Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 17/01/2022
Lifestyle / Fashion

RIVE GAUCHE. Revoluţia YSL: Moda devine Pop(ulară)

Ioan Big De Ioan Big
Comentarii RIVE GAUCHE. Revoluţia YSL: Moda devine Pop(ulară) Share RIVE GAUCHE. Revoluţia YSL: Moda devine Pop(ulară)


Cu 50 de ani în urmă, în vara lui 1971, Yves Saint Laurent a apărut în revista Elle din Franţa flancat de fotomodele purtând ansambluri aproape identice, unul dintr-o colecţie a sa haute couture şi celălalt din linia lui prêt-à-porter, Rive Gauche, iar titlul articolului în care designerul oferea explicaţii prin compararea ţinutelor era Yves Saint Laurent alege prêt-à-porter. Cu Rive Gauche, Saint Laurent s-a dovedit capabil să se reinventeze ca abordare în creaţia vestimentară, devenind în anii ’70 aproape sinonim cu modernitatea.

Citește și:

În toamna lui 1966, în spaţiul unui fost magazin de antichităţi, Saint Laurent deschisese la Paris un boutique prêt-à-porter numit Saint Laurent Rive Gauche, ce marca lansarea în premieră de către un designer a unei linii “gata de purtat”. Situat pe malul stâng al Senei, în Saint Germain des Prés, într-o zonă în care locuiau mulţi studenţi, magazinul a fost un succes instantaneu, oamenii aşteptându-şi rândul la coadă şi câte trei ore. În scurt timp a devenit limpede că Rive Gauche este un nou far al culturii tinere. E discutabil dacă YSL a reuşit să democratizeze moda, atâta vreme cât produsele nu erau totuşi accesibile oricui, dar cu certitudine a netezit drumul pentru fashion-ul ready to wear şi polenizarea încrucişată dintre haute couture şi (high) street fashion, devenită curentă în zilele noastre.

Saint Laurent a rămas şi acum pentru mulţi analişti asociat eminamente cu haute couture prin istoria colecţiilor sale avangardiste din anii ’60 iar transpunerea ideilor sale din spaţiul rezervat elitelor în versiuni vestimentare pop(ulare) tinde să fie trecută cu vederea ca fiind o diluare a creativităţii sale dar, în realitate, Rive Gauche a fost laboratorul în care a putut experimenta cu surse de inspiraţie, tendinţe şi modele estetice. În Rive Gauche s-au născut colecţii iconice, precum cele din ’76-’77 inspirate de Rusia şi China, şi tot aici Saint Laurent şi-a dezvoltat filosofia “esenţialelor” din garderobă, prin care a oferit femeilor un kit de elemente separate pe care acestea le puteau mixa şi asorta într-un numar infinit de combinaţii, ce diferea radical de ideea “look-ului total”, dominantă până atunci în creaţiile sale haute couture.

Pentru a închide cercul, tot în 1971, Saint Laurent a lansat un parfum special pentru femeile independente şi lipsite de inhibiţii care călcau pragul magazinului său, dându-i chiar numele acestuia, Rive Gauche. Spre deosebire de sticluţele în care se vindeau parfumurile de obicei, menite a fi puse pe masa din dressing, Rive Gauche a fost primul parfum al cărui ambalaj era un tub de aluminiu… dar asta e o filă dintr-o altă poveste, cea a universului olfactiv YSL.

  • Text de Ioan Big.

Galerie imagini

Share

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.