Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 27/07/2022
Eat & Drink Lifestyle

Nutriție: Când și cum folosim suplimentele alimentare

Maria Martac De Maria Martac
Comentarii Nutriție: Când și cum folosim suplimentele alimentare Share Nutriție: Când și cum folosim suplimentele alimentare
suplimente alimentare


Uneori este necesar să adăugăm suplimente alimentare în dieta noastră, dar înainte să facem asta este bine să studiem puțin problema. Mai întâi trebuie să ne asigurăm că mâncăm alimente integrale, hrănitoare și variate, deoarece, pentru a fi sănătos, corpul nostru are nevoie de macronutrienți (proteine, glucide, lipide) și micronutrienți (vitamine, minerale și fitonutrienți).

Cea mai bună nutriție este cea primită prin consumul de alimente de înaltă calitate, bogate în nutrienți.

Cu toate acestea, toată lumea are momente în care starea generală de sănătate, etapa în care se află sau stilul de viață nu le permite să mănânce atât de des sau de o calitate atât de bună pe cât și-ar dori. În aceste perioade, poate fi necesară luarea de suplimente alimentare. Cuvântul „supliment”, în general, înseamnă ceva adăugat. Suplimentele alimentare funcționează cel mai bine atunci când sunt „adăugate” la o dietă de bază și la un stil de viață sănătos, ele însă NU înlocuiesc alimentele.

suplimente alimentare

Momentele în care pot fi necesare suplimente alimentare:

  1. În timpul sarcinii este bine să luăm acid folic, omega 3 și fier, iar în timpul alăptării este bine să suplimentăm dieta cu calciu, o doză de multivitamine și fier. Este indicat să ne sfătuim cu medicul pediatru despre dozele recomandate, pentru că acestea trec prin lapte și pot afecta bebelușul;
  2. Dacă suferim de o boală sau avem o afecțiune cronică sau acută care afectează modul în care organismul absoarbe sau folosește nutrienții proveniți din alimentație;
  3. Atunci când alergiile alimentare nu ne permit să mâncăm anumite alimente, de tipul lapte, ouă, cereale, pește, nuci etc., este bine să ne verificăm analizele și, în caz de carențe, să suplimentăm;
  4. În cazul adulților cu vârsta peste 50 de ani sunt recomandate vitamine din gama B, în special B-12;
  5. Dacă trăim într-o zonă geografică în care alimentele proaspete nu sunt ușor disponibile vom suplimenta cu o doză zilnică de multivitamine;
  6. Dacă nu putem sta cel puțin 15-30 de minute zilnic în lumina directă a soarelui, un supliment de vitamina D poate fi o soluție;
  7. Copiii mici și adolescenții sunt renumiți pentru că sunt pretențioși la mâncare. Din cauza dietelor neregulate ale acestor grupe de vârstă, este bine să discutați despre obiceiurile nutriționale ale copilului dumneavoastră cu medicul. El va evalua starea nutrițională generală: subponderal, subnutrit sau supraponderal, și va prescrie suplimentele nutritive;
  8. Dacă ne aflăm într-o etapă a vieții în care suntem foarte ocupați, așa că nu mâncăm așa cum ar trebui – fie sărim peste mese, fie alegem fast-food, în detrimentul unor alegeri mai sănătoase -, putem să echilibrăm acest lucru cu un supliment zilnic de multivitamine și minerale;
  9. Cei care au o dietă limitată, oameni care, în general, nu mănâncă bine sau mănâncă o varietate limitată de alimente (vegetarieni sau vegani) pot avea nevoie periodic de suplimente;
  10. Dacă o persoană este supusă unor tratamente agresive, de tipul radio sau chimioterapiei, suplimentarea alimentației este chiar obligatorie;
  11. În cazul practicării sportului, în funcție de vârstă, de intensitate mișcării, de starea organismului, suplimentele de Mg, Ca sau pudrele proteice pot fi de un real folos;
  12. Suplimentul de fibre alimentare este o necesitate, în cazul în care nu mâncăm suficiente legume și fructe proaspete pe zi;
  13. În caz de depresie, indiferent dacă este vorba de depresie majoră, minoră, post-partum sau sezonieră, simptomele și strategiile sunt aceleași. Există mii de studii care demonstrează efectul pozitiv al acizilor grași omega 3 asupra simptomelor depresive.

Atunci când alegem suplimente alimentare este bine să ne punem aceste două întrebări: există studii care demonstrează că nutrienții din supliment sunt absorbiți în organism (studii de biodisponibilitate) și studii care demonstrează că nutrienții din supliment au efect bun pentru organism?

suplimente alimentare

Considerați suplimentele alimentare drept medicamente care trebuiesc prescrise, în doze corecte, de către medicul dumneavoastră.

Nu orice supliment este bun sau inofensiv. Mai mult, megadozele de vitamine, prezentate ca remedii pentru multe boli ale adulților, nu trebuie administrate copiilor!

Text de Maria Martac

Maria Martac este biolog, tehnician nutriționist, health coach.

www.mariamartac.ro

Galerie imagini

Share

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.