Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 27/07/2023
Eat & Drink Lifestyle

NUTRIȚIE | Alimentația & hormonii

Maria Martac De Maria Martac
Comentarii NUTRIȚIE | Alimentația & hormonii Share NUTRIȚIE | Alimentația & hormonii
alimentatia-si-hormonii


Alimentația & hormonii

Hormonii sunt substanțe biochimice secretate de către glandele endocrine (tiroida, hipofiza, ovare, suprarenale, pancreas etc.) și au rolul de a regla anumite funcții importante ale organismului.

Modificări foarte mici ale cantității acestora pot determina modificări majore ale funcționării organismului nostru, iar dezechilibrele hormonale pot duce la apariția bolilor cronice.

Dezechilibrele hormonale pot apărea la orice vârstă și au cauze dintre cele mai diverse: stresul, alimentația, anumite medicamente, poluarea, zestrea genetică etc.

Simptome des întâlnite în cazul dezechilibrelor hormonale:

  • Schimbări ale menstruației
  • Oboseală și iritabilitate
  • Acnee
  • Insomnie
  • Schimbări rapide de dispoziție
  • Creștere în greutate

alimentatia-si-hormonii

Tratamentul dezechilibrelor hormonale severe se realizează sub îndrumarea medicului specialist.

În cazul afecțiunilor hormonale ușoare, dar care ne pot afecta sănătatea și calitatea vieții în mod semnificativ, anumite modificări simple făcute în stilul nostru de viață pot aduce beneficii majore.

Iată câteva astfel de ajustări:

  • evitarea consumului de zahăr și de produse care conțin cantități mari de carbohidrați simpli (dulciuri concentrate, patiserii, prăjituri) poate determina reducerea nivelului de insulină la persoanele obeze, poate îmbunătăți situația persoanelor cu diabet de tip 2 sau a celor cu sindrom de ovar polichistic.
  • consumul constant de proteină (provenită din carne slabă sau proteine vegetale de calitate) poate regla hormonii foamei (grelina) și sațietății (leptină), astfel încât să reducem aportul excesiv de alimente și, indirect, toate afecțiunile determinate de obezitate și diabet.
  • consumul moderat și constant de grăsimi sănătoase omega 3 (din pește gras, nuci, semințe de in), în detrimentul celor saturate sau trans, contribuie la sănătatea sistemului nervos, sistemului cardiovascular și a inimii. În plus, aduce beneficii persoanelor afectate de anxietate și depresie.
  • prezența constantă a fibrelor alimentare solubile și insolubile în dieta noastră zilnică ne asigură un tranzit corect și un microbion echilibrat care contribuie la modularea imunității nespecifice. Lipsa fibrelor ne face să ne simțim balonați, obosiți, iritați.
  • consumul de alimente fermentate (kefir, iaurt, borș, fructe fermentate) reprezintă o sursă excelentă de probiotice, care ajută la menținerea echilibrului bacteriilor bune din intestine. Mai mult, produsele lactate fermentate conțin calciu, important pentru sănătatea oaselor și pentru hormonii tiroidieni.

Alături de o nutriție echilibrată, reducerea sau gestionarea stresului, calitatea somnului, hidratarea și mișcarea zilnică ne ajută să ne menținem echilibrul hormonal și ne întregesc stilul de viață sănătos.

Text de Maria Martac | Nutriție | Recomandări

Maria Martac este biolog, tehnician nutriționist, health coach.
www.mariamartac.ro

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută