Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 06/09/2023
Muzică / Dialoguri fără note

DIALOGURI FĂRĂ NOTE | Despre Plattform K+K cu KIRILL KOBANTSCHENKO, un violonist şi DJ cu totul aparte

Ioan Big De Ioan Big
Comentarii DIALOGURI FĂRĂ NOTE | Despre Plattform K+K cu KIRILL KOBANTSCHENKO, un violonist şi DJ cu totul aparte Share DIALOGURI FĂRĂ NOTE | Despre Plattform K+K cu KIRILL KOBANTSCHENKO, un violonist şi DJ cu totul aparte


Despre Plattform K+K cu KIRILL KOBANTSCHENKO, un violonist şi DJ cu totul aparte

A Sense of Mosaic este un titlu sugestiv pentru periplul muzical pe care ansamblul austriac Plattform K+K îl propune melomanilor în Festivalul George Enescu, întrucât, în aceeași seară, pe 9 septembrie, și pe aceeaşi scenă (Ateneul Roman), vom asculta, în interpretarea acestuia – cu tanăra soprană Valentina Nafornită ca invitată -, deopotrivă arii vechi, de Respighi, și mai noi, de Gershwin, suita din Der Rosenkavalier al lui Strauss, dar și tangoul dedicat iernii din Buenos Aires al lui Piazzolla, într-un “mozaic” extrem de efervescent și de neobișnuit pentru un recital de muzică de cameră.

Despre cum s-a coagulat Plattform K+K, unul dintre cele mai versatile și multifațetate colective independente ce performează actualmente pe scenele europene, indiferent că avem în vedere Musikverein din Viena sau Konzerthaus Berlin… am stat de vorbă cu KIRILL KOBANTSCHENKO, fondatorul acestuia, prim violonist în Wiener Philharmoniker de la începutul anilor 2000, un mare pasionat de muzică în toate formele sale de expresie, de la Jazz pană la Disco și House.

KIRILL KOBANTSCHENKO

Plattform K+K aniversează 15 ani de existență, dar povestea formării grupului rămâne încă inedită pentru mulți melomani. Drept urmare, să o luăm de la început…

Într-adevăr, l-am fondat în 2008, însă am susținut primul concert cu public abia în 2009, întrucât a trebuit să definim mai limpede conceptul și să punem la punct un program.

Spun asta pentru că Plattform K+K nu este un ansamblu în sensul obișnuit al cuvântului, embrionul ideii sale născându-se de fapt, cu destul de mult timp în urmă, în grupul nostru de prieteni, care eram cu totii pasionați de a explora lucruri diferite în muzică și tânjeam după o cale de a interpreta în mod regulat programe cu lucrări pe care le consideram mai deosebite.

Atunci, ceea ce am făcut eu, au fost câțiva pași concreţi în direcția asta, să dezvolt practic ideea și să discut cu cu cei de la Musikverein posibilitatea de a susține acolo măcar un concert.

Ideea? Să cântăm muzică de cameră, dar nu într-un aranjament uzual, nu ca un cvartet de coarde sau ca un trio cu pian, tocmai pentru că există atâtea și atâtea lucrări foarte frumoase de muzică de cameră ce nu sunt compuse pentru asemenea formule și care, în plus, sunt extrem de puțin cunoscute de către public.

Asta a fost dorința și ideea mea.

KIRILL KOBANTSCHENKO

Înțeleg, însă unicitatea Plattform K+K constă în mobilitate și flexibilitate muzicală, calități ce nu sunt asociate curent muzicii de cameră, relativ stricte în termeni performativi. Ce anume te-a făcut să perseverezi în materializarea ideii?

Întrebarea ta mă face să mă întorc și mai mult în timp. M-am născut în Ucraina la finele anilor ’70, mai exact în 1978. Mama era pianistă de muzică clasică, iar tatăl meu era un muzician foarte, foarte deschis la minte, ce începuse să cânte la violă în liceu și devenise un autodidact pasionat de Jazz… am crescut deci în casă cu un amalgam extraordinar de stiluri muzicale diferite.

Studiind la Conservator Jazz-ul și muzica Pop, la începutul anilor ’80, tatăl meu asculta enorm de multă muzică, foarte diversă, pe orice suport, de la casete audio până la viniluri.

Drept urmare, eu am crescut cu muzica în suflet, interesat de o multitudine de lucruri ce țin de aceasta. Sigur, după cum știi, am perseverat în a studia vioara și am ajuns în 2001 în Orchestra Operei de Stat și a Filarmonicii din Viena, dar acest interes pentru stiluri muzicale diferite mi-a rămas în permanență intact.

La fel s-a întâmplat în cazul “platformei”, ansamblul s-a coagulat într-o primă formă ca unul de muzică clasică, însă el a evoluat rapid – fiindcă asta ne doream – într-o direcție interesantă și inedită.

Acest detaliu legat de eclectismul gusturilor tale explică nu doar cum ai ajuns să ai o viață artistică complementară cu cea din Filarmonică, prin Plattform K+K, dar și una paralelă, ca DJ de muzică Disco-House…

Da, absolut, iubesc să fac asta! Încă din studenție, adoram să ies cu prietenii în oraș, mai ales după zilele interminabile de exersat la vioară și, mai mult, atunci când organizam chefuri cu ai mei colegi, întotdeauna eu făceam pe DJ-ul… cu casete audio.

Așa că, la intrarea mea în orchestră, la Viena, primul cadou de Crăciun pe care mi l-am făcut singur a fost un set de două platane și un mixer, ca să le am în camera mea.

Pentru mine, înseamnă mult mai mult decât să te joci cu niște LP-uri, este o călătorie muzicală în decursul căreia ai posibilitatea să creezi diferite nivele de energie. Din cauză că iubesc să fiu DJ, indiferent că e vorba de platane sau de un laptop, acestea reprezintă pentru mine un instrument muzical cu ajutorul căruia pot transporta publicul oriunde îmi doresc.

KIRILL KOBANTSCHENKO

Revenind la Plattform K+K, de ce ai folosit în nume cuvântul “platformă”? Sună foarte… ingineresc.

Ei bine, așa s-a nimerit.

Nu căutam să fie un nume special, ieșit din comun, ci doar unul care să descrie o bază pe care se pot clădi artistic programe foarte diferite… mi-am imaginat un imens teren de joacă muzical pe care se pot întâmpla tot felul de lucruri frumoase, atât din perspectiva mea de violonist de muzică clasică, cât și din cea de DJ.

Asta-i tot, numele unui ansamblu ce iese din canoanele tradiționale… dar, dacă vrei, totuși, să îi cauți și un sens metaforic, gândește-te la un peron [‘plattform’ în germană – n.r.] dintr-o gară, de unde pleacă și vin continuu diverse garnituri.

Eu nu m-aș duce însă chiar până într-acolo, fiindcă, în fond, suntem în continuare doar un grup de prieteni pasionați care alcătuim acest colectiv și, cei mai mulți dintre noi, suntem și colegi în orchestră [a Filarmonicii din Viena – n.r.].

Formăm o echipă în care mai facem și schimbări sau ne împărțim repertoriul, în funcție de cum i se potrivește mai bine unuia sau altuia dintre noi un anume program sau cât de mult acesta îl atrage pe fiecare astfel încât să îi aloce timp pentru a-l pregăti.

Asta nu înseamnă însă că suntem un grup mare, ci doar o mână de oameni care ne înțelegem foarte bine muzical.

Că veni vorba de repertoriul de concert, inclusiv cel din cadrul Festivalului Enescu este unul foarte eclectic. Ne purtați de la Brahms la Piazzolla. Cum vă concepeți programul unui recital?

O să apelez tot la o figură de stil, sper să ți se pară inteligibilă, fiindcă, în ce mă privește, conceperea unui program nou reprezintă cu adevărat o călătorie foarte importantă de fiecare dată: este precum situația unui chef bucătar dintr-un restaurant de renume care trebuie să își imagineze periodic un meniu nou. Acesta e cartea lui de vizită profesională.

Programul de concert… este a mea. Iar interesul nostru de a interpreta stiluri muzicale diverse și de a pune cap la cap lucrări ale unor compozitori foarte diferiți între ei pe parcursul unei singure seri nu e ceva ușor de materializat într-un program care să aibă noimă pentru auditoriu.

Fiindcă nu e vorba de a face un playlist ordinar, ci de a antrena publicul realmente, de a-i crea și acestuia senzația acelei călatorii muzicale de care vorbeam, de a-i mișca ceva în suflet și în inimă printr-o serie fluent legată de culori ale muzicii.

KIRILL KOBANTSCHENKO

În programul recitalului de la București, am remarcat Danza ritual del Fuego. Asta mă conduce la o paranteză: anul trecut, Plattform K+K a cantat “Focul” lui de Falla cu pionierul scenei Techno vieneze din anii ‘90, Peter Zirbs…

Da, a fost realmente un proiect foarte interesant, însă atunci am interpretat o altă versiune a lucrării, mai scurtă, ca parte a patru concerte dedicate elementelor naturii. Acum vom cânta versiunea originală creată de compozitor pentru pian și cinci instrumente cu coarde.

Anul trecut, Peter Zirbs, cu echipamentele sale electronice, a amplificat ideea de foc prin intervenții și racorduri pe partitura originală, realizate cu mici compoziții proprii și sunete de coloratură.

KIRILL KOBANTSCHENKO

La Ateneu nu veți avea aceste inflexiuni de Electronica, dar este inedită prezența, alături de Plattform K+K, a Valentinei Naforniță. Cum ați ajuns la colaborarea cu soprana din Moldova?

Cântând de peste 20 de ani în orchestra Operei o cunosc pe Valentina [membră, la rândul ei, al ansamblului Operei de Stat din Viena – n. r.] și este o artistă extrem de interesantă, inclusiv din punct de vedere a coloraturii vocii sale, care a făcut-o ideală pentru programul pe care noi l-am gândit pentru acest recital, mai ales trecerea de la Brahms la acea compoziție mai puțin cunoscută a lui Saint-Saëns, Violons dans le soir, făcută parcă special pentru vocea ei.

E uimitoare! Abia aștept să cântăm cu ea, mai ales această lucrare, care, practic, este străină publicului larg.

KIRILL KOBANTSCHENKO

Cum reușești să te detașezi și să treci fără un efort aparent de la a urma ritmul în orchestra filarmonicii la a reinterpreta ritmurile în Plattform K+K și, apoi, a genera ritm ca DJ?

E simplu, ard în interiorul meu pentru muzică. Este felul meu de a trăi.

Aș vrea oare să devin tot muzician dacă s-ar da timpul înapoi? Da, cu certitudine!

Dar, altfel, nu e simplu să conectez toate astea între ele, pentru că am mult de lucru cu orchestra, de fapt cu cele două orchestre, fiindcă cea o Operei de Stat și cea a Filarmonicii din Viena sunt alcătuite, practic, din aceiași oameni, plus postura mea de lider al acestui proiect de suflet, care e Plattform K+K… și am și o familie, am un copil.

Deci… dorm mai puțin! Așa cum spuneam însă, eu mă consum interior pentru asta, trăiesc pentru muzică!

Interviu de IOAN BIG

Foto header © Casanova Sorolla

Surse foto: www.plattformkk.com / www.festivalenescu.ro

Citește mai multe articole din MUZICĂ.

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută