Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Icon Film Zile si Nopti 28/02/2023
Film / Videodome

VIDEODOME | “LADIES AND GENTLEMEN, THE FABULOUS STAINS” (1982, r: Lou Adler)

Ioan Big De Ioan Big
Comentarii VIDEODOME | “LADIES AND GENTLEMEN, THE FABULOUS STAINS” (1982, r: Lou Adler) Share VIDEODOME | “LADIES AND GENTLEMEN, THE FABULOUS STAINS” (1982, r: Lou Adler)
LADIES AND GENTLEMEN, THE FABULOUS STAINS


Sub masca relaxată a unei dramedii muzicale cu adolescenţi, “Ladies and Gentlemen, The Fabulous Stains”, al cărui titlu iniţial a fost “All Washed Up”, film produs de Paramount Pictures, reprezintă în fapt o satiră inedită la adresa Pop-Rock-ului (şi nu numai) din efervescenţii dar tulburii ani ai perioadei post-Punk/pre-MTV, oarecum limitată ca atractivitate la generaţiile de cinefili care au trăit acele vremuri ori sunt fanii muzicii care le-au caracterizat şi care vor savura apariţia unor muzicieni precum Paul Simonon sau Steve Jones.

VIDEODOME | “LADIES AND GENTLEMEN, THE FABULOUS STAINS” (1982, r: Lou Adler)

Cu 40 de ani în urmă, după doar câteva proiecţii-test, filmul a fost expediat direct pe cablu TV, nefiind practic difuzat niciodată în cinematografe, şi abia mult mai târziu, cu lentoare, şi-a câştigat statutul de film-cult, fiind adoptat în circuitul Arthouse.

Un show de televiziune surprinde în direct cum adolescenta Corrine Burns (Diane Lane, înainte de a fi descoperită de F.F. Coppola şi inclusă în distribuţia “The Outsiders” şi “Rumble Fish”) este concediată dintr-un fast-food după ce are o izbucnire în faţa clienţilor: “Acest oraş a murit cu mulţi ani în urmă!“.

E vorba de mica localitate Johnstown – în film referirea este la Charlestown însă imaginile cu oţelăriile din suburbie contrazic premiza – din Pennsylvania, afectată major de inundaţii în 1977, a cărei populaţie şi economie se aflau într-un puternic declin. Dar nu acesta e subiectul ci însăşi Corrine, ajunsă prematur la un grad de cinism înfricoşător datorită morţii ambilor săi părinţi, care, după apariţia la TV, primeşte peste 8.000 de scrisori de susţinere de la adolescente de pe întreg continentul.

VIDEODOME | “LADIES AND GENTLEMEN, THE FABULOUS STAINS” (1982, r: Lou Adler)

Mass-media începe să fie interesată de tânăra rebelă dezorientată, falită şi cu liceul neterminat, ajunsă de râsul întregului cătun (în frunte cu propria mătuşă, interpretată de Christine Lahti, lansată de Norman Jewison în “… And Justice for All” din 1979), dar care şi-a făcut împreună cu sora şi cu verişoara sa (Laura Dern, la primul său rol mai consistent din carieră) o trupă Rock, The Stains.

Mai ales după ce aceasta este aleasă, în lipsă de alte opţiuni, de un promoter şmecheraş cu alură de muzicant de Reggae din suburbii (Barry Ford) să cânte în deschidere la grupul de Punk ‘importat’ din UK, The Looters, care le detronează în preferinţele publicului din micile săli de concert destinate tineretului provincial pe fosilele Glam-Rock de la… Metal Corpses.

VIDEODOME | “LADIES AND GENTLEMEN, THE FABULOUS STAINS” (1982, r: Lou Adler)

Evident, toate numele sunt fictive însă muzica nu, căci ea este compusă în cea mai mare parte de Steve Jones şi Paul Cook de la Sex Pistols şi interpretată pe bune în film de Jones (chitară), Cook (baterie), Paul Simonon de la The Clash şi de aproape irecognoscibilul datorită vârstei fragede… Ray Winstone (solist vocal), departe de look-ul matur din “Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull”, “Hugo” sau “The Departed”. Aceştia formează cvartetul the Looters, iar în Metal Corpses pot fi văzuţi şi ascultaţi Vince Welnick (chitară) şi Fee Waybill (voce) din trupa de Rock din San Francisco The Tubes, autorii pieselor de succes la vremea aceea “White Punks On Dope” şi “She’s A Beauty”.

VIDEODOME | “LADIES AND GENTLEMEN, THE FABULOUS STAINS” (1982, r: Lou Adler)

The Stains, modelate ca o pastişă la The Runaways, trupa lui Joan Jett din perioada sa Glam “Cherry Bomb”, sunt un trio de fete complet inept, care habar n-are să cânte… nimic (nu întâmplător piesa lor de debut se numeşte “Waste of Time”). Atitudine, rebeliune nativă, filosofie puerilă de doi bani şi o amoralitate ce ar speria orice asistentă TV de la noi (deşi ştie că nu posedă vreun talent deosebit calcă pe cadavre în faţa mass-media pentru a-şi face publicitate)! ‘Acid-Rock is dead’ (la propriu), presa vinde nu talentul, imaginea face succesul şi nu calitatea artistică, iar succesul tinerei rezidă în ceea ce declară, nu în ceea ce performează pe scenă!

Monologul jamaicanului este delicios, la fel punkerii-amatori ce cântă despre “profesionişti” sau plagierea fără scrupule de către Corrine a piesei lor şi a look-ului ei “Aladdin Sane” a lui David Bowie… ca şi reacţia întârziată a britanicilor (în faţa unui public de fane tembelizate şi amorfe ale grupului The Stains, care nici măcar nu înţeleg ce li se spune, căci nu vorbesc decât “americana” şi le arată la unison degetul mijlociu). Join the Professionals! MTV made Superstars!

Modele de mucava sau nu, începem acum, după mai bine de trei decenii, să decantăm şi să analizăm cu ce-am mai rămas… “Ladies and Gentlemen, The Fabulous Stains” a devenit cu timpul un film-cult clasic în patrimoniul culturii Pop, cu o influenţă notabilă asupra mişcării Riot Grrrl de la începutul anilor ’90, al cărui responsabil este compozitorul şi aranjorul Lou Adler, producător a Monterey Pop Festival, cumnatul lui Daryl Hannah, recompensat cu o stea pe Hollywood Walk of Fame pentru contribuţia sa la muzica de film şi despre care… legenda spune că ar fi refuzat să regizeze “Airplane!” în favoarea acestui proiect. Film de pus în raft exact lângă “Streets of Fire, fabula Rock’n’Roll al lui Walter Hill.

VIDEODOME | “LADIES AND GENTLEMEN, THE FABULOUS STAINS” (1982, r: Lou Adler)

Text de IOAN BIG

» Vezi alte articole din secțiunea VIDEODOME.

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută