Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 25/10/2022
Muzică

Cântecul miraculos / Retracing Bartok 2022

Alexandra Dobre De Alexandra Dobre
Comentarii Cântecul miraculos / Retracing Bartok 2022 Share Cântecul miraculos / Retracing Bartok 2022
Sala Multifuncțională, Consiliul Județean Timiș


Cântecul miraculos / Retracing Bartok 2022

 

29 OCT __ 19:00 __ Sala Multifuncțională, Consiliul Județean Timiș

Luând numele de la faimosul balet a lui Bartók, renumitul duo format din pianistul newyorkez de origine română Lucian Ban și violistul american nominalizat la Grammy Mat Maneri se întorc la Timișoara pentru The Miraculous Song / Retracing Bartók 2022 .

Comisionat de JazzUpdates și curatoriat împreună cu cei doi muzicieni, conceptul muzical propus pentru această ediție a Retracing Bartók abordează o serie de cântece de recoltă, colinde, piese instrumentale și vocale colectate de Bartók în Transilvania și Banat la începutul secolului XX, pentru a scoate la iveală miracolul și forța vitală a acestor cântece populare prin limbajul improvizației și jazz-ului contemporan.

Lucian Ban și Mat Maneri au lucrat pentru prima dată împreună în 2009 cu octetul multiplu premiat Enesco Re-Imagined , urmat de diverse proiecte, printre care un trio iconic pentru avangarda europeană Evan Parker (Sounding Tears), propriul cvartet microtonal al lui Mat Maneri, DUST și pregătesc acum lansarea Oedipe Redux , o interpretare radicală a operei lui George Enescu.

Modul lor radical de reinterpretare a cântecelor populare transilvănene este, după cum spune JAZZ TIMES, „un act de omagiu, cât și de transformare” și a adus aprecieri imediat în rândul fanilor și a criticilor de specialitate.

Numit de ziarul britanic The Guardian „A name to watch” și consider „unul dintre cei mai talentați pianiști de jazz care s-au mutat la NYC” (Bruce L. Gallanter, Downtown Music Gallery), Lucian Ban și-a câștigat renumele pe scena jazz-ului internațional printr-o serie de albume și colaborări cu nume de primă mână și este recunoscut pentru sinteza extrem de personală între jazz și muzica tradițională românească, pentru reimaginarea muzicii lui George Enescu prin prisma improvizației și pentru căutarea unui ideal al jazz-ului cameral.

Muzica lui a fost descrisă drept „un triumf al comunicării emoționale și muzicale” (All About Jazz), „răvășitoare, misterioasă” (New York Times), „neortodoxă dar fascinant de frumoasă” (The Guardian), „atemporală și plină de viață” (Downbeat).

Nominalizat în 2006 la Premiile Grammy pentru „Cel mai bun album de muzică alternativă” , Mat Maneri este recunoscut drept dintre cei mai creativi muzicieni de jazz de azi, un adevărat „copil nebun”al avangardei americane.

În 1990 Mat a fondat prestigiosul Joe Maneri Quartet împreună cu tată său și cu Randy Peterson. Mat a început să scoată albumul ca lider de grup în 1996 și a dezvoltat patru ansambluri muzicale.

Pianiștii Paul Bley, Cecil Taylor, Matthew Schipp și Borah Bergman l-au solicitat pe Mat Maneri să lucreze cu ei în locuri precum Montreal Jazz Festival, Library of Congres și în concerte pe scena din toată Europa.

Fără să poată fi inclus într-o categorie anume, versatilitate sale muzicale, Mat a mai lucrat cu Joe Morris, John Medeski, Tim Berne, Cecil McBee, TK Ramakrishnan, Franz Kogelman, Roy Campbell, Spring Heel Jack, Draze Hoops și apare. pe CD-ul Remixex al Illy B Eats. Celebra revista All About Jazz il descrie in termeni fara echivoc„Mat Maneri a schimbat felul în care lumea jazz-ului ascultă vioara și viola”

Având în vedere originalitatea și singularitatea duo-ului în jazz-ul de astăzi, The Miraculous Song / Retracing Bartók promite să fie un eveniment revelație.

concerte-jazz-timisoara
Luican Ban si Mat Maneri -credit foto: Mircea Albutiu

 

Transylvanian Folk Songs – printre cele mai bune apariții discografice ale anului 2020 în lume

Transylvanian Folk Songs” , albumul înregistrat în 2018 la Sala Baroc a Muzeului de Artă din Timișoara în cadrul Retracing Bartók , cu Lucian Ban la pian, violistul american Mat Maneri și celebrul saxofonist britanic John Surman, se bucură de ecouri în presa internațională și este nominalizat printre cele mai bune discuri de jazz ale anului 2020 din lume.

După ce prestigiosul Național Public Radio din Statele Unite a difuzat o audio în luna Mai 2020, incluzând fragment din muzica celor trei și o analiză rafinată a acesteia, cronică preluată de sute de radiouri locale, albumul a fost propulsat în topul BILLBOARD (unul dintre cele mai vechi și reputate topuri muzicale din lume) unde a rămas timp de mai multe săptămâni.

Criticul NPR Kevin Whitehead scrie despre „misterul și claritatea cu care trio-ul infuzează cântecele tradiționale din Transilvania, despre cum pianul cântă precum clopotele unei biserici” .

Revista JAZZ TIMES descrie albumul drept „un act de tribut, dar și de transformare” în timp ce JAZZIZ vorbește despre „dansul impunător al saxofonului bariton cu ritmul pianului și sunetul riguros al violei”.

În iunie 2020 criticul olandez Henning Bolte include albumul în Europe Jazz Media Chart apreciind „conexiunea profundă a celor trei muzicieni la esența colecției lui Bartók” , în timp ce prestigioasa revistă britanică The WIRE descrie interpretarea lui Ban drept ”luxuriantă și romantică, în timp ce viola geme, iar clarinetul murmură precum un râu subteran” .

Albumul este remarcat și de cunoscutul ziar Financial Times care îi dedică sau cronică în print cu titlul “Dansuri sătești reinterpretate / Village dances with a fresh spin” .

La finalul anului 2020, albumul a fost inclus în topul criticilor de jazz la National Public Radio pentru cea mai bună muzică din 2020, precum și în Balkan World Music Charts TOP 20 for 2020 precum și în Best of 2020 al jurnalistului Karl Lippegaus de la Deutchlandfunk Radio Germania și în Jazz Suite TOP 2020 Albume în Polonia.

Transylvanian Folk Songs a fost nominalizat de revista New York City Jazz Record la BEST OF 2020 (Mențiuni de onoare)

Articole și cronice despre album au apărut și în numeroase publicații de jazz americano dedicate, printre care Jazz Times, Jazz, Jazz, Jazz Trail, și publicații din Brazilia, Suedia, Iran, Latvia, Ungaria.

-„Cântece populare transilvănene” Lucian Ban | John Surman | Mat Maneri

Proiectul Retracing Bartók este un proiect multidisciplinar de arheologie culturală, conceput pentru a celebra a extraordinarei diversități și bogății a muzicii românești tradiționale, fiind în același timp o reflecție artistică asupra transformării cântului popular în cultura contemporană și o reconstituire a poveștilor lui Béla Bartók în România și România. a dragostei lui pentru muzica din aceasta parte a lumii.

Dezvoltat de-a lungul mai multor ani deschis cu 2018, Retracing Bartók, propune să identifice și să aducă alături de muzicieni, etnografi, muzeografi, antropologi, artiști vizuali, operatori culturale și instituții într-un proces participativ deschis exploatării patrimoniului cultural prin forme contemporane multidisciplinare. de cunoaștere, facilitare și consolidare a mecanismelor de producție culturală în vederea pregătirii scenei locale pentru anul 2023.

Proiectul Retracing Bartók face parte din programul Timișoara 2023 Capitala Europeană a Culturii și este finanțată de Județean Timiș, prin programul TimCultura 2022.

Partenerigrafic: din Budapesta, Arhivele Bartok din Budapesta, Muzeul de Artă din Timișoara, Direcția Județeană pentru Cultură Timiș.

Biletele se gasesc in format electronic pe www.iabilet.ro si international prin www.kooltix.com si in format fizic in magazinele Flanco, Diverta, Metrou Unirii 1, magazinele Muzica, IQ BOX, Uman, Libmag si pe terminalele Selfpay. Online, puteti plati cu cardul, Paypal, carduri de tichete culturale Sodexo, pe factura la Vodafone sau Orange sau ramburs prin Fan Courier oriunde in tara.

Newletter zn png
Newsletter-ZN-2025-300x250

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută