Voci eterice și hipnotizante, energie captivantă și o producție migălos realizată. Pe 29 mai a fost lansat cel de-al doilea album al trupei Belau, Colourwave, prefaţat de single-ul Rapture, înregistrat cu daneza Kirstine Stubbe Teglbjærg de la Blue Foundation.
Peter Kedves și Krisztián ‚Chris’ Buzas, membrii Belau, se numără la ora actuală printre cei mai promițători nou-veniți producători şi creatori de muzică electronică de pe scena europeană.
Trupa a apărut pe scena muzicii maghiare cu videoclipul de debut Island of Promise, care a fost difuzat la radio, televizor sau în filme, a fost prezentat pe mai multe liste de top muzicale, reclame internaționale și a apărut într-un serial HBO.
Primul album al formaţiei budapestane, The Odyssey, a câștigat premiul Grammy ungar în categoria celor mai bune albume de muzică electronică. Cea mai fierbinte apariție downtempo/electronica în muzica maghiară, Belau propune acum publicului Colourwave (Playlist: https://ffm.to/belaucolourwave) , album ce conturează povestea unei călătorii speciale în spaţiul Caraibelor şi e definitoriu pentru duo prin amestecul elegant de peisaje sonore ambientale și ritmuri rezervate, dar și energice, pentru a evoca temele centrate în jurul elementelor fundamentale ale naturii, în special marea infinită. Mai multe detalii despre povestea Belau am aflat de la Peter Kedves.
Numele duo-ului, Belau. Cum l-aţi ales?
E o poveste veche, de când eram mici. Ne pasiona geografia în copilărie şi cunoşteam pe de rost toate capitalele ţărilor din lume. Am descoperit insulele Palau care formau o ţărişoară în Oceanul Pacific şi cumva numele şi cultura ei au rămas pentru noi o inspiraţie de-a lungul anilor. Băştinaşii folosesc un alt nume pentru ţara lor: Belau. Într-o bună zi o să ajungem să cântăm acolo, sunt convins de asta. Eu şi Chris ne cunoaştem de când aveam 10 ani, am fost colegi de clasă şi cei mai buni prieteni şi am avut fiecare multe experienţe muzicale bune, dar n-am cântat niciodată împreună până am început să lucrăm în Belau, după mulţi ani. Nu ne-am imaginat însă că se va ajunge atât de departe, că vom ajunge să performăm în întreaga Europă.
Care sunt componentele esenţiale ce vă definesc identitatea muzicală aparte?
Este un amestec de muzică live şi electronica, în care folosim de obicei multe instrumente exotice precum cele cu coarde, marimba, vibrafonul, dar şi sub-uri 808 mari şi, de asemenea, bucăţi muzicale pe care noi le-am colecţionat din diferite părţi ale lumii. De obicei oamenii spun că e chillout / chillwave / triphop/ downtempo / electronica.
Pe scurt despre etapele procesului creativ…
Mai întâi lucrăm acordurile şi beat-urile, apoi armoniile vocale şi la sfârşit versurile, împreună cu vocalistul nostru invitat, diferit pentru fiecare cântec. Fiecare piesă are o poveste diferită, legată de modul în care ea se construieşte.
Încotro vă îndreptaţi pentru a găsi inspiraţia?
Principala sursă de inspiraţie rămân călătoriile, dar poate fi la fel de bine şi un film, un serial sau doar o fotografie. Şi, desigur, viaţa însăşi. Avem un concept general, la fel pentru fiecare album al nostru, cel de a încapsula vibe-ul unei regiuni geografice diferite de pe planetă. Primul a avut un mood mediteranean iar acesta are influenţe caraibiene.
Colourwave vine la 4 ani după succesul vostru cu Odyssey. Care e ideea în jurul căreia aţi compus acest nou album?
E un album conceput mai profund, care-şi propune să fie un adăpost al omului modern realizat muzical în care ascultătorii pot să îşi găsească refugiul împreună cu gândurile lor. Colourwave e un concept pluristratificat care la bază încearcă să reprezinte o cale spre conştiinţa de sine prin utilizarea sunetelor din natură în mix cu beat-uri moderne şi exacte. El înglobează mesaje şi instrucţiuni ale naturii care ne înconjoară – în special marea – deasupra cărora Belau a continuat cu conceptul său geografic – familiar din perioada Odyssey – care reflectă muzical şi vizual de această dată miile de culori ale spaţiului caraibian. Toate vizualurile sunt realizate de către Chris pentru că albumul are şi un concept vizual – 12 cântece, 12 culori – şi este disponibil inclusiv pe vinyl pe site-ul nostru de pe Bandcamp.
Dar videoclipurile pieselor? De exemplu Rapture și Redefine sunt foarte diferite ca abordare.
Pentru noi este foarte important ca videoclipurile să fie oglinzi ale cântecelor noastre şi a poveştilor pe care vrem să le spunem aşa că fiecare are şi o poveste vizuală, pentru a ajuta, poate, oamenii să intre în mood şi să pătrundă mai bine esenţa cântecului. Lucrăm de obicei cu două echipe, ambele foarte talentate, dar în perioada carantinei a trebuit să apelăm, din cauza virusului, la un videoclip animat.
În viitor vom realiza şi alte videoclipuri pentru album, precum şi un live session special pe care l-am înregistrat la Barcelona pentru piesa intitulată Essence.
De la Sophie Barker și Amahla la Sophie Lindinger ori Kirstine Stubbe, aţi colaborat cu voci binecunoscute ale scenei dream pop & electro. Cum le-aţi convins să colaboreze cu voi?
Pur şi simplu am rugat toate aceste vocaliste pe care le-ai menţionat să ni se alăture în călătoria noastră şi suntem foarte bucuroşi că am reuşit să avem cântece făcute împreună cu aceste artiste supertalentate. Face parte din conceptul nostru să lucrăm întotdeauna doar cu femei. A compune piese cu ele a fost cu adevărat ceva diferit în cazul fiecăreia. Pe unele nu le-am întâlnit, însă am stat de vorbă despre Belau, despre concept şi despre ideile noastre, înainte de a demara procesul creativ.
Momente memorabile din ascensiunea voastră ca trupă…
Ne este greu să alegem 2-3 momente pentru că am cântat în 23 de ţări şi deseori am performat în cadrul unor evenimente speciale, aşa că poate aceste concerte rămân cele memorabile. De exemplu, cele din cadrul Untold, Electric Castle, SXSW sau Primavera. Cu primul nostru album am câştigat Grammy-ul maghiar, numit Fonogram, fapt care în mod cert a reprezentat o piatră de hotar în cariera noastră muzicală, fiindcă piesele noastre au început să fie difuzate în diversele medii, inclusiv radio, precum BBC, KEXP, Billboard sau Clash Music. Astea sunt lucruri extrem de importante pentru noi.
Spune-mi ceva de experienţele din România, de contactul cu mediul profesional avut în 2019 la Mastering the Music Business București sau cel cu publicul de masă de la Electric Castle.
Da, am fost invitaţi la aceste evenimente minunante şi ne-am simţit deosebit de bine, în special la Electric Castle, care e unul dintre cele mai tari festivaluri în care am performat şi unde sperăm să revenim într-unul din anii următori.
Cum v-aţi adaptat modul de comunicare cu fanii condiţiilor impuse de perioada de izolare?
Am realizat playlist-uri speciale de carantină pe Spotify care s-au dovedit a fi destul de populare, plus că am încercat să informăm oamenii în ce priveşte datele legate de turneul nostru reprogramat. Am avut şi câteva momente retrospective şi chiar acum câteva săptămâni am pregătit acel live session special pe Europavox. Sper că situaţia se va ameliora şi vom fi în măsură să susţinem o serie de mici show-uri şi poate vom ajunge astfel să cântăm şi în Bucureşti şi în Cluj.
Care crezi că este schimbarea majoră pe care a adus-o criza în evoluţia muzicii?
Streaming-ul va beneficia de o atenţie sporită şi va dura câţiva ani până cand scena muzicala live va reveni la normal.