Meniu Zile și Nopți
Articole Zile si Nopti Zile si Nopti 14/08/2025
Viața Orașului

Interviu cu Sebastian Marcovici, despre Focus in the Park 2025: „Este unul dintre puținele festivaluri din Sibiu care nu stagnează”

Răzvan Sădean De Răzvan Sădean
Comentarii Interviu cu Sebastian Marcovici, despre Focus in the Park 2025: „Este unul dintre puținele festivaluri din Sibiu care nu stagnează” Share Interviu cu Sebastian Marcovici, despre Focus in the Park 2025: „Este unul dintre puținele festivaluri din Sibiu care nu stagnează”


Focus in the Park revine între 28 și 31 august, iar despre ediția cu numărul 12, headlineri, comunitatea care gravitează în jurul festivalului, provocări și recunoaștere am discutat cu Sebastian Marcovici, organizatorul evenimentului.

Focus in the Park a devenit în ultimii ani un reper în peisajul festivalurilor din România. Ce anume crezi că îl diferențiază de celelalte evenimente de profil din țară?

Este destul de greu să numesc acum ceva care să aparțină doar Focus-ului. În România au apărut tot mai multe festivaluri cu același profil, care promovează o comunitate în jurul unui eveniment. Multe dintre ele s-au născut acum 5 sau 6 ani, în timp ce Focus in the Park a apărut în urmă cu 12 ani.

Noi am încercat, în 2013, să creăm un eveniment de muzică alternativă, iar cel mai mult ne-a bucurat faptul că, de la un an la altul, s-a format în jurul nostru o comunitate tot mai solidă. Din punctul meu de vedere, și sper că asta rămâne valabil, comunitatea din jurul Focus in the Park este, de fapt, fundamentul acestui festival.

Deci festivalurile nu sunt doar despre distracție, ci și despre ceea ce-i adună pe oameni împreună?

Evident, muzica și trupele din line-up sunt cele care dau tonul, dar și acestea sunt atent selectate, cum s-a întâmplat și anul acesta. Bineînțeles, în fiecare ediție apare câte o divergență în line-up, ca să spun așa. Anul acesta, de exemplu, a fost cazul artistei Erika Isac, un act pe care l-am analizat mult înainte de a lua o decizie.

Din fericire, balanța a înclinat spre „da”, pentru că am înțeles mesajele artistului și ceea ce își dorește să transmită. Mesaje care, cumva, rezonează cu ideile și valorile noastre. Noi, de la line-up încolo, încercăm să alegem totul astfel încât să reprezinte comunitatea din jurul Focus in the Park, acel fundament despre care vorbeam mai devreme.

Cred că Focus in the Park e cunoscut și pentru atmosfera festivalului în sine. Acolo se întâmplă mereu o mulțime de activări și activități care îmbogățesc aceste valori și le transmit mai departe către public.

Mulți dintre artiștii români care vin la festival pot fi văzuți și la alte evenimente din Sibiu care au intrare gratuită. De ce crezi că publicul alege totuși să plătească bilet să-i vadă la Focus in the Park?

Cred că e vorba de moment, de locație, de atmosfera festivalului, nu neapărat doar de trupe. Într-adevăr, doar cu artiști naționali nu știu dacă am putea vinde bilete la același nivel ca atunci când avem și trupe internaționale, dar ca un secret, nici numele internaționale nu vând întotdeauna extraordinar.

Asta ne arată că oamenii sunt mai degrabă atrași de festival în ansamblul lui, nu doar de un nume de pe afiș. Sigur, avem anul acesta două nume mari: John Newman și Okean Elzy, care sunt niște locomotive ale line-up-ului. Dar, dincolo de ele, cred că e vorba de comunitatea pe care am construit-o în jurul festivalului, cu multă muncă și răbdare, an de an.

În final, aș zice că e un 50-50. Unii vin pentru atmosfera de la Focus, indiferent cine cântă. Alții vin special pentru un artist anume. Iar ambele motivații sunt la fel de valabile.

Cât de dificil e pentru un festival din Sibiu să aducă un nume ca John Newman?

