Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 08/06/2020
Artă & Cultură / Teatru

Premieră: „POOL (no water)”

Ioan Big De Ioan Big
Comentarii Premieră: „POOL (no water)” Share Premieră: „POOL (no water)”


În premieră, pe 10 iunie, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj prezintă online, pe eventim.ro, POOL (no water), „textul pentru performeri” scris de britanicul Mark Ravenhill şi transformat de către Radu Nica, Andu Dumitrescu şi Vlaicu Golcea într-un spectacol de o complexitate aproape organică ce ignoră în mod deliberat limitările impuse de cadrul unei montări teatrale ordinare. Avându-i ‚complici’ pe actorii Buzási András, Kali Andrea, Marosán Csaba, Ötvös Kinga şi Varga Csilla, trioul creativ propune publicului un eveniment artistic cu totul special, ce trebuie privit şi ascultat ca un caleidoscop Pop Art în care multitudinea de forme de expresie vizuale şi sonore sunt combinate în diversitatea lor într-un mod remarcabil de fluent, amplificând efectul ‚caleidoscopic’ generat chiar de trama narativă, prin variile perspective expuse prin intermediul performance-urilor individuale.

 

Premieră: „POOL (no water)”

Povestea lui POOL (no water), piesă despre mediocritate şi frustrare în mediul artistic, în care până și dreptul asupra imaginii propriului corp este negociabil, este una incitantă, aproape de drama-thriller. Un grup de prieteni de la academia de artă se reuneşte după ani buni la vila de lux a unei foste colege care, între timp, a ajuns, spre deosebire de ei, să se bucure de un succes uriaş. Chiar în seara reîntâlnirii gazda suferă un accident teribil în piscină. Timp de câteva săptămâni stă în comă la spital, înconjurată de prietenii care încep treptat să-i fotografieze corpul deformat. Documentarea suferinței le poate aduce şi lor, în sfârșit, succesul râvnit. Dar “obiectul artistic” se trezeşte din comă și reclamă dreptul asupra fotografiilor. Animat de perpetuarea perspectivei ratării, grupul pune la cale un plan de răzbunare. În fapt, Mark Ravenhill (Shopping and Fucking, Handbag, The Cut) ne vorbeşte în POOL (no water) cu un umor extrem de întunecat despre raportul generic dintre Individ şi Grup şi despre modificările identitare generate contextual, sub presiunea evoluţiei impredictibile a realităţii consumeriste.

Care este însă povestea poveştii lui POOL (no water), spectacol performativ născut într-un context ce nu favorizează creaţiile artistice… colective? Ne spune pe scurt regizorul RADU NICA, iniţiatorul proiectului: POOL a avut o naștere grea și o perioadă de gestație pe măsură. Acum doi ani am făcut castingul, apoi proiectul s-a amânat sine die. Fusese celebrul an 2018, aniversarea Centenarului Unirii, care s-a remarcat nu prin proiecte pe măsura aniversării, ci prin tăieri masive din bugetele de producție. Ca să fiu foarte sincer, nici nu credeam că se va mai face spectacolul, însă perseverența conducerii Teatrului Maghiar din Cluj a făcut posibilă reluarea colaborării în 2020. Între timp ne-am schimbat destul de mult cu toții, (inclusiv optica asupra teatrului), așa că am simțit nevoia de a deturna miza inițială: din teatru fizic într-un proiect performativ de tip itinerant. Spațiul în sine urma să fie un imens atelier, o instalație formată din mai multe stații, în care ne propusesem să aibă loc o serie de momente-lucrări.

Premieră: „POOL (no water)”

Însă chiar în ziua în care ne-am revăzut după acești doi ani la repetiții, s-a decretat starea de urgență, dominanta acelei întâlniri nemaifiind textul la care urma să lucrăm, ci frica de boală și necunoscut, pe care le simțeam atunci acut cu toții. Prin urmare am decis că nu putem face abstracție de asta și am optat pentru o a treia abordare, pornind exact de la ideea izolării tuturor, urmând ca producția să devină un soi de jurnal de creație în condiții de autoizolare a artiștilor implicați. Așa se face că proiectul a devenit unul colectiv în cel mai adevărat sens al cuvântului, dependența unul de altul, responsabilizarea tuturor membrilor echipei a căpătat cu totul alte valențe decât se întâmplă de obicei într-un proiect teatral. Căci brusc creația în timp real – cea în care regizorul dă indicații actorului și acesta o duce mai departe ș.a.m.d. – a devenit imposibilă, iar întâlnirile pe Zoom și-au atins destul de repede limita, ele neputând fi mai mult decât un mod de a schimba informații și direcții de căutare, iar procesul creativ a ajuns să fie un lung schimb de du-te vino destul de anevoios, bazat adesea pe principiul trial and error.

Premieră: „POOL (no water)”

Pentru stabilirea situațiilor, acțiunilor și a cadrelor am fost nevoiți să intrăm virtual în căminele și intimitatea fiecăruia, iar toți performerii au trebuit să-și transforme paturile conjugale în obiecte de decor, propriile haine în costume ale personajului interpretat sau copiii în cameramani sui generis. Ca să nu mai vorbim de faptul că mai toți am trecut printr-o perioadă forțată de acomodare cu tehnica, ceea ce pentru mulți dintre noi a fost un proces destul de frustrant și cronofag. Un adevărat deliciu și semn de mare curaj (cu o doză de inconștiență, firește) a fost faptul că toată lumea, fără excepție, a fost deschisă, receptivă, dispusă mereu să încerce lucruri noi, să învețe și să dovedească un apetit neobișnuit pentru plonjare în necunoscut.

Procesul transformării în primăvara acestui an al proiectului POOL (no water) dintr-o adaptare teatrală a piesei lui Ravenhill (ce ar fi permis comparaţii cu notoriile montări realizate de Frantic Assembly în UK şi Monkey Wrench Coollective în US) într-un performance cinematografic de avangardă absolut original, a fost sintetizată elocvent în luna martie de către scenograful şi artistul vizual ANDU DUMITRESCU: Cred că putem vorbi în acest moment despre debutul unui experiment, în care va fi nevoie să folosim la capacitate maximă extensiile tehnologice cu care conviețuim și mediile de comunicare pe care le avem la dispoziție. Construirea acestui spectacol se va face într-un mod cu totul diferit de ceea ce se întâmplă în mod obișnuit și reprezintă o provocare pentru fiecare dintre noi.

Premieră: „POOL (no water)”

8 artiști aflați în 8 celule diferite. Fiecare dintre noi se va dezvolta în propriul decor, mental și fizic, într-un mod aproape cinematografic. În opinia mea, dat fiind și contextul pe care îl parcurgem, tema piesei Pool – No water i se va substitui experimentului pe care îl vom face cu noi înșine, lucru care nu va face decât să plaseze textul lui Ravenhill la un alt nivel. Pe lângă căutările legate exclusiv de tema conținută, va exista o explorare personală a ceea ce suntem și o înțelegere mai profundă a momentului în care ne aflăm. Perioada de lucru va fi, fără doar și poate, marcată de o presiune pe care o vom resimți din ce în ce mai puternic de-a lungul evoluției acestui proiect. Emoțiile vor fi dintre cele mai diverse, amplificate de obiectivele și microfoanele prin care ne vom privi și auzi unii pe alții, indiferent de calitatea aparatelor pe care le vom folosi. 

Premieră: „POOL (no water)”

Definit de autorul muzicii şi sound design-ului, VLAICU GOLCEA ca „o discuție despre Artă, Fashion, Autentificare, Apartenență, Dezinformare, Manipulare, Existență Web, Persona Virtuală, Longevitate în spațiul public, Memorie Web și lista poate continua mult și bine…”, performance-ul POOL (no water) trebuie consumat individual ca experienţă culturală în integralitatea sa. Cel puţin o dată. Mai ales că această veritabilă lucrare de artă contemporană va fi disponibilă online din 10 iunie până pe 10 iulie.

Artă vizuală: Andu Dumitrescu

Premieră: „POOL (no water)”

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

NEWSLETTER ZILE ȘI NOPȚI

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai noi evenimente sau știri din Artă & Cultură, Film, Lifestyle, Muzică, Eat & Drink.

Caută