global Design Graduate Show Award (în colaborare cu Gucci) cu colecția „Seeds”, o cercetare morfologică despre legătura dintre artă și design, emoție și intelect, combinând o varietate de materiale – inclusiv argint pur, bumbac, in și semințe încolțite.
Spune-ne despre tine, care este legătura dintre a fi make-up artist și, de asemenea, un designer de bijuterie?
De când eram copil, întotdeauna am creat ceva și am atins materialele – îmi plăcea să sculptez, să cos și să pictez.
Înainte de a veni să studiez la Colegiul Shenkar, lucram pentru a mă întreține și căutam o altă direcție de creație care ar putea deveni o carieră în viitor. M-am gândit să studiez machiajul cu efecte speciale, așa cum este folosit în televiziune și teatru. Pentru a învăța asta, trebuie să înveți noțiunile de bază la cursurile de machiaj de frumusețe și modă.
De acolo, mi-am dat seama că efectele speciale s-ar putea să nu fie pentru mine, dar lumea frumuseții nu este atât de intimidantă pe cât credeam și de fapt chiar mă atrage. Aveam deja echipamentul de bază, iar din când în când mai machiam un prieten, iar ulterior am învățat să lucrez și cu părul din cauza cererii clienților.
Puțin câte puțin a crescut, din gură în gură, în paralel cu un alt loc de muncă, și în paralel cu studiile mele de 4 ani la Shenkar. Astăzi combin machiajul cu celelalte ocupații ale mele. Fac în principal machiaj pentru mirese și familiile lor. Este un loc de muncă sezonier și controlez cantitatea de muncă, așa că sunt fericită să o combin cu celelalte activități ale mele.
Aceste două lumi, frumusețea și bijuteriile, se suprapun în anumite privințe.
Ambele ating literalmente pielea umană, iar în ambele lucrez cu o mare varietate de materiale. Ambele necesită multă sensibilitate față de persoana din fața mea. Și, în ambele, îmi exprim creativitatea.
Ceea ce iubesc cel mai mult este când o clientă căreia i-am făcut un inel de logodnă (de obicei ca o surpriză) mă invită să-i fac coafura și machiajul pentru ziua nunții! Îmi place să fac parte din poveste și să însoțesc oamenii în bucuriile lor.


Ce ar trebui să știe un designer la început de drum?
Eu însămi sunt încă la începutul călătoriei mele ca designer de bijuterie.
Dar simt că am câștigat câteva mile ca artist de machiaj, așa că știu deja ceva despre munca independentă. Este nevoie de câțiva ani pentru a stabiliza o afacere, trebuie să investești foarte mult la început, iar rezultatele nu apar imediat.
Cea mai grea parte este să înveți să te prețuiești pe tine însuți, iar asta este esențial ca freelancer.
Cei mai buni clienți care vin la mine sunt cei care vin prin recomandări de la rude. Este un clișeu – dar greșelile sunt cel mai bun mod de a învăța, așa că nu fi atât de supărat pe tine pentru că pur și simplu nu poți ști totul. Ar trebui să fii mereu în mișcare și să ai încredere în drumul tău.
Ultimul an, după ce am absolvit, a fost greu pentru mine la început pentru că m-am simțit copleșită de toate oportunitățile și nu știam cum să le abordez.
Am simțit că mușcă mai tare decât poate mesteca cineva şi atunci mi-am spus ‘Când voi mai avea ocazia să ating atâtea lucruri?’, apoi am început să spun ‘Da’ tuturor, ca abordare, iar asta mi-a deschis posibilități largi, inclusiv un proiect lung cu un dansator modern care a integrat bijuterii de autor într-un performance coregrafic. Și o ofertă de a preda propriul meu curs de argint la Departamentul de Studii Străine din Shenkar.
Cum alegi conceptele colecțiilor tale?
Știu despre mine că lucrez cel mai bine și mă distrez cel mai mult atunci când vine vorba de un proces care necesită o cercetare amănunțită, îmi place să ajung în detaliul lucrurilor pentru ca totul să funcționeze armonios.
În cadrul proiectului cu dansatorul și coregraful Reches Itzhaki a trebuit literalmente să vin cu idei pentru mișcările dansului său, astfel încât să am o bază pentru a lucra cu el. În același timp, să mă gândesc la funcționalitatea bijuteriilor și la mediul în care ar trebui să funcționeze – în acest caz, scena.


De exemplu, una dintre lucrările sale tratează în mod amorf figura unui cocon care se deschide spre lume – este limitată și are nevoie de îndrumare, pe care o primește de la o figură feminină puternică, figură care are capacitatea de a vedea pentru el și relația care se dezvoltă între ei în timpul dansului.


Reches este un dansator căruia îi place să experimenteze și să îndrăznească pe scenă – așa că am creat o piesă pentru ochii lui, iar el a dansat de fapt fără să vadă publicul. Efectul sclipiciului metalic asupra ochilor săi acoperiți a fost puternic și a adăugat foarte mult la experiența spectatorilor cu dansul.


Ce ne poți spune despre colecția de la ROJW 4.0? De unde a venit ideea?
Colecția pe care o prezint la ROJW este proiectul meu final ca parte a diplomei mele de licență în departamentul de design de bijuterii de la Shenkar College.
Colectarea de semințe a venit mână în mână cu un proces emoțional pe parcursul anului în care am descoperit mai multe despre logica formală care există în natură și în corpurile noastre decât credeam. Cercetarea pe care o făceam a început în interiorul meu – și a continuat în afara mea.
A fost căsătoria dintre artă și design. Emoție și intelect.


Am combinat o varietate de materiale – inclusiv argint pur, bumbac, in și semințe încolțite, toate centrate în jurul unei singure forme – forma ovală ascuțită. A apărut la începutul proiectului, când aveam de-a face cu o problemă traumatizantă pentru mine și am vrut să exprim durerea prin material. După ce a apărut – mi-am dat seama că a apărut mai devreme în lucrările mele și am început să mă uit mai adânc în el.
Aici a apărut designul – mi-am dat seama că servește o funcție în natură – fie că este sub forma frunzei ale cărei capete ascuțite, pe de o parte, permit fluidelor să curgă de la rădăcini la frunză – la suprafața mare, să fotosintetizeze și pe de altă parte cu un capăt ascuțit care știe să coboare prin ea roua colectată. În ochiul uman – forma este de fapt un rezultat al pielii care protejează globul ocular.


Este, de asemenea, forma seminței, a unei răni și a organului sexual feminin, iar în toate acestea servește o funcție de includere, conducere și creștere (În scurtmetrajul meu Circulate 2.0, prezentat și în Romanian Jewelry Week, este prezentată cercetarea morfologică).
Pe lângă problemele sensibile cu care mă confruntam, care se învârteau în jurul pierderii controlului și uitării – îmi plănuiam și propria nuntă. Confruntarea cu aceste două extreme a fost esența proiectului: viață și moarte, creștere și ofilire, bucurie și tristețe.
Înțelegerea faptului că totul în natură există datorită rezistenței sale – rezistența la finalul său. Și, de fapt, ele nu sunt două capete, ci două puncte pe același cerc care își permit unul altuia să existe.


Care a fost evenimentul de referință la care ați participat și v-a ajutat cariera?
Cred că a fost atunci când am fost informată că proiectul meu a fost selectat pentru a fi prezentat la Marze Gallery World Graduate Exhibition din Olanda.
Când crezi atât de mult în proiectul tău și te simți atât de conectat la el, este corect să-l arăți lumii.
Și deși nu am fost acolo fizic și nu am idee ce au experimentat oamenii când l-au văzut, sper că a atins pe cineva care a putut simți ceva, chiar și fără să cunoască întreaga poveste și cercetarea din spatele ei.
Obișnuiam să creez în principal pentru mine, acum știu că este de mare importanță să împărtășesc lucrările cuiva, procesele din spatele lucrărilor și povestea umană.


Cum vezi viitorul bijuteriei? Care sunt tendințele în bijuteria internațională contemporană?
În opinia mea, ceea ce fac bijuteriile contemporane speciale este combinația perfectă dintre artă, design și măiestrie.
Deoarece bijuteriile sunt de obicei asociate cu amintiri și identitate, este despre emoții și experiențe personale – aici intervine arta.
În același timp, ele ar trebui să țină cont de corpul pe care sunt purtate, să fie purtate și funcționale și să încorporeze multe componente ale materialului și formei – aici intervine designul.
Combinația dintre cele două, în opinia mea, face cel mai autentic domeniu de design, unde emoția se întâlnește cu intelectul. Sper și cred că acest lucru va continua, se va extinde și va atinge din ce în ce mai mulți oameni din lume și va deveni mai puternic pentru că are un loc echitabil în lume, apropiind inimile și creând o înțelegere că suntem cu toții, ființe umane, din același material, suferă aceleași dureri și se bucură de aceleași plăceri.


Ce părere ai despre bijuteria contemporană din România?
Aștept cu mare nerăbdare Romanian Jewelry Week, deoarece am decis să zbor la vernisajul expoziției și să fiu prezentă acolo.
Sunt foarte fericită că am această oportunitate de a vizita o țară în care nu am fost niciodată și aștept cu nerăbdare să cunosc mai mulți artiști din acest domeniu frumos.
Urmăresc cu sârguință pagina de Instagram a ROJW și sunt deja încântată și uimită de bijuteriile celorlalți designeri. Sunt sigură că bijuteriile vor fi și mai uimitoare live și aștept cu nerăbdare să mă inspir din ele.
Interviu de ALEXANDRA BUJENIŢĂ | Lifestyle | Interviuri
Cover foto Maya Shochat
Romanian Jewelry Week
Romanian Jewelry Week este un proiect anual internațional organizat de Assamblage – Asociația Națională a Autorilor și Designerilor de Bijuterie Contemporană, care reunește în fiecare ediție peste 200 designeri și colective din întreaga lume.
Este în prezent cel mai amplu și important eveniment dedicat bijuteriei contemporane din România.
Ediția a patra va avea loc în perioada 4-8 octombrie 2023 la Biblioteca Națională a României și în alte patru locații conexe.