Premiera pe 3 ianuarie a adaptării cinematografice a musicalului Cats ne-a reamintit de uriaşa popularitate de care se bucură lucrările lui Andrew Lloyd Webber, etichetat de New York Times drept “compozitorul cu cel mai mare succes comercial din istorie”, autorul a 19 spectacole, recompensat de-a lungul timpului cu 43 de premii dintre cele mai prestigioase (Tony, Olivier, Oscar şi Glob de Aur). Câţi dintre noi nu tresărim (măcar) auzind “The Music of the Night” din Phantom of the Opera, “Memory” din Cats sau “Don’t Cry for Me, Argentina” din Evita?
Ei bine, în mod surprinzător, spre deosebire de cântecele rupte din context pentru OST-uri, musical-urile lui Webber ca sursă de entertainment nu au reprezentat niciodată o atracţie deosebită pentru producătorii de film. Practic, până la “Pisicile” lui Tom Hooper din acest an, doar trei sunt cele care merită a fi luate în considerare având ca punct de plecare spectacolele muzicale semnate de britanic, Jesus Christ Superstar, Evita şi Phantom of the Opera, care reuşesc să surprindă, fie şi doar în parte, spiritul transfrontalier al compozitorului, ce a baleiat inspirat întreaga sa viaţă între arta cultă şi cultura Pop(ulară).
Jesus Christ Superstar (1973, r: Norman Jewison)
Musical cu versurile scrise de Tim Rice în 1970, inspirat vagamente din evangheliile canonice, despre ultimele zile din viaţa lui Iisus înainte de crucificare. Filmat de Jewison (cineast nominalizat de 7 ori la Oscar) în Israel, a fost un mare succes de public (inclusiv Papa Paul al VI-lea l-a apreciat) în ciuda controverselor legate de alterarea libretului original.
Evita (1996, r: Alan Parker)
Opera Rock din ’76 ce ar fi trebuit adaptată iniţial de legendarul Ken Russell (The Who’s Tommy) dar a fost în final regizată de Sir Alan Parker (Pink Floyd – The Wall) cu Antonio Banderas (Che), Jonathan Pryce (Perón) şi Madonna în rolul Evitei, pentru care Webber a primit un Oscar (piesa “You Must Love Me”) şi Mrs. Ciccone un Glob.
The Phantom of the Opera (2004, r: Joel Schumacher)
Hipercunoscuta poveste creată de Gaston Leroux despre geniul muzical desfigurat din labirintul de sub Opera pariziană care devine obsedat de frumoasa soprană Christine Daaé. Ultimul film notabil al lui Schumacher (Batman Forever), cu Gerard Butler şi Emy Rossum în rolurile principale. Ultima nominalizare la Oscar al lui Andrew Lloyd Webber.
Mai rămâne acum de văzut dacă şi alte musicaluri ale lui Webber vor prinde viaţă după Cats. Poate Sunset Boulevard sau poate Song and Dance. Love Never Dies cu certitudine… nu.
poză header: New York Post
Material realizat de Ioan Big, publisher Zile și Nopți