Odată cu această decizie, simt că am intrat cu un picior în „lumea mare” a evenimentelor. John Newman tocmai a cântat pe scena Tomorrowland, ceea ce spune clar că vorbim despre un artist activ, în plin avânt, nu l-am „resuscitat” noi. E un artist care vinde zeci de mii de bilete în alte țări și care apare ca headliner la multe festivaluri mari.

De exemplu, anul trecut a fost cap de afiș la EXIT. Să aduci un astfel de nume nu e deloc ușor. Dar, din fericire, cei care se ocupă de booking pot verifica foarte ușor istoricul și seriozitatea noastră: cum am făcut booking-urile în trecut, ce experiență avem, cum lucrăm. Și dacă îți faci treaba bine, lucrurile se leagă. La final, și cei din booking sunt tot oameni, înțeleg când văd profesionalism și consistență. Pot să spun chiar că am creat o relație de prietenie cu echipa de management a lui John Newman.

Și dacă tot vorbim de headlineri, prezența lui John Newman și a trupei Okean Elzy e, în opinia mea, o confirmare clară că Focus in the Park e unul dintre puținele festivaluri din Sibiu care nu stagnează. Încercăm constant să ne depășim limitele și să dezvoltăm un eveniment cât mai sănătos, în primul rând pentru publicul din Sibiu, unde avem prietenii noștri, comunitatea noastră, dar și pentru oameni din toată țara.

Mă bucur enorm că am reușit să aducem Okean Elzy, o trupă legendară în Ucraina și extrem de populară în Republica Moldova, dar relativ necunoscută în România. E o premieră absolută: prima lor apariție în țara noastră, în cadrul unui turneu internațional care a trecut și prin Statele Unite. Am reușit să-i „agățăm” pe drum și să-i convingem să oprească și la Sibiu.

Ediția trecută a marcat reintroducerea biletului de acces și o direcție mai clară spre consolidarea prezenței internaționale în line-up. Cum a fost percepută această schimbare de către public?

A fost greu. Am devenit, clar, „oaia neagră” a industriei locale într-o mare de evenimente gratuite, nu doar în Sibiu, ci și în orașele din jur. Noi suntem, practic, singurii – alături de Artmania – care cerem bilet de intrare. Anul trecut, reacțiile au fost destul de dure. Recunosc că am fost afectat personal de unele mesaje, de tipul „Mi-ați stricat vara” sau „Mi-ați furat Focus-ul”.

Dar anul acesta pot spune că lucrurile s-au mai echilibrat. Am trecut, să zic așa, de la „negru” la „gri”. N-a mai existat un val de reproșuri, iar comunitatea noastră, cei care vin an de an, a reacționat exact cum ne așteptam: cu înțelegere și respect. Și-au cumpărat bilet, au venit la festival și s-au bucurat de experiență.

Sibiul e un oraș mic, dar foarte segmentat: în funcție de vârstă, de gusturi, de puterea financiară. Noi îi așteptăm pe toți la Focus, dar, evident, nu putem obliga pe nimeni să vină sau să cumpere bilet. Ce putem face însă e să oferim un eveniment de calitate, care să merite acel bilet.

Festivalul a fost nominalizat până acum de trei ori la titlul de „Cel mai bun mic festival din Europa” în cadrul European Festival Awards. Ce înseamnă această recunoaștere pentru voi?

Evident că înseamnă foarte mult și, dincolo de orice, e o confirmare că facem un lucru în care credem cu adevărat. E extrem de greu, mai ales pentru echipa de bază din spatele Focus-ului. Suntem, sincer, foarte surmenați. Iar ediția de anul acesta e, fără îndoială, cea mai dificilă din toată istoria noastră. E ca și cum am organiza trei ediții într-una singură.

Tocmai de aceea, astfel de recunoașteri, care poate par mici dintr-un punct de vedere, sunt un semn clar că suntem pe drumul cel bun. Și, deși nu-mi place să mă laud, cred că dacă alții spun că facem treabă bună, atunci poate chiar o facem bine.

Newletter zn png
Newsletter-ZN-2025-300x250

Galerie imagini

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută