Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 21/08/2020
POP-UP STORiEs

POP-UP STORiEs: Un secol de cinema… în blugi

Ioan Big De Ioan Big
Comentarii POP-UP STORiEs: Un secol de cinema… în blugi Share POP-UP STORiEs: Un secol de cinema… în blugi
POP-UP STORiEs: Un secol de cinema... în blugi


Un secol de cinema… în blugi

De ce purtăm blugi? Sunt durabili? Sunt comozi? Ne fac să arătăm bine? Cum de a ajuns un faimos designer haute couture ca Yves Saint Laurent să declare că “Mi-aş fi dorit ca eu să fi fost cel care a inventat blugii. Au expresivitate, modestie, sex appeal, simplitate – tot ceea ce-mi doresc eu de la îmbrăcămintea pe care o creez.”?

Răspunsul ni-l dăm singuri întrucât pantalonii din denim patentaţi de Jacob Davis şi Levi Strauss în 1873 continuă se regăsească în şifoniere de pe întreaga planetă, de la formele clasice ale stilului 501 ori Wrangler sau Lee (ce au venit în trena Levi’s în 1904 şi, respectiv, 1911, după expirarea patentului Davis-Strauss), până la brandurile devenite supercool mai recent precum Paige Denim, Citizens of Humanity, J Brand ori Current/Elliott. Blugii fac parte acum din garderoba casual a majorităţii celebrităţilor astfel încât nu mai miră apariţia în tabloide a lui Meghan Markle purtând jeanşi Mother ori a Alessandrei Ambrosio în salopetă Frame Denim.

POP-UP STORiEs: Un secol de cinema... în blugi

Ne întoarcem cu un secol în urmă la rolul determinant pe care l-a avut Hollywood-ul în globalizarea utilizării acestui articol vestimentar, perceput iniţial ca element al ţinutei de muncitor american, fie el cowboy sau miner, inclus apoi şi în echipamentul standard al lucrătorilor din timpul WWI (Lee-Union Alls) şi, peste ani, WWII. Blugii aveau să devină însă “la modă” abia după războaiele mondiale datorită unor icon-uri ale cinematografiei precum John Wayne, Gary Cooper, Marilyn Monroe sau James Dean.

POP-UP STORiEs: Un secol de cinema... în blugi

John Wayne, Gary Cooper, Marilyn Monroe, James Dean,
credit foto Pinterest, vogue

Tom Mix a fost primul cowboy star de la Hollywood, actor esenţial în definirea Western-ului ca gen cinematografic, şi din filmografia sa ce numără 291 de titluri, pierdută în cea mai mare parte, au supravieţuit integral două pelicule lansate exact acum 100 de ani, The Untamed şi The Texan, ce au avut premiera în august şi octombrie 1920. Blugii purtaţi de Tom Mix în ambele filme au acum valoare doar pentru istoria Pop culture întrucât prima “vedetă” denim a fost perechea de Levi’s 501 a lui John Wayne în Stagecoach din 1939. Odata cu ascensiunea spre stardom, Wayne avea să asocieze pentru vecie blugii cu identitatea vizuală a cowboy-ului american.

POP-UP STORiEs: Un secol de cinema... în blugi

Tom Mix The Untamed

În ce priveşte femeile, în 1934, Levi-Strauss Co. lansase primul brand de blugi destinat acestora, Lady Levi’s, care devenea un an mai târziu subiect principal pentru Vogue, unde noul trend a fost etichetat ca ‘Western chic’. Prima fană celebră a fost Katharine Hepburn, care a ajuns până acolo încât să refuze să filmeze după ce i-a fost sustrasă o pereche de blugi iar ea s-a dus pe platou în lenjerie intimă pentru a-l convinge astfel pe hoţul necunoscut să i-o returneze. În 1942, designerul Claire McCardell, creatoarea sportswear-ului, vindea deja aproape 100,000 de bucăţi din rochia sa tip ‘Popover’ confecţionată din denim.

POP-UP STORiEs: Un secol de cinema... în blugi

Katherin Hepunurn, Lady Levi’s, eatsleepdenim.com

În anii ’50, poeţii Beat Jack Kerouac şi Allen Ginsberg purtau blugi ca un statement anti-fashion, însă jeanşii au devenit un simbol generic al tineretului anti-establishment abia odată cu apariţia în Levi’s 501 a lui Marlon Brando în The Wild One (1953), a lui Marilyn Monroe în drama romantică River of No Return din 1954 dar, mai ales, a lui James Dean în Rebel Without a Cause (1954). Cei trei idoli ai adolescenţilor, înzestraţi cu un sex-appeal formidabil, au avut un impact social năucitor. Blugii 101 Riders de la Lee purtaţi de James Dean cu tricou şi jachetă de piele în Rebel…, au devenit parte a “uniformei” tinerilor care nu mai voiau să audă de mica burghezie din suburbii şi de slujbele plictisitoare ale babacilor. Cât despre Marilyn, ea a reprezentat oglinda feminină a lui Dean prin apariţiile în jeanşi off & on screen timp de aproape un deceniu, inclusiv în The Misfits (1961), ultimul ei film, în care joacă rolul unei femei divorţate ajunsă în anturajul unor cowboy din Nevada.

POP-UP STORiEs: Un secol de cinema... în blugi

Marilyn Monroe, Marlon Brando, Marilyn Monroe & Robert Mitchum (River of No Return), foto: classicfashionicons.com, fineartamerica.com

Marlon Brando: The Wild One (1953) (Trailer)

Marilyn Monroe: River Of No Return (1954) (Trailer)

James Dean: REBEL WITHOUT A CAUSE (1954) (trailer)

Marilyn Monroe: The Misfits (1961)(trailer)

POP-UP STORiEs: Un secol de cinema... în blugi

Elvis Presley in Jailhouse Rock

Peste cei trei s-a ridicat însă un băiat de fermier care purta blugi nu doar ocazional şi care a făcut din rebeliune ceva… comun: Elvis Presley. Toţi adolescenţii şi-au dorit jeanşi ca ai deţinutului din Jailhouse Rock (1957), aşa că Levi’s a lansat linia Elvis Presley Jeans. În doar 3 ani vânzările de blugi se cvadruplaseră, astfel că asocierea articolului vestimentar intrat în mainstream cu “influencerii” contraculturii şi revizionismului din anii ’60 s-a făcut natural, de la Beatles (renunţarea la costume în favoarea blugilor) la Jefferson Airplane (contractul de publicitate pentru Levi’s). Jeanşii deveniseră deopotrivă uniforma neoficială a protestatarilor anonimi şi element obligatoriu pentru ţinuta ‘evazată’ a unor idoli ai Rock-ului precum Mick Jagger, Robert Plant sau Jimi Hendrix. În acest peisaj ultradivers, noi rămânem însă în minte cu imaginea antieroului amoral din trilogia ‘Dolarilor’ a lui Sergio Leone, interpretat de Clint Eastwood.

POP-UP STORiEs: Un secol de cinema... în blugi

Jimi Hendrix, Mick Jagger, Robert Plant, Clint Eastwood, foto: Pinterest, heddels.com, bamfstyle.com, vintag.es

Elvis Presley: JAILHOUSE ROCK (1957) – (Classic Movie Musical Numbers)

High fashion-ul începe să dea târcoale în anii ’70 şi, în opoziţie cu moda lălâie din vremea Hippie, Fiorucci lansează blugii mulaţi închişi la culoare Buffalo 70 (un hit în clubul Studio 54), Calvin Klein urcă în premieră jeanşii pe catwalk, iar Gloria Vandebilt lansează linia Perfect Fit, aflată şi acum în comerţ. Agresivitatea masculină, asociată cu denimul de la Brando şi Dean încoace, începe să se erodeze, mai ales odată cu moda Disco (Grease din ’78 cu John Travolta e un exemplu relevant), iar blugii devin memorabili în special ca parte a look-ului unor personaje complexe, extrem de vulnerabile în fond, precum McMurphy/Jack Nicholson în One Flew Over the Cuckoo’s Nest (1975) sau Travis Bickle/Robert De Niro în Taxi Driver (1976).

POP-UP STORiEs: Un secol de cinema... în blugi

John Travolta, Grease

John Travolta: Grease (1978) (Trailer Movieclips Classic Trailers)

Jack Nicholson: One Flew Over The Cuckoo’s Nest (1975) (Official Trailer)

Robert De Niro: Taxi Driver (1976) (Trailer)

Începând din anii ’80, cu etichetele designerilor (Klein, Armani, Guess, Versace, Dior, D&G) tot mai vizibile pe talie sau fese, blugii devin atât de comuni, inclusiv în cinema, încât ar fi mai simplu de inventariat cine… nu apare pe ecran îmbrăcat în ei, sigur, cu excepţia lui Darth Vader şi a Căpitanului Picard. Îi reţinem totuşi pe Tom Cruise în Risky Business (1983) purtând atât Levi’s cât şi Lee’s (atunci când poartă ceva) şi pe Jennifer Grey (şorturile denim deveniseră populare) în Dirty Dancing (1987), dar în fapt trioul Dean-Brando-Monroe este înlocuit în ‘era MTV’ de unul… muzical, Michael Jackson-Freddie Mercury-Madonna, căci totul se mută în showbiz.

POP-UP STORiEs: Un secol de cinema... în blugi

Jennifer Grey, Dirty Dancing

Tom Cruise: Risky Business (1983) (Official Trailer)

Patrick Swayze, Jennifer Grey: Dirty Dancing (1987) (Official Trailer)

Indigoul japonez, denimul Hip-Hop, prespălarea, butoni vs fermoare, boot cut-ul, talia joasă ori foarte înaltă, blugii JNCO, stretch denim-ul, salopetele, culorile vii, pietrele încrustate, o permanentă foşgăială de microtrenduri… transformarea blugilor în consumabile fast fashion au făcut ca aceştia, mai ales după 2000, să îşi piardă forţa de contributor la identitatea personajelor în cinematografie. Care le-a oferit însă destulă expunere. Asta ne-o arată implicit şi dramedia The Sisterhood of the Traveling Pants din 2005 cu perechea de jeanşi care se potriveşte în mod miraculos fiecăreia dintre cele 4 prietene adolescente (Blake Lively, America Ferrera, Alexis Bledel şi Amber Tamblyn). Nu mai contează dacă vedete precum Margot Robbie, Timothée Chalamet sau Ryan Gosling poartă jeanşi în filme sau ce croială au aceştia, important e să-i vedem pe ecran şi să avem iluzia că suntem aproape de ei. Că blugi purtăm şi noi. Toată ziua.

Sisterhood of the Traveling Pants (Trailer)

  • Text de Ioan Big.

Newletter zn png
Newsletter-ZN-2025-300x250

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